2020-02-04, 10:21
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det är ändå för höga ingångsbelopp för att locka en större mängd människor. Det är bara få som kommer vara med och det bara någon enstaka gång, sen tröttnar även de.

Den som försöker driva detta kommer inte att bli rik då det faller väldigt snabbt.

Här blir det ännu mer bisarrt. Om en person har så mycket pengar att han kan lägga 100 000 kr på en lott så kommer inte en vinst på 1 miljon att vara det minsta tillfredsställande. Helt meningslöst.

Fast det jag undrar mest är vad som menas med inträdeskrav. Exakt varför?? Det enda intressanta är ju att personen lägger sin peng i potten. Skall du då utesluta vissa som inte passar något slags inträdeskrav? Då vänder ju alla sig hellre till en konkurrent som inte har inträdeskrav och potterna är allt fler.

Men såna här olika typer av lotterier finns redan. Fast normalt lite smartare med vandrande/växande potter där någon prestation ligger med. Att du inte känner till detta beror på att du inte rör dig bland folk med pengar och dessa lotterier/utmaningar går under radarn för vanligt "arbetarsmuts".

Folk med pengar spelar inte. Jag spelar inte. Mina vänner spelar inte. Dock skulle jag kunna tänka mig att tjäna pengar på folk som spelar. Men orken och kunskapen om spel och dobbleri finns dessvärre inte.
Och nej, jag rör mig inte bland kriminella bling-bling-blattar i rökiga källarlokaler. Det gör inte du heller, fast du skulle vilja.
Citera
2020-02-04, 10:32
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Vad är det som är "unikt"?

Visst så är andelen som går tillbaka till spelarna hög eftersom TS tänker sig att inte skatta och ha låga omkostnader men mer är det inte.

Det är ingen som helst skillnad på detta och att sälja 1000 penninglotter för 1050 kr styck och sedan dra en vinnare som får en miljon.

Att man hittar på lite verbalt lull-lull med "klungor" och "medlemsskap" förändrar inte det matematiska/probabalistiska upplägget.

Spelsystemet är unikt. Systemet om att ha pooler om 1000 där de lottas mot varandra är unikt. Om du nu inte kan påvisa att det finns lotterier där de gör precis såhär så är det unikt.
Citera
2020-02-04, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Spelsystemet är unikt. Systemet om att ha pooler om 1000 där de lottas mot varandra är unikt. Om du nu inte kan påvisa att det finns lotterier där de gör precis såhär så är det unikt.

Jag förstår fortfarande inte. Om ett penninglotteri säljer tusen lotter så är väl lottinnehavarna "en pool som lottas mot varandra"?
Citera
2020-02-04, 10:43
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Jag förstår fortfarande inte. Om ett penninglotteri säljer tusen lotter så är väl lottinnehavarna "en pool som lottas mot varandra"?

Det beror ju på, är ingen höjdare på lotter, jag har otur i sådant.

Men skraplotter är ju 4 miljoner eller 16 miljoner lotter per pool. Visserligen är det som du påstår att priset per probabilitet samma. Men man vill ge illusionen av att man har högre chans för att man har en mindre pool. Men räknar man bara probabilitet är det högre än 1 på 4 miljoner ex. Allt är ju beroende på hur man räknar. Så som någon påstod tidigare det faller idén på att man vill inte vara sist att vinna.

Det är unikt på så sätt att man kan ha lokala grupper och kanske till och med ett litet forum för sina grupper.

Spårbarheten på vinsten att faktiskt någon vinner. Triss är ju dessutom lite luriga, för först går du genom med ett nåls öga för att sedan hamna i nästa pool i TV där du har ännu en chans att skrapa hem den stora vinsten. Här med kanske 1/100. Oftast är det 10.000 i 10 år. Men finns upp till 25000kr i 25 år.
Senast redigerad av Wheeler88 2020-02-04 kl. 10:47.
Citera
2020-02-04, 10:51
Medlem
-benito-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är ju så pyramidspel är uppbyggda och sådana har det funnits många. Ibland tar man vinflaskor istället eller något annat. Garanterad vinst t.o.m. när du väl når toppen vilket är rimligt om du går med i början. Men det krävs alltid förlorare om det ska finnas vinnare!

Men han säger ju att detta skall vara ett lotteri. Läs för fan.
Citera
2020-02-04, 10:55
Medlem
Så produkten är att sälja Triss vidare med sämre odds? Sannolikheten är högre att vinna på Triss om man går ut och köper lotter för sina 1000kr (eller 1050kr) än om man är med i ditt "klung-system".

Har svårt att tro att folk vill betala en "premium" för att få se någon i sin egen "klunga" vinna. Dessutom är det inte säkert att någon i klungan vinner. Det kan dröja innan storvinsten kommer och då ser det hela väldigt dyrt ut --> folk kommer inte att fortsätta spela. Varför tror du att lotterna kostar 30kr och inte 1000kr?
Senast redigerad av Superlux 2020-02-04 kl. 11:04.
Citera
2020-02-04, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Det beror ju på, är ingen höjdare på lotter, jag har otur i sådant.

Men skraplotter är ju 4 miljoner eller 16 miljoner lotter per pool. Visserligen är det som du påstår att priset per probabilitet samma. Men man vill ge illusionen av att man har högre chans för att man har en mindre pool. Men räknar man bara probabilitet är det högre än 1 på 4 miljoner ex. Allt är ju beroende på hur man räknar. Så som någon påstod tidigare det faller idén på att man vill inte vara sist att vinna.

Det är unikt på så sätt att man kan ha lokala grupper och kanske till och med ett litet forum för sina grupper.

Spårbarheten på vinsten att faktiskt någon vinner. Triss är ju dessutom lite luriga, för först går du genom med ett nåls öga för att sedan hamna i nästa pool i TV där du har ännu en chans att skrapa hem den stora vinsten. Här med kanske 1/100. Oftast är det 10.000 i 10 år. Men finns upp till 25000kr i 25 år.

Man behöver inte göra någon sådan mångstegsanalys. Det räcker med att titta på hur stor andel av insatserna som går tillbaka till spelarna för att se om ett spel är bra eller dåligt (eller rättare sagt dåligt eller ännu sämre).

Keno med 56% är bättre än Triss (49%) som är bättre än Lotto (45%).

Vill man uppnå samma statistiska utfall utan merarbete så kan man ta hälften av pengarna man tänkt satsa och skicka in till skatteverket direkt istället.
Citera
2020-02-04, 11:57
Medlem
Ett fundamentalt fel i resonemanget är att det skulle vara givet att man får en vinstlott, på det 32 tusen. I realiteten är det 33% sannolikhet att bomma.
Citera
2020-02-04, 12:05
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Kunde inte somna. Fick en affärsidé. En idé till ett nytt nätfenomen.

Först detta ... detta läser jag om Triss :
"Antalet lotter som ger ett belopp på över 10 000 kronor är 122 stycken av 4 miljoner. Du har alltså personligen en chans att vinna mer än det beloppet på 0,00031 procent. För att konkretisera denna statistik kan man säga att det krävs att du köper 32 876 lotter för att hitta en sådan lott. "

Vad sägs istället om att ha en chans på 1000 att bli miljonär? Varje månad, eller kanske ännu mer ofta?

Detta är min idé. Man startar en sajt där folk kan bli medlemmar. Sajten ska bestå av såkallade "klungor". Varje klunga innehåller 1000 medlemmar. Det kostar 1050 kr att bli medlem i en klunga. När en klunga är uppe i antalet 1000 personer startar lotteriet. En enkel slumptalsgenerator tar fram ett tal mellan 1 och 1000. Den som har numret vinner 1 miljon kronor. Så 1000 kr till lotteriet och 50 kr i avgift till ägarna. Dvs 50 000 kr i intäkt per klunga och lottdragning.
Sajten ska kunna bestå av hur många klungor som helst och du ska kunna bli medlem i flera klungor.
Du kan till och med starta din egen klunga och ge den ett fantasifullt namn och logotype såsom "Värmlandsmiljonärerna" eller dylikt. När en klunga är uppe i exakt 1000 medlemmar och dragningen gjorts så avslutas den klungan.
Eller varför inte starta en flashbacksklunga där man använder sitt flashback-nick!? Vad kul med lite fler miljonärer här på Flashback det vore.

Jämför chansen att bli miljonär med min idé jämfört med att köpa 32 876 trisslotter och vad det skulle kosta. Sen ska sajten vara lite social också, som ett community där klungornas vinnare gärna får visa upp sina Rolex, nya bilar och skryta om sina resor, flickvänner etc. Givetvis ska man kunna vara helt anonym inför sajtens övriga medlemmar.
Tänk att du pyntar in 2100 kr varje månad under ett år. Då har du alltså 24 chanser på 2000 att bli miljonär. Och inte nog med det, istället för att skänka pengar till ett statligt lotteri och eller ett lotteri som skänker överskott till välgörenhet så kan du vara stolt över att dina pengar har gått till människor som precis som du vill bli miljonärer och som BLEV det också!

Jag vet ingenting om lagar och skatter. Tänker mig att detta kanske kan baseras på Cypern eller Malta.
Vad tycker ni om min idé??

Sno den gärna. Själv är jag för gammal och orkeslös för att starta nåt och pengar har jag redan. Men jag skulle gärna köpa andelar i några klungor om denna tjänst fanns!

Jag är beredd på att som den där AIK:arn i Lorry säga : Tänkte inte på det ....
Lotteriinspektionen kommer hem till en med en blåslampa för att man inte gett slantar till dem, för om detta godkänns? Nej. Pyramidspel.
Citera
2020-02-04, 13:31
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superlux
Så produkten är att sälja Triss vidare med sämre odds? Sannolikheten är högre att vinna på Triss om man går ut och köper lotter för sina 1000kr (eller 1050kr) än om man är med i ditt "klung-system".

Har svårt att tro att folk vill betala en "premium" för att få se någon i sin egen "klunga" vinna. Dessutom är det inte säkert att någon i klungan vinner. Det kan dröja innan storvinsten kommer och då ser det hela väldigt dyrt ut --> folk kommer inte att fortsätta spela. Varför tror du att lotterna kostar 30kr och inte 1000kr?

Vad gormar du om ens?
Citera
2020-02-04, 14:06
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Folk med pengar spelar inte.

Jo, bara det att dom spelen fungerar på ett annat sätt. Därför som människor som du med svag plånbok inte känner till det.

Citat:
Jag spelar inte. Mina vänner spelar inte.

Nä som sagt så spelar plånboken in. Är den svag så kan man inte.

Citat:
Dock skulle jag kunna tänka mig att tjäna pengar på folk som spelar.

Folk som inte har pengar går alltid och drömmer om att tjäna pengar på det ena och det andra....

Citat:
Men orken och kunskapen om spel och dobbleri finns dessvärre inte.

... men det är alltid någon anledning till varför dom inte kan. Detta är också anledningen till varför du och dina gelikar aldrig har pengar, eller tjänar riktiga pengar.

Citat:
Och nej, jag rör mig inte bland kriminella bling-bling-blattar i rökiga källarlokaler. Det gör inte du heller, fast du skulle vilja.

Det här förstod jag inte mycket av? Hur kom kriminella blattar in i detta? Varför skulle jag vilja röra mig med kriminella blattar och varför skulle jag i så fall lägga ner många miljoner för att slippa dessa blattar? Jag undrar om inte du är en kriminell blatte?
Citera
2020-02-04, 14:42
Medlem
som många sagt. tusen spänn är nog lite dyrt.
vinstchansen på triss är högre, men utdelningsprocenten är mindre.

tror folk hellre hade köpt triss för 1000 spänn ändå, jag hade nog gjort det iaf.
dumsnål som man är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in