• 1
  • 2
2020-02-04, 01:38
Medlem
vidrikfittanens avatar
Kunde inte somna. Fick en affärsidé. En idé till ett nytt nätfenomen.

Först detta ... detta läser jag om Triss :
"Antalet lotter som ger ett belopp på över 10 000 kronor är 122 stycken av 4 miljoner. Du har alltså personligen en chans att vinna mer än det beloppet på 0,00031 procent. För att konkretisera denna statistik kan man säga att det krävs att du köper 32 876 lotter för att hitta en sådan lott. "

Vad sägs istället om att ha en chans på 1000 att bli miljonär? Varje månad, eller kanske ännu mer ofta?

Detta är min idé. Man startar en sajt där folk kan bli medlemmar. Sajten ska bestå av såkallade "klungor". Varje klunga innehåller 1000 medlemmar. Det kostar 1050 kr att bli medlem i en klunga. När en klunga är uppe i antalet 1000 personer startar lotteriet. En enkel slumptalsgenerator tar fram ett tal mellan 1 och 1000. Den som har numret vinner 1 miljon kronor. Så 1000 kr till lotteriet och 50 kr i avgift till ägarna. Dvs 50 000 kr i intäkt per klunga och lottdragning.
Sajten ska kunna bestå av hur många klungor som helst och du ska kunna bli medlem i flera klungor.
Du kan till och med starta din egen klunga och ge den ett fantasifullt namn och logotype såsom "Värmlandsmiljonärerna" eller dylikt. När en klunga är uppe i exakt 1000 medlemmar och dragningen gjorts så avslutas den klungan.
Eller varför inte starta en flashbacksklunga där man använder sitt flashback-nick!? Vad kul med lite fler miljonärer här på Flashback det vore.

Jämför chansen att bli miljonär med min idé jämfört med att köpa 32 876 trisslotter och vad det skulle kosta. Sen ska sajten vara lite social också, som ett community där klungornas vinnare gärna får visa upp sina Rolex, nya bilar och skryta om sina resor, flickvänner etc. Givetvis ska man kunna vara helt anonym inför sajtens övriga medlemmar.
Tänk att du pyntar in 2100 kr varje månad under ett år. Då har du alltså 24 chanser på 2000 att bli miljonär. Och inte nog med det, istället för att skänka pengar till ett statligt lotteri och eller ett lotteri som skänker överskott till välgörenhet så kan du vara stolt över att dina pengar har gått till människor som precis som du vill bli miljonärer och som BLEV det också!

Jag vet ingenting om lagar och skatter. Tänker mig att detta kanske kan baseras på Cypern eller Malta.
Vad tycker ni om min idé??

Sno den gärna. Själv är jag för gammal och orkeslös för att starta nåt och pengar har jag redan. Men jag skulle gärna köpa andelar i några klungor om denna tjänst fanns!

Jag är beredd på att som den där AIK:arn i Lorry säga : Tänkte inte på det ....
Senast redigerad av vidrikfittanen 2020-02-04 kl. 01:43.
Citera
2020-02-04, 01:47
Medlem
SwamiGs avatar
Nu ska jag bli miljardär. Tack.
Citera
2020-02-04, 01:52
Medlem
makduis avatar
Synd för den som blir miljonär sist xD
Däääär sprack den idén.

Bara 1 miljon är inte heller så mycket som du får det låta heller.
Citera
2020-02-04, 01:53
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makdui
Synd för den som blir miljonär sist xD
Däääär sprack den idén.

Va?
Citera
2020-02-04, 01:55
Medlem
makduis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Va?

Det var inget, tänkte fel.. Givetvis bättre lottsystem än många andra. 1 på 1000 är dock fortfarande superliten chans.. Genererar låt säga 12 miljonärer på ett år och 12000 förlorare som betalar rätt högt pris... Blir många förlorare ändå.
Senast redigerad av makdui 2020-02-04 kl. 01:58.
Citera
2020-02-04, 02:00
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makdui
Det var inget, tänkte fel.. Givetvis bättre lottsystem än många andra.

Ja. Och på sikt kan sajten utökas med att lotta ut mindre belopp. Givetvis ska det finnas en enkel och rolig app kopplad till systemet också.
Jag tänker mig att man kan utöka tjänsten med mini-klungor, t ex 10 000 kr-klungor med 10 medlemmar. Har du 1000 spänn över .... pynta en tusing (eller 1010 kr, 10 kr till ägarna) och få 1 chans på 10 att få 10 000 kr.
Men jag tycker man ska börja med 1 miljoners-klungor. Tjänsten ska brandas som primärt en miljonärsfabrik. Det är nåt speciellt med just 1 miljon kronor.

Sen bör det finnas klungor för de med lite is i magen som vågar satsa 100 000 kr i en grupp om 10 medlemmar och få en chans på 10 att få 1 miljon kr. Men det är proffs-klungor med inträdeskrav.
Senast redigerad av vidrikfittanen 2020-02-04 kl. 02:03.
Citera
2020-02-04, 02:01
Medlem
idén är inte dålig, men det funkar inte i längden, du får aldrig nog mycket kunder.
Vilka av vanliga Svenssons tror du köper en lott för 1000kr?
Handfull människor bara.

Sådana saker sker då och då och oftast ställs dem in för att inte tillräckligt många deltagit.
Har handlat om ny skoterr, ny bil, ny fyrhjuling m.m i dom fallen.
Citera
2020-02-04, 02:05
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
idén är inte dålig, men det funkar inte i längden, du får aldrig nog mycket kunder.
Vilka av vanliga Svenssons tror du köper en lott för 1000kr?
Handfull människor bara.

Sådana saker sker då och då och oftast ställs dem in för att inte tillräckligt många deltagit.
Har handlat om ny skoterr, ny bil, ny fyrhjuling m.m i dom fallen.

nja.. men tänk så många som köper trisslotter i tid och otid. Man kan marknadsföra tjänsten som att köpa 33,333333 trisslotter och VERKLIGEN få en chans på 1 miljon kr.

Jag tänkte att man det skulle vara lite socialt och community-aktigt. T ex en person i nån liten byhåla kan skapa en klunga , t ex "Säffle-klungan" och chatta och greja i forumet. Det blir ju spännande och kul. Då känns inte 1000 kr så mycket. Pengarna går ju till nåt bra. Inte lokala fotbollslag, barn i Afrika, Staten eller annat trams. Sen kan alla i byhålan skvallra om vem "Mr X" kan vara som vann byhålans miljon.
Senast redigerad av vidrikfittanen 2020-02-04 kl. 02:11.
Citera
2020-02-04, 02:20
Medlem
Det är ju så pyramidspel är uppbyggda och sådana har det funnits många. Ibland tar man vinflaskor istället eller något annat. Garanterad vinst t.o.m. när du väl når toppen vilket är rimligt om du går med i början. Men det krävs alltid förlorare om det ska finnas vinnare!
Citera
2020-02-04, 02:24
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är ju så pyramidspel är uppbyggda och sådana har det funnits många. Ibland tar man vinflaskor istället eller något annat. Garanterad vinst t.o.m. när du väl når toppen vilket är rimligt om du går med i början. Men det krävs alltid förlorare om det ska finnas vinnare!

Nej, du har missförstått allting. Detta är inget pyramidspel. Ägarna av tjänsten kommer dra in pengar på avgifterna.
För 1 styck 1-miljons-klunga med 1000 medlemmar som betalt 1050 kr är det 50 000 kr intäkt.

När tjänsten är igång och det finns kanske 20-30 aktiva klungor kan du själv räkna ut hur mycket det går att tjäna för ägarna. Men nåt pyramidspel är det inte.

Ett pyramidspel har negativ balansräkning, dvs det finns inte täckning för "spelets" skulder, det kommer att kollapsa.

Min idé har täckning för skulderna. Uppnår inte en klunga 1000 medlemmar får man tillbaka sina 1000 kr, dock ej den lilla avgiften om 50 kr.
Jag förstår inte hur du kan missuppfatta mitt upplägg så grovt. Pyramidspel ... vilken förolämpning. Finns ingen likhet alls.

I mitt upplägg är alla spelare lika. Det finns ingen topp. En vanlig RAND()-funktion som finns djupt nere i alla mikroprocessorer tar fram ett heltal mellan 1 och 1000.

Mitt tips gäller alltså att starta denna tjänst, inte nödvändigtvis spela på den....
Senast redigerad av vidrikfittanen 2020-02-04 kl. 02:39.
Citera
2020-02-04, 02:48
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Har du ens läst upplägget?
Citera
2020-02-04, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Nej, du har missförstått allting. Detta är inget pyramidspel. Ägarna av tjänsten kommer dra in pengar på avgifterna.
Ett pyramidspel har negativ balansräkning, dvs det finns inte täckning för "spelets" skulder, det kommer att kollapsa.

Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Har du ens läst upplägget?
Det var bara en annan väg att göra pengar på. TS glömde bara tillstånd, skatt och personalkostnader som behövs.

Dessutom fungerar pyramiden så länge det kommer nya kunder. Att annan variant håller staten och kallar det pension. Naturligtvis får de inte sin egen pension den vägen och det om något säger ju en del.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in