2020-02-04, 08:43
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jerzy Sarnecki säger i intervjun att det nog är ganska ovanligt att någon friats på grund av något som hittats i slasken. Det stämmer nog, och kan säkert ha att göra med att det brukar dröja många år innan slasken i en så omfattande utredning har hunnit gås igenom ordentligt.

Ett lokalt exempel är mordet på Rut Lind i Fjugesta för ett tag sedan, där en terränglöpande kvinnokarl med historik dömdes på en indiciekedja. Den bärande punkten i åtalet var uppgifterna om att Mellgrens gröna fiskbil (som den misstänkte antogs ha brukat) hade setts vid ett vägkors i Nybble väster om Örebro (se 19 minuter in i filmen).

Senare begärde riksåklagaren att utredningen skulle granskas. Det visade sig då att en hel del viktiga uppgifter hade hamnat i slasken, bl.a. en man som uppgett att han själv passerat korsningen i Nybble vid den aktuella tidpunkten, i en grön lastbil som troligen var den som vittnena i själva verket hade sett. Uppgifterna om den verkliga gröna lastbilen hade man helt enkelt plockat bort ur förundersökningen (39:30 in i filmen).
Brottsplats Sverige: Fallet Olle Möller
https://www.youtube.com/watch?v=TCBDquc6T8k
Om handfasta bevis saknas så vet vi att det kan vara minst lika illa i "modern" tid som det var under Olle Möller-tiden. Tekniken för att ta fram sådana bevis har självklart utvecklats under åren, återstår då att se vad för slags bevis man lyckats ta fram i det här fallet.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-02-04 kl. 09:18.
Citera
2020-02-04, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Varför tror du det?
Kan du motivera dig?
Finns det någonting som stödjer den tron
eller är det fria fantasier?
LW verkade ha bra kontakt med barnens pappa eftersom de firade barnens födelsedagar mm ihop. Därför tror jag att de kan ha kommit överens om tider vad gäller barnen.

MH verkar inte vara helt frisk och kanske kom UW på det (trots att de aldrig bott ihop).

Jag förstår inte varför du i tråden har en massa "fria fantasier" gentemot LW men försvarar MH med näbbar och klor!
Citera
2020-02-04, 09:26
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
LW verkade ha bra kontakt med barnens pappa eftersom de firade barnens födelsedagar mm ihop. Därför tror jag att de kan ha kommit överens om tider vad gäller barnen.

MH verkar inte vara helt frisk och kanske kom UW på det (trots att de aldrig bott ihop).

Jag förstår inte varför du i tråden har en massa "fria fantasier" gentemot LW men försvarar MH med näbbar och klor!

Jag har inte några fria fantasier mot LW.
Allt jag skriver grundar jag på vad hon
själv har delat med sig av på FB, Insta
och GC-loggen.

Den bild hon ger av sig själv stämmer bra
överens med vad MH har beskrivit.
Därför tror jag på MH.

Bara för att LW och UW firade barnens
födelsedagar ihop så betyder inte det att
UW behövde ändra sina barntider eller att
LW ställde upp och hjälpte till med det.
UW tycks ha prioriterat barnen.

Så du tycker att det är OK att skilja sig
från någon pga att de är sjuka?
Det gör ju sveket ännu större. MH hade
allvarliga fysiska sjukdomar och då begärde UW skilsmässa via email.
Det är inte konstigt att hon kände sig sviken.

Anledningen till att jag försvarar MH är att
jag tycker att de behandlade henne
skamligt. Man sparkar inte på någon som
redan ligger.
Citera
2020-02-04, 09:35
Medlem
Citat:
Jag har inte några fria fantasier mot LW.
Allt jag skriver grundar jag på vad hon
själv har delat med sig av på FB, Insta
och GC-loggen.

Den bild hon ger av sig själv stämmer bra
överens med vad MH har beskrivit.
Därför tror jag på MH.

Bara för att LW och UW firade barnens
födelsedagar ihop så betyder inte det att
UW behövde ändra sina barntider eller att
LW ställde upp och hjälpte till med det.
UW tycks ha prioriterat barnen.

Så du tycker att det är OK att skilja sig
från någon pga att de är sjuka?
Det gör ju sveket ännu större. MH hade
allvarliga fysiska sjukdomar och då begärde UW skilsmässa via email.
Det är inte konstigt att hon kände sig sviken.

Anledningen till att jag försvarar MH är att
jag tycker att de behandlade henne
skamligt. Man sparkar inte på någon som
redan ligger.
Kan bara konstatera att du tycker att det är ok att sparka på någon som är död och inte längre har möjlighet att försvara sig.

Vad gäller MH var det nog inte bara fysiska skador...
Citera
2020-02-04, 09:38
Medlem
Honan6s avatar
Återupprepar en tidigare misstanke om att SD tog sig till Läckö-eventet lörd 21 april -18
Detta för att när eventet skulle arkiveras efterlyste EO loggningar från närvarande cachare som inte hade loggat och på den namnlistan fanns HerrTeamDavidsson http://coord.info/GLVVD08H

Jag har alltså misstänkt att SD tog sig till eventet under eftermiddagen efter att han kört ett FTF-kamp med serien Långforsen i Sala. Enligt m*g*l loggning tar serien ca 1 timme och 20 minuter i anspråk om man gör den utan stress.

Den 21 april gav sig SD ut vid soluppgången och han FTF:ade "Långforsen 1" kl 7.37
, tar "Långforsen 3" kl 8.09 och "Långforsen 4" kl 8.17 som han delar med S*U*W.

I dokumentationen har han blandat ihop de flesta bilderna, så de stämmer inte i tid med loggarna. Sen är det uppenbart att han kan misstänkas för att ha nätloggat falskt för en Letterbox Hybrid vid Sala Silvergruva för till cachen "Drottning Christinas Skatt"
har han lagt ut en bild på "mammas bullar" som enligt bildens detaljer är tagen kl 11.11 på Varmfrontsvägen 1 i Västerås (mamma bor på Barometergatan 2 km bort). Två minuter senare är platsen "Kärleksön"
i Sala loggad (enligt bilddetalj) trots att det skiljer 36 minuters bilresa mellan platserna.
Beteendet tyder på att SD vanemässigt har manipulerat sin tidslinje i mobilen, så enda chansen att exakt veta var han varit är att vittnen och mastningar av mobilens position kan vidimera.
Senast redigerad av Honan6 2020-02-04 kl. 09:47.
Citera
2020-02-04, 09:49
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Kan bara konstatera att du tycker att det är ok att sparka på någon som är död och inte längre har möjlighet att försvara sig.

Vad gäller MH var det nog inte bara fysiska skador
...

Vad vet du om det?
Att hon mådde dåligt när hon skrev bloggen
berodde ju på UWs svek.
Vet du något om hur hon mådde innan
skilsmässan? Innan UW?

Har du någon annan anledning att tycka
illa om henne än att hon inte tyckte om
LW? Som du idealiserar och tycks
identifiera dig med. Är det så att du själv
skulle ha problem med att en annan kvinna
kom in i familjen och hade synpunkter?
Citera
2020-02-04, 10:08
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag skrev att det är andra eventdeltagare, oberoende av varandra (men jag vet inte om dom är varandras infomationskällor egentligen). Att dom var intima (mer än en vänskaplig kram) ryktades det om innan den tragiska händelsen, m.a.o ingen efterhandskonstruktion.
Gå och hålla handen skulle LW kunna göra med vem som helst ytan att det betydde något för henne har jag hört i efterhand, men pussas och kramas när tillfälle gavs är mer än vänskap.
Det som iakttogs var att det skedde när inte ML var i närheten för att han hade känslor för LW.
LW och ML åkte ju dagen innan och bodde ihop, antagligen som vänner. Man behöver ju inte vara speciellt långsökt att misstänka att ML hade fortfarande känslor för LW.

Att ML sedan mer eller mindre direkt åker till USA efter Läckö och kommer tillbaka 2 dagar innan hon mördas. Dessutom är hans tidsfönster att komma hem till LW efter geocachat med en vän väldigt exakt. Nästan för bra för att vara en slump. Det är därför jag snöade in på ML.
För mig känns det som han förlorat ansiktet och suttit i USA och läst hur LW åkt över till JH i Stockholm och sedan dessutom skulle hon till Norge nu med JH.

När och hur ML:s skilsmässa uppstod i förhållandet med tidsaxeln till hans relation till LW vet jag inte riktigt, men det verkade som att det gick lite hand i hand. Än mer i korgen för ML i mina tankar. Utan att jag vet, så kan det vara så att ML skiljde sig för LW, men det gav inte önskvärt resultat (OBS: Spekulation).

Att polisen inte tagit större notis om honom, som någon skrev, betyder inte att dom kontrollerat honom noga och inte funnit mer än det dom känner att dom har på SD- Status Quo.
En person hade nämnt till SD att ML kan ju vara GM, efter läst här på Flashback (log lite då jag antog att hen läst min redogörelse). SD sa direkt att det finns ingen chans att ML är skyldig, "Han är en god person".

Är det inte lite konstigt att SD försvarade
MgL mot misstankar?
Efter SD och HD borde MgL vara den med
starkast motiv. Borde inte SD istället
försöka misstänkliggöra honom för att få
bort misstankarna mot sig själv?
Citera
2020-02-04, 10:25
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Är det inte lite konstigt att SD försvarade
MgL mot misstankar?
Efter SD och HD borde MgL vara den med
starkast motiv. Borde inte SD istället
försöka misstänkliggöra honom för att få
bort misstankarna mot sig själv?

Det hade sett misstänkt ut om SD börjat peka finger mot andra. Det är bättre att göra motsatsen speciellt om han redan vet att de andra har alibi.
Citera
2020-02-04, 10:27
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
ML:s motiv är att han kan ha känt sig förbisedd.
Vittnen på Läckö eventet reagerade på hans sinnesstämning när LW tyde sig till JH. ML och LW for dessutom dit tillsammans dagen innan.
Finns andra tecken på att dom var ett par under vintern. Även om dom, iaf från LW:s sida, bara var vänner så kan han känt sig förbisedd.
Det var någon som skrev att spelar man lyra på två strängar ksn en brista och man ksn spela vidare. Detta verkar vara SD:s lyra.
ML hade kanske en lyra med bara en sträng, som brast...
Han återträffade henne på ett tåg, sen var det geocaching för hela slanten för ML:s del, ofta med LW. Hans känslor hade tid att växa starka. Och vi tror ju att mordet är ett relationsmord i någon form.

Detta för an motivet. Om SD skulle ha ett motiv, så känner inte jag att just kärleken var en springande punkt. Han skulle iväg med HD. Skulle LW säga att hon inte vill ha med honom att göra, så hade han HD.

I så fall känns ett motiv med att LW hotar avslöja SD mer troligt. Men inte där heller tycker jag det finns tecken. LW verkade fokusera på JH och bygga deras relation, hon skulle till Norge dessutom. Varför då slänga ut hot? Jag tror inte på detta.

Tillvägagångssättet kan givetvis passa SD med, men det känns inte rätt.
ShHolms skriver ju lite undermedvetet till SD:s försvar. Varför ska LW gå till planket med SD, om hon nu inte ville veta av honom...?
Mordet skedde med tvekan. Jag har känslan att om SD snedtände till den graden skull det ske mer resolut.

Dom sagt, bara spekulationer och magkänsla.

Intressant inlägg från EGT.

Jag vill inte kasta misstankar mot MgL
egentligen. Han verkar vara snäll och
verkar ha varit en fin vän till LW men
det känns som om han dög åt LW ”i
brist på annat”. Men så fort någon mer
spännande dök upp så dissade hon MgL
för att sedan gå tillbaka till honom när
hon blev ensam igen.

Sommaren och hösten 2016 var de mycket
tillsammans enligt LWs GC-logg.
Sedan tycks de ha tagit en paus efter
knoggnuggningen och alla avslöjanden
som gjordes i och med LWs anmälan.
För att sedan hitta tillbaka till varandra
våren 2018 tills LW dissade honom för
Beholder.

Det vore inte konstigt om han kände sig
lurad och utnyttjad av LW och om det slog
över för honom.
Citera
2020-02-04, 10:34
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

hon blev ensam igen.

Beholder.

över för honom.

Jag tror att männen visste att Lena var ombytlig när det gäller relationer. Jag känner därför att de gick in med öppna ögon och får skylla sig själva när de dumpades.

Jag tror inte Lena ljög och gav dem falska förhoppningar om att umgänget skulle leda till en seriös relation.
Citera
2020-02-04, 11:01
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror att männen visste att Lena var ombytlig när det gäller relationer. Jag känner därför att de gick in med öppna ögon och får skylla sig själva när de dumpades.

Jag tror inte Lena ljög och gav dem falska förhoppningar om att umgänget skulle leda till en seriös relation
.

Varför tror du så?
Citera
2020-02-04, 11:23
Medlem
Citat:

hon blev ensam igen.

Beholder.

över för honom.

Han, liksom ytterligare ett par personer, bör man givetvis ha kollat av. Men jämfört med främst SD som hotat LW och handbegripligen gett sig på henne är det extremt mycket längre ner på listan. Men jag är övertygad om att utredningen har kollat upp och avfärdat honom.

Allt tyder ju mer och mer på att man jobbat brett och noggrant med utredningen. Tvärtemot vad många som hoppades att SD var oskyldig hävdade. Men de rösterna har ju tystnat ganska rejält för att övergå till att försöka svartmåla brottsoffret i stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in