2020-02-04, 01:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Han sa också att man bör vänta med att boka en tilltänkt resa dit, och fick medhåll av professor Björn Olsen.

Jag vet att jag upprepar mig, men det kan inte hjälpas. UD har fortfarande inte gått ut och avrått från resor till Thailand (utom till de provinser i södra Thailand som har avråtts från länge av helt andra orsaker). Grejen är, att skulle de göra det så skulle folk få sina pengar tillbaka när de avbokar resorna, så det skulle ha STOR betydelse. Nu är folk villrådiga, för de vill inte förlora kanske 100 000 kr eller mer som de sparat ihop under flera år, för att kunna ta familjen till en bra semesteranläggning i två veckor. Många kommer att åka av dumsnåla skäl, och det kan man på ett sätt förstå. Därför borde UD ha ställt upp nu!!!

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jodå, allas vår egen överexpert Tegnell var på TV ikväll och berättade att turismnäringen i Thailand drabbas hårt om man rekommenderar att inte resa till Thailand, det var vad han menade.

Men vems sida ÄR han på egentligen? Är det inte konstigt i det här j-vla landet, att vi alltid förutsätts göra det som är bäst för ANDRA folk. Vi får aldrig skydda oss själva i något sammanhang.
Citera
2020-02-04, 01:27
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Den är låg.. blir ännu lägre för varje år som folkmängden ökar. Det har ju ökat ganska drastisk med människor senaste åren
Nja mängden turistande nordbor har drastiskt minskat här i Thailand. Thai air direktflyg till Phuket tagits bort och man hör sällan folk här prata svenska. Man väljer numera andra platser. Nu med denna jävulska smitta kommer de flesta som ännu inte bokat välja Sverige för semester. Vi själva som varje år åkt till Thailand de senaste 10 åren överväger starkt att avstå. Vi har brukat boka nästa års resa redan på plats i Thailand.
Nej det är inte synd om oss det är snarare synd om de som har ett någorlunda drägligt liv här för de pengar vi spenderar här.
Hos detta underbara folk som gärna hälsar på dig som kommer ihåg vem du är. Som alltid ler mot dig. Givetvis för att det är deras levebröd me kan lova dig att ingen bemöter dig så på närmsta ICA butik där du lägger stor del av din lön.
Citera
2020-02-04, 01:30
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Hat? Jag tycker det är intressant att följa utvecklingen av den här sjukdomen och vad som görs för att bekämpa den. Den som vill avstå från att vaccinera sig om den möjligheten ges har det fria valet att göra så. Det behöver inte hindra andra att informera sig om vad som sker på det området.

Jag tycker det är intressant att se hur forskarna arbetar för att stoppa denna sjukdom, sedan får var och en göra sina egna val den dagen valet att ta eller inte ta ett vaccin kommer.

Okej, ursäkta attacken tillbaka. Fick känslan av att du hånade mig för vara källkritisk. Du tycker inte att procenten av smittade Europa är anmärkningsvärda mindre än vad fallen både är på sjuka och hur procent mässigt öka varje dag i Kina? Vi har sett 155 fall utanför kina men nästan varje dag ökar smittade i kina med 2000+ människor? Om smittan var så smittsam borde inte det ökade antalet ökat vid det här läget även i andra delar av världen?
Citera
2020-02-04, 01:31
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Det jag menar är fake news är ditt påstående om att inget sägs i svensk media om ekonomiska konsekvenser på Thailands turismindustri. När det i själva verket är högst upp på nyheterna.

Gå in på https://www.svt.se/ så är nyheten överst.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/boka-eller-inte-boka-det-ar-fragan
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/oroliga-resenarer-kontaktar-resebolagen
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7399688
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7400397

Ganska ovanligt också att någon säger att han inte skulle flyga till Thailand personligen, blir tillbakasläpad till studion dagen efter och "tvingas" säga motsatsen.

Men visst får Thailand leva med mindre turism närmaste månaden innan folk ser hur saken utvecklar sig. Precis som kineser får leva med att börsen är -8%.

Ok förstår dig.
Detta är bara början. Utan att dra för stora växlar tror jag lågkonjunkturen 2008/09 är en blek skugga mot vad vi har framför oss nu.
Hoppas jag har fel. Hoppas jag slipper be min personal gå hem igen.
Hoppas hoppas man får fram vaccin snabbt.
Citera
2020-02-04, 01:32
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast jag kan se en liten ljusglimt i detta, också: nu får folk sluta beställa onödiga teknikprylar och leksaker därifrån, som ska transporteras runt hela jorden (nästan). Man får tänka på hur mycket koldioxidutsläpp som kommer att sparas in nu, på grund av detta. Att folk blir rädda för att flyga - för att de är rädda att smittas ombord på planet - är också alldeles utmärkt, om man ser till miljön.

Och efter ett tag så lever vi alla i kojor och lever på vilda djur!
Citera
2020-02-04, 01:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Den här personen verkar i alla fall ta det hela på största allvar och tänker hålla sig så isolerad som det bara går. Hoppas att alla är lika ansvarstagande.

https://www.svd.se/hon-evakuerades-fran-wuhan-sa-overkligt

Undrar om hotellet är en specialkarantän som myndigheterna fixat? Jag förutsätter att hotellpersonalen är införstådd med situationen och att man ordnat med lämpliga försiktighetsåtgärder.

Grejen är, att eftersom det här är Sverige, så är det inte säkert att hotellpersonalen vet vad det är för gäst de har fått. "Konsulär sekretess för individen" föreligger mycket troligt... och sådana hänsyn är viktigare, än om personen (utan egen skuld) orsakar en epidemi här i landet med tiotusentals döda...
Citera
2020-02-04, 01:34
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast det är nog inte Thailands turistindustri som är det stora problemet. Det är snarare så att Kinas krasch riskerar att dra med sig hela världsekonomin. Landet har stängt tills vidare. Det som händer i Kina kommer att drabba oss alla.
Oddset på detta är närmast katastrof.
Givetvis inget man vägar nämna.
Citera
2020-02-04, 01:43
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Frankrike verkar bara ha en serious condition kvar, en man i 80-årsåldern. Tidigare var det två som var i den kolumnen.
Citera
2020-02-04, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Kommer definitivt inte ta ett Vaccin faktiskt, jag vill inte bli en styrd robot Det finns många poddar om vaccinet och forskare som fått stå i skuggan och blivit nedtystade i USA under demokraterna men som fick tala om hur de påverka människan när trump tog över.

Kan du skicka några länkar eller information om detta?
Citera
2020-02-04, 01:47
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det väsentliga är väl att 2009-nCoV är helt nytt och därför kan det bli relativt allvarliga sjukdomsförlopp.

Man undrar ju faktiskt vad mortaliteten landar på till slut, 2.5% för tillfället. SARS låg på höga 9%. Vanlig influensa på delar av en procent. Det är sånt som gör en aningens orolig.

Problemet är ju att även fast dödligheten "bara" ligger på 2.5% så är smittspridningen väldigt stor.

Om en stor del av befolkningen blir smittade kommer inte alla få den sjukvård som behövs för att tillfriskna och således ökar mortaliteten. Det kommer bli extremt stort tryck på sjukvården. Jag är inte direkt glad att bo i Sverige om smittan sprids här med tanke på vår sjukvård idag.
Citera
2020-02-04, 01:47
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Enda som hjälper är isolering och skyddsmask. Inget vaccin, inget botemedel. Det finns inget slut på eländet. Inte i Kina som är så tättbefolkat. Bilindustrin och elektronikindustrin kommer säkert att drabbas så länge det inte finns vaccin eller någon mirakelkur.

Fast det finns ju botemedel... ?

Thailand har rapporterat att man hittat botemedel:

https://www.youtube.com/watch?v=tMbhr-wMi38
Citera
2020-02-04, 01:49
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 26xB
Kan du skicka några länkar eller information om detta?

Finns på podme, dock är det konspiration poddar som sagt, Och sånt får inte spridas här. Det är bara en liten del i min snart 20 års forskning som gör att man lägger ett pyssel med information som läggs ihop till ett större..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in