2020-02-04, 01:53
Medlem
Om folk nu säger att denna nCoV är man-made från ett lvl4 biolabb skulle inte va ha sett ett mycket värre spridning och högre mortality rate?
Citera
2020-02-04, 01:57
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ti3Mp0
Om folk nu säger att denna nCoV är man-made från ett lvl4 biolabb skulle inte va ha sett ett mycket värre spridning och högre mortality rate?

Det är väl därför folk säger att kinas regering mörkar större delar av dem döda
Citera
2020-02-04, 02:00
Medlem
royalqualitys avatar
Det lär vara tidsfråga innan vi har Viruset här i Sverige. Jag var tidigare på kvällen och hämta en bekant på Arlanda, vid samma tidpunkt så hade Air-China landat. Inte alla men dem flesta från Kina bar på munskydd, gamla som unga. Märkte också att kineserna blev uttittade av många, av ren nyfikenhet eller rädsla låter jag vara osagt.

Experter som säger att det är låg risk för Corona spridning i Sverige tror jag inte ett dugg på. Det måste finnas någon eller några som var och varannan dag landar här i Sverige bär på Viruset.? Inom 1-2 veckor så är det flera fall i Sverige kan jag slå vad om. Kineserna är ju också kända för deras dåliga hygien vilket underlättar spridningen.
Citera
2020-02-04, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ett litet hopp i mörkret. Tamiflu (oseltamivir) som Sverige har köpt in i beredskapslager kanske hjälper.
Tamiflu är nog inget att hålla i handen när det blåser:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5833302
Citera
2020-02-04, 02:06
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ja, bara dom mest sjuka söker vård.

Hälften av dom som kommer till sjukhuset behöver andningshjälp med respirator. Döden inträffar med delvis andra tillstånd, förutom kollaps av lungorna.I länken nedan redogörs ett tidsförlopp också. Tyckte dom sade 9 dagar från utbruten sjukdom till seriösa problem som kan medföra död. Men lyssna på klippet själv och bedöm.

Idag riktas vården in på att förstärka immunsystemet och ge vård i respirator. Det arbetas på att skapa ett vaccin. Källa på allt ovan finns här: https://www.youtube.com/watch?v=DZsUCW7eLvU&fbclid=IwAR3gfTcYKBK3iJf3vg9cu RU4YHTOvP7aitS5m-aRbk96eAh0CqlJuNJAkNw

C.a 11.15 in i klippet sägs att viruset kan leva i fem dagar på ett föremål. Utbrottet inleddes i början på december. Undrar om det spridits till andra länder med matexport eller andra varor? Kan folk ha dött och man trott att det var en följdsjukdom som härrör från "vanlig" influensa, går det att ta prover som kollar upp vilket virus som är grundorsak när Agda 89 år har fått lunginflammation?
Citera
2020-02-04, 02:10
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
C.a 11.15 in i klippet sägs att viruset kan leva i fem dagar på ett föremål. Utbrottet inleddes i början på december. Undrar om det spridits till andra länder med matexport eller andra varor? Kan folk ha dött och man trott att det var en följdsjukdom som härrör från "vanlig" influensa, går det att ta prover som kollar upp vilket virus som är grundorsak när Agda 89 år har fått lunginflammation?

du tror inte att skadan hade varit större när ÖKNINGEN AV SJUKA I KINA ÖKAR MED NÄSTAN 2000 per dag??? Enbart genom tänka logiskt vore det ju ganska stor chans att vi haft många fall mer än 155 i Europa? Bara senaste veckorna har ju kommit fram att all torsk packas om i kina. Borde inte det skapat en spridning om det haft den stora smittospridningen som det visar i siffror i kina?
Citera
2020-02-04, 02:12
Medlem
Citat:
Fem dagar? Det ska vara under ganska speciella omständigheter isf.
Citera
2020-02-04, 02:17
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
du tror inte att skadan hade varit större när ÖKNINGEN AV SJUKA I KINA ÖKAR MED NÄSTAN 2000 per dag??? Enbart genom tänka logiskt vore det ju ganska stor chans att vi haft många fall mer än 155 i Europa? Bara senaste veckorna har ju kommit fram att all torsk packas om i kina. Borde inte det skapat en spridning om det haft den stora smittospridningen som det visar i siffror i kina?

Har jag förstått dig rätt att du utgår från att det finns dolda fall i andra länder, under december/januari, som fallit under radarn?
Citera
2020-02-04, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ti3Mp0
Ja och den som hade tillverkat det hade haft ett vaccin.
Citera
2020-02-04, 02:25
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Har jag förstått dig rätt att du utgår från att det finns dolda fall i andra länder, under december/januari, som fallit under radarn?

Nja jag förklarar nog dåligt. Jag är väldigt skeptiskt till att det är en stor epedemi på ingång och att alla kommer bli smittade av detta corona virus. Det har varit 155+ fall i Europa. I Kina är vi uppe i 20 000 som är sjuka + mörkerantalet. Om viruset skulle vara så smittsamt och dödligt som folk säger, skulle då inte siffran varit högre i Europa vid det här lagret? Man ser folk skriva här att de ser plan komma från Kina osv, även om det är en dröjan. Borde det ändå inte varit större antal fall rappoterade än vad det varit? Isåfall måste jävligt många dött senaste tiden med lunginflamtion som misstolkats och egentligen dött av Corona Viruset?

Jag är skeptisk till den stora hypen som pågår när folk ska gömma sig i skogen och köpt masker för tusentals kronor. Eller att man ska åka testa sig så fort man får symtom, vart är liknande med feber, hosta och snuva. I Februari i sverige är det rätt vanligt med dessa symtomen, ska vi i panik pusha på mer folk till en vård som redan har utbrända sjuksköterskor och läkare? För att någon hypar upp en spridning av ett virus som just nu enbart verkar påverka etnicitet asiater till största delen? Ja visst kan man vara förbered osv, men jag kan tänka mig bli mer orolig om jag ser att fallen börja öka procentmässigt likhet med procent ökningen i kina. Tills dess är min panik nivå inte hög, och jag har en otroligt panik över saker och ting lätt. Sömnbrist i snart 2 månader pga stress i situationer..
Citera
2020-02-04, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja och den som hade tillverkat det hade haft ett vaccin.

Exakt min tanke, men samtidigt så har man använt HIV droger mot detta virus med bra resultat och patienter har återhämtat sig. Det visade sig att HIV ska inte finnas i corona genomet. Allt motsäger sig varandra.
Citera
2020-02-04, 02:33
Medlem
Varför sätts de evakuerade svenskarna i frivillig karantän trots att de testade negativt för corona? De är ju lika friska som alla andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in