2020-02-03, 17:54
Medlem
Fructisss avatar
Hej alla! Jag läser just nu skatterätt och känner mig väldigt vilse. Är det någon här som har några bra tips? Vad man ska tänka på vad som är viktigast att fokusera på under skatten? Läser skatten SU
Citera
2020-02-03, 22:14
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fructiss
Hej alla! Jag läser just nu skatterätt och känner mig väldigt vilse. Är det någon här som har några bra tips? Vad man ska tänka på vad som är viktigast att fokusera på under skatten? Läser skatten SU
Skatterätten är kul, men också totalt annorlunda mot mycket av "de vanliga" kurserna. Ta ett djupt andetag och läs allt från början igen. Du kanske måste läsa lagarna för att förstå strukturen och hur allt hänger samman. Vad är det som är svårt tycker du?

Jag har läst alla skattekurser (nästan) som finns på SU. Skatterätten på programmet, beskattningsrätt 1, internationell skatterätt (specialkurs), företagsbeskattning (specialkurs) och skattejuridisk metodkurs (specialkurs) + skrivit uppsats i företagsbeskattning. Den skattekurs jag inte läst är beskattningsrätt 2. Finns den ens kvar?

Behöver du coaching? Jag är på Univ 2-3 dagar per vecka. Läser företagsekonomi på SBS nu.
Citera
2020-02-03, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marshon
Vi är kursare då, jag är väl än av de 20-åringarna du snackar om. Är dock varken särskilt förtjust i att festa eller Zalando

Citat:
Ursprungligen postat av kuroro
Jag kryddade kanske lite, du är säkert en trevlig prick. Min första grupp har varit på ca 15 tjejer och 2 killar som enbart pratar om hur coola faddrarna är och vilka filmer dom sett och att dom är bakis... så när man är nästan 30 och inte är så intresserad av gymnasietänket längre så blir man lite less på gruppen man fått. Men men det är ju ändring om nån månad så jag hoppas på bättre lycka då.

Samma här och då går vi i samma klass.
Citera
2020-02-05, 15:23
Medlem
Någon som vet hur viktiga betygen från utlandsterminen är när man söker byrå och om de översätts till B/BA/AB? Räknas dessa betyg in i den mytomspunna 2/3 AB-gränsen? Känner rent spontant att det vore skönt att strunta i utlandstermin och istället bara läsa fördjupningskurser, där AB-antalen är skyhöga. Advokatbyråerna kanske vet om detta och främst kolla på betygsfördelningen på grundterminerna.
Citera
2020-02-06, 16:51
Medlem
Hej! Vet någon hur det ser ut med att bli antagen till utbytestermin i något av de ''populära'' ställena som tex Australien, USA, Kina etc via juristprogrammet på SU? Läser T6 och har för tillfället inte gjort färdigt straffrätten och kommer därför prioriteras sist i min urvalsgrupp (grupp 1)...
Citera
2020-02-07, 18:21
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Fortsätter på utbytesspåret. Även jag har sökt utbyte via JF, är det av betydelse för arbetsgivare vilken skola man kör utbyte på (sett till universitetsranking) eller ses mer eller mindre alla skolor som "jämförbara" när examen kommer från UU? Jag har nämligen en blandad kompott av toppskolor och "sämre skolor" i min ansökan.
Citera
2020-02-07, 19:17
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Fortsätter på utbytesspåret. Även jag har sökt utbyte via JF, är det av betydelse för arbetsgivare vilken skola man kör utbyte på (sett till universitetsranking) eller ses mer eller mindre alla skolor som "jämförbara" när examen kommer från UU? Jag har nämligen en blandad kompott av toppskolor och "sämre skolor" i min ansökan.

Borde inte spela roll, såvida det inte rör sig om oxbridge eller ivy league eller så. Det är själva utlandserfarenheten som är attraktiv.
Citera
2020-02-09, 10:04
Medlem
phosphors avatar
Hur relevanta är de små "sidoböckerna" för JÖK-tentan på SU? Jag tänker på de två böckerna om förvaltningsrätt och EU-rätt på ungefär hundra sidor vardera. Brukar deras innehåll hamna på tentan, eller går det att prioritera ner dem?
Citera
2020-02-09, 10:08
Avstängd
Äldre bekant mamma på långt håll berättade att dottern tagit sig igenom juristprogrammet
o fått (jurist antar jag) jobb på föräkringsbolag.

Jag är såå stolt som mamma att min dotter lyckats så bra - sa hon.

MEN VAD I HELVETETS HELVETE

Om man läser in att långtids- kvalificerad utbildning skall man väl få adekvat arbete-
annars är ju hela jävla samhällstrukturen åthelvete.

Eller har vi ett nytt system massor med kvalificerat långtidsutbildade o ett fåtal har
tuuuren att få riktiga jobb.
Citera
2020-02-09, 10:39
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Äldre bekant mamma på långt håll berättade att dottern tagit sig igenom juristprogrammet

Om man läser in att långtids- kvalificerad utbildning skall man väl få adekvat arbete-

Eller har vi ett nytt system massor med kvalificerat långtidsutbildade o ett fåtal har
Va? Har du koll på hur svårt försäkringsjuridik är? Det finns en fristående kurs i försäkringsrätt på SU. Läs den och kom tillbaka sen och berätta vad du tyckte.
Ps. Nej jag har inte läst den.
Senast redigerad av JackSm1th 2020-02-09 kl. 11:07.
Citera
2020-02-10, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430

Vilket otroligt ointelligent och nedvärderande inlägg.
Citera
2020-02-10, 13:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av astreber
Vilket otroligt ointelligent och nedvärderande inlägg.

Ja man skall utbilda sig men inte räkna med att få adekvat jobb - bara OM man har tur-
det är inte mitt samhälle men tydligen Erat - ink sitta med högutbildades studieskulder
men med ett relativt sett normalt lågavlönat jobb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in