Citat:
Ursprungligen postat av
Dijamant
När vi snackar om 2/3 AB och de största byråerna, vilka byråer snackar vi då om? Enbart Vinge och Mannheimer?
Jag kan försöka mig på någon form av konkurrensanalys i fråga om byråanställning.
År 2016 utexaminerades 1680 st. jurister (En reformerad notarieantagning D-nr: 1579-2018).
MSA, Vinge, G&D, Roschier, W&C, DLA, Linklaters, Baker Mckenzie, Cirio, Lindahl, Cederquist, Wistrand, Hamilton, Maqs, Delphi, Hannes Snellman.
Detta är 16 byråer vilka inte avser alla affärsjuridiska byråer. Oavsett, vad kan dessa tänkas anställa per år? Vinge anställde år 2017 minst 60 bitisar. (
https://www.advokaten.se/Tidningsnummer/2017/nr-7-2017-argang-83/kampen-om-talangerna/) Den minsta byrån ovan torde iaf anställa 5 bitisar per år. Jag skulle iaf våga chansa på att genomsnittet är 15 anställningar per år / byrå. Alltså 240 anställningar sammanlagt.
Om man ponerar att alla utexaminerade vill jobba på byrå och att byråerna anställer de med högst betyg är det således de 15 % vassaste som får en plats. Så är givetvis inte fallet. Men min uppfattning är dock att de flesta högpresterande studenterna, även om de inte uttryckligen säger det, vill jobba på byrå. Det är därför inte främmande för mig att påstå att det är de 30 % vassaste som är föremål för anställning på storbyrå. Vilka betyg har då de 30 % vassaste? Omöjlig fråga att besvara, men enligt denna amatörmässiga chansning är det inom den ramen man borde placera sig för att bli föremål för anställning.