2020-02-03, 22:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag såg den nu. Jag måste säga att Olsen känns betydligt mer förnuftig, försiktighetsprincipen bör gälla. Känns som att Tegnell har dålig koll på rapporteringen från Kina och den snabba utvecklingen. Det presenterades att han var "just hemkommen själv från Thailand" vilket skulle kunna förklara den lite yrvakna framtoningen.

Hans huvudargument för att man ska fortsätta att resa till Thailand är för att inte skada Thailands ekonomi. Ganska märkligt ställningstagande av en svensk statsepidemiolog.

Olsen menade väl inte att man ska avboka en kortare resa som ska ske nu (1-2 veckor lång typ), men han skulle vara försiktig att ge sig ut på en backpackerresa i Asien i några månader. Det är ju inte ett så hårresande uttalande så att han ska behöva försvara sig.

WHO ,Tegnell, överens om att reserekommendationer har visat sig vara verkningslösa.

Jaha, kan det bero på att man inte har vidtagit dem i tid av rädsla för att påverka ekonomin?
Citera
2020-02-03, 22:51
Medlem
Ser man till SARS så har det inte varit något fall sedan 2004, men däremot poppar MERS upp då det också har kameler som värd.

Huruvida nCov-2019 kommer att följa SARS eller MERS beror nog devis på om det kan finna andra värdar som vi "normalt" umgås med. Och då menar jag inte fladdermöss.
Citera
2020-02-03, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Är inte det här väldigt överdrivet?
Det låter ju som rena pesten med då allting i Kina är hårt kontrollerat så känns det lite mysko.
Är det här verkligen som en ny Pest eller Spanska sjukan?
Det är ju ovissheten som gör det svårbedömt.
En vanlig influensa har cirka 0,1procents dödlighet. Den här är då minst trettio till femtio gånger dödligare.
Citera
2020-02-03, 22:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
WHO, experterna i Agenda och andra experter har räknat likadant och vidhåller att dödligheten är 2-3%.

Jag har sett det. Det finns nog goda skäl för det, om man inte vill orsaka panik.

Å andra sidan kan det jämna ut sig en del eftersom det förefaller finnas en mycket stor underrapportering och den är förmodligen störst bland de som har lindrigare symtom.
Citera
2020-02-03, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Om du inte vet hur Kina rapporterar sina siffror så rekommenderar jag dig att läsa här: https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/exe552/coronavirus_faq_misconceptions_information_from_a/

Det ger oss en konservativ siffra på 17 avrundat till 20 000 med lunginflammation i Kina. *5 då estimaten ligger på att 20% utvecklar lunginflammation (en person med lunginflammation och bekräftat Coronavirus = 1 i statistiken) och vi har 100 000 smittade. Lägg därpå till ytterligare faktorer som att människor utan bekräftad smitta (tar fem dagar enligt posten ovan att få svar) och som dör innan bekräftelse inte räknas till statistiken, mörkertal, människor som stannar hemma med milda symptom som går över eller blir värre, så har du säkerligen ytterligare en multiplier, låt oss säga 1.5.

En vecka till med ett r0 på 2 (över fyra dagar) så är min konservativa gissning på 800k smittade om åtta dagar.

Vi kommer däremot inte retroaktivt att kunna kartlägga hur viruset spridit sig då en stor mängd smittade hanterat viruset som ett vanligt influensavirus; sängliggande hemma.

Ytterligare intressanta siffror är antalet fransmän/tyskar (och eventuellt övriga nationaliteter) som närvarade på gårdagens flyg till Frankrike som uppvisat sympton: 36 av >250 passagerare - en ytterst hög och alarmerande procentsats. Om bara en fjärdedel av dessa visar sig vara smittade (gissningsvis visar fler symtpom om ett par dagar) så är det en mycket större andel än de <2% smittade, asymptomatiska, japaner som flögs hem.

Tilläggas bör att jag har inte följt utvecklingen tillräckligt nära inpå idag för att kunna vara säker på att vissa saker ur reddit-inlägget eller antalet symptomuppvisande resenärer debunkats och skulle uppskatta relevant feedback ifall så är fallet.

800k smittade om en vecka? Låter som en (dålig) Hollywood rulle.

Givetvis är det svårt att säga om kina-statistiken stämmer.
Men så mycket annat har vi inte att gå på.
Citera
2020-02-03, 22:53
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
En vanlig influensa har cirka 0,1procents dödlighet. Den här är då minst trettio till femtio gånger dödligare.
+ att det saknas vaccin.
Citera
2020-02-03, 22:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Mycket märkligt om man kan säga 3-6 månader när det handlar om ett virus som funnits kortare tid än så.
Länk till påståendet?

Handlar om hur fort viruset muterar... Kommer inte ihåg url:en men var en CDC bulletin.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ser man till SARS så har det inte varit något fall sedan 2004, men däremot poppar MERS upp då det också har kameler som värd.

Huruvida nCov-2019 kommer att följa SARS eller MERS beror nog devis på om det kan finna andra värdar som vi "normalt" umgås med. Och då menar jag inte fladdermöss.
Vet inte om det är intressant, men här är en graf på jämförelse ncov i rött, SARS i grått.
nCov ser typ SARS i backspegeln.
https://ibb.co/2jLx0gp
Citera
Medlem
Jag såg att Kina bett om hjälp med sjukvårdsmateriel. Är det nån som vet om det skickats något?
Citera
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo

Okej det som jag också tänker är ju att läkemedelsindustrin måste ju tjäna mycket pengar då det nu finns en marknad för att folk kommer att vilja vaccinera sig mot det här och Coronaviruset finns ju sedan tidigare så någon lär redan äga patentet.

När det kommer till patent och läkemedelsindustrin så lär dom kunna tjäna grova pengar på att med hjälp av media skrämma upp folk så att fler kommer att vilja köpa deras läkemedel och vaccinera sig när det blir aktuellt!
Jag har sett på bilder från dom där områdena i Kina om att många bär andningsmasker.
Är det bara andningsvägarna som påverkas av detta virus?
Senast redigerad av Musik.mannen 2020-02-03 kl. 22:58.
Citera
2020-02-03, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nej.

Källa på det tack, och då trovärdig källa så som who. Inte ett twitter inlägg.
Citera
2020-02-03, 22:56
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Någon i tråden menade att siffrorna uppdateras kring midnatt, jag har dock inte en susning.

Jag var i Shanghai i slutet på december i fjol och de gränder i staden där det bor otroligt mycket människor mellan Peoples Square och The Bund som man kanske inte vågar sig in i vid sitt första besök som turist, men som är en del av hur staden fungerar ger en fingervisning om hur illa det kan vara med smittspridningen.

Det bor nog minst flera familjer i varje lägenhet i dessa gränder som vi som varit där kan konstatera. Smittspridningen är nog brutal.

Att lita på Kinesiska myndigheter och deras siffror är nog lite naivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in