2020-01-31, 16:59
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Fel. 2019-ncov-Wh dör inte av handsprit. Men sjukhusen rekommenderas ändå att sprita av ytor och handtag eftersom det ger viruset sämre fäste.

Kan du hänvisa till en trovärdig källa? Magsjukevirus calici funkar det inte på men är du säker på att inte coronarviruset dör av spriten ?
Senast redigerad av Sofiajadetarjag 2020-01-31 kl. 17:01.
Citera
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vi kan inte klandra henne. Det är våra myndigheters fel, informationen de har är att alla som varit i Wubei området som känner symtom skall kontakta sjukvården, ej om man känner sig frisk.
Så ansvaret ligger på Sveriges myndigheter och deras eminenta goda beredskap

Tycker du inte man borde testa sig själv oavsett för sin egen hälsas skull och värna om andras om man känner sig frisk eller ej?
Senast redigerad av Klappasäften 2020-01-31 kl. 17:04.
Citera
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Vet någon om vi har haft något fall av SARS eller ebola i Sverige tidigare?

Ebola definitivt absolut INTE iallafall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vi kan inte klandra henne. Det är våra myndigheters fel, informationen de har är att alla som varit i Wubei området som känner symtom skall kontakta sjukvården, ej om man känner sig frisk.
Så ansvaret ligger på Sveriges myndigheter och deras eminenta goda beredskap
Ja, väldigt dåligt beredskap för det mesta. Kommer aldrig glömma hur de betedde sig när tsunamin i Thailand slog till. Svenska myndigheter är ständigt handlingsförlamade.
Citera
2020-01-31, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helvetica
Tämligen enkelt att undvika att du smittar släktingar/äldre släktingar - träffa dem inte. Att du kanske redan har det, må så vara, men har du inte det ännu så är det ju hyfsat enkelt.
Jag gjorde det igår...och blev sen sjuk på kvällen.
Citera
2020-01-31, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Jag förstår heller inte varför allt ståhej?

De som hittills dött typ 200 pers av hur många miljarder människor i Kina?

De som dog hade ju dött även av den vanliga säsongsinfluensan. Denna verkar inte heller ha någon direkt högre dödlighet än vanlig influensa.

Kanske rabaldert uppstår pga att den är ny, men knappast särskilt farlig om man inte tillhör en riskgrupp.

Det är viktigt att sätta sig in i hur smittotakten vanligtvis ser ut. Denna är väldigt smittsam och de rapporterade fallen utgör enbart de som faktisk har kunnat testas. 13000 misstänkta fall ligger nu på hög i Kina, i provincer där sjukhusen inte kan ta emot alla med symptom. Siffrorna är alltså högre än rapporterat och även då så slår det andra smittor som fågelinfluensan med hästlängder.

Dödligheten ligger just nu (med det underlag WHO har) på en uppskattad 3% och den vanliga influensan på runt 0.1%. Antalet av de drabbade som kräver sjukvård i form av att läggas in på sjukhus är 20%. Hur tror du Sverige hanterar den statistiken?

Så nej det är inte en överdrift. Sverige gör som alltid för lite för sent.
Citera
2020-01-31, 17:02
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Eller så är kunskap från bekräftat seriösa källor, i kombination med en skopa rationellt tänkande, makt.
Just nu bevittnar vi Schrödingers Slut. Apokalypsen är här och inte här.
Ingen kan säga hur det här ska sluta.

Jag förstår verkligen inte problemet med att se över sitt hus medan allt fortfarande är hanterbart? Om du har rätt blir jag glad, har bara en massa käk som måste ätas upp inom några år och du kan fortsätta gå på Subway. Om du har fel har jag fortfarande en massa käk medan du... Vad ska du äta? Den moderna människan som lever ”just in time” är illa, illa rustad för konsekvenserna av valfri katastrof. Det går inte att leva särskilt länge på förakt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Eller så är kunskap från bekräftat seriösa källor, i kombination med en skopa rationellt tänkande, makt.

Berätta gärna mer om hur mycket extra marginalprodukt eller inkomst du kommer producera genom att bära dig åt som vanligt på jobbet eller i kollektivtrafiken. Din uppsida måste ju vara enorm jämfört med potentiella kostnader för samhället som uppstår genom en exponentiell smittohärd. Du får gärna sälja några extra iPhones på Elgiganten där du kanske jobbar och utöva denna "makt", jag tror dock kostnaden för samhället blir högre genom oförsiktigt beteende när du lunkar vidare som vanligt. "Lugn" och "göra som vanligt" stoppar inte virussmittor.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Låter som en student.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Kvinnan är I 20-års åldern.
Citera
Medlem
20-års åldern. Jag trodde att det skulle vara en äldre person.
Citera
2020-01-31, 17:03
Medlem
-benito-s avatar
Precis som jag och många andra förutspått visar sig Sverige agera precis dom det efterblivna u-land vi blivit på senare tid.

Varför har inte alla som besökt Kina och speciellt denna Wuhan provins befordrats att testa sig så fort dom stiger av planet. Och alla som åkt på samma plan som dom?

Nej vi ba! Åk omkring åk sprid skiten hej vilt! Det är liuuugnt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in