2020-02-03, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Med andra ord så ligger R0 på runt 1,3. Citerar ett av mina tidigare inlägg om varför man bör vara försiktig även omdet låter lite i början.

R0 på 1.3 låter lågt. Vilken är källan?
Citera
2020-02-03, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskox
Däremot så är svenska myndigheters agerande kontraproduktivt med sin oförmåga att förstå grundläggande psykologi. Att inte sätta de som kom hem från Kina i en 14-dagars karantän skapar mer oro i samhället, att sedan gå ut i media och säga att det inte finns någon som helst risk med detta utan att ha vetenskapliga/medicinska rapporter som verifierar påståendet hjälper inte.
F!

Som sagt Kanada blev inte utrotat av SARS trots att de använde frivillig hemkarantän. Fungerade utmärkt alltså.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Stillbild?

Han ser sjukt stressad och överarbetad ut, har du asperger?

Jag märker att du inte jobbar med att bildsätta artiklar. Man väljer ofta en bild som ”passar”.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumblebeebee
Ber om ursäkt ifall jag är dum i huvudet, är väldigt dåligt insatt men har en del funderingar som jag hoppas att jag kan få lite klarhet kring:

- Om man blir smittad, hur lång tid tar det tills man dör?

- Kan msn tillfriskna själv?

- HUR sker döden med Coronaviruset?

- Vad får man för vård om man som smittad lyckas få en plats på ett sjukhus i tex Wuhan?

- Vad är ett testkit?
OM du dör beror det på mängder av faktorer hur lång tid det tar.

Ja

Lunginflammation som ger andnings- och cirkulationssvikt.

Vet ej, men sannolikt symptomlindrande plus olika testvarianter av medikamenter.

Testkit är ett kit av prylar som behövs för att ta sample av vävnad/slem man misstänker innehåller virus.
Citera
2020-02-03, 21:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
coronavirus in suitable environment can survive 5 days #] Jiang Rongmeng, a member of the expert group of the National Health and Health Commission, said that the virus will settle quickly after coming out of the human body and will not drift in the air. In this sense, there are no viruses in the air. But the virus may fall on the object, and people can touch the virus with their hands. The virus can survive for several hours on a smooth surface, and can survive for one day in an environment with the right temperature and humidity, and it can be found to reach five days.

Om du läser allt i den här länken, så tycker åtminstone jag att påståendet du citerar är motsägelsefullt.

Varför kan novel coronavirus inte finnas i aerosol menar experten, influensavirus kan.

När man andas ut så andas man ut aerosol, och aerosol kan finnas i luften mycket länge.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4147198/
Citera
2020-02-03, 21:56
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Stillbild?

Han ser sjukt stressad och överarbetad ut, har du asperger?

Vad har folk med aspberget gjort för skada med dig? Det första tecken på dålig självbild är att anklagar andra för saker är att just anklaga andra för att ha samma problem som man själv lider av. Ta och andas lite, ta en bit chocklad och koppla av. Det löser sig ska du se
Citera
2020-02-03, 21:57
Medlem
Ingen som såg ”debatten” mellan Tegnell och Björn Olsen på Aktuellt ikväll?
Isåfall, vad tyckte ni?

https://www.svtplay.se/video/24741658/aktuellt/aktuellt-3-feb-21-00-2
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
På min dator är det då allt en film

Ja, på min med. Men stillbilden gör knappast videon rättvisa. Men som sagt, fortsätt grip efter halmstrån som att försöka läsa in något i en person blick under en millesekund. Skrattretande.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
R0 på 1.3 låter lågt. Vilken är källan?
Den officiella ökningen som presenteras varje dag har stadigt legat på ca 1,3. Så jag har utgått från det.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
WHOs situationsrapport uppe nu. Ser ut som att antalet rapporterade fall utanför Kina sjunker. Det kan dock ändras om vi skulle få ett nytt epicenter i annat land. Kanada hade ex två toppar under SARS-epidemin.

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200203-sitrep-14-ncov.pdf?sfvrsn=f7347413_2
Du får försöka uttrycka dig bättre, eller hur menar du att antalet fall sjunker? Ett fall är ett fall är ett fall...eller? Oavsett om "fallet" tillfrisknar eller ej.

(Jag förstår nog hur du menar men eftersom du så gärna vill förminska och förneka detta virus allmänfarlighet så kan man få för sig att du skriver som du gör med flit.)
Citera
2020-02-03, 21:59
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
- Kan msn tillfriskna själv?

Ja, bara dom mest sjuka söker vård.

Citat:
- HUR sker döden med Coronaviruset?

Hälften av dom som kommer till sjukhuset behöver andningshjälp med respirator. Döden inträffar med delvis andra tillstånd, förutom kollaps av lungorna.I länken nedan redogörs ett tidsförlopp också. Tyckte dom sade 9 dagar från utbruten sjukdom till seriösa problem som kan medföra död. Men lyssna på klippet själv och bedöm.

Citat:
- Vad får man för vård om man som smittad lyckas få en plats på ett sjukhus i tex Wuhan?

Idag riktas vården in på att förstärka immunsystemet och ge vård i respirator. Det arbetas på att skapa ett vaccin. Källa på allt ovan finns här: https://www.youtube.com/watch?v=DZsUCW7eLvU&fbclid=IwAR3gfTcYKBK3iJf3vg9cu RU4YHTOvP7aitS5m-aRbk96eAh0CqlJuNJAkNw
Citera
2020-02-03, 21:59
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en salt kille
Bilden är en tumnagel. Vald med omsorg. Tro mig.

Och? Det enda jag gjorde var hjälpa en användare förstå vad han ser då han inte kunde tolka blicken. Vad vill du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in