2020-01-31, 16:43
Medlem
DjPuttes avatar
Som jag läst så smittar viruset genom fysisk kontakt mellan personer, tex ta i hand - kramas etc etc som jag läst så ska det inte vara ett luftburet virus!
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Du förstår väl själv att personen som är smittad varit i kontakt med andra? Handlar bara om dagar, möjligen timmar, innan det rapporteras om flera fall. Inte bara i Jönköping.

Naturligtvis och jag tror väl kanske inte att man hade kunnat undvika det heller, men just det här med att man inte ens har satt folk som återvänder från själva Wuhan i karantän är fan i mig oförlåtligt. Vår regering och myndighetschefer har mycket att förklara om vi nu åker på utbrott i Jönköping. Hur stor den risken är vet vi inte, men har hon rört sig ute i samhället i en vecka så lär det bli fler smittade.
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Vi kan väl lätt konstatera att undvika större samlingar människor, använda munskydd o handsprit o undvika kineser är bra?
Citera
2020-01-31, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LynxBullpup
Nuläget är alltså följande i Kina

213 dödsfall
1,527 "serious"

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/

Om det betyder att 1527 personer är intensivvårdskrävande så är dödlighet bra mycket högre än 3%.
Nä... ca 20% blir allvarligt sjuka (alltså utav de bekräftat smittade) och utav dessa dör ca 10%....
alltså ca 2% utav de bekräftat smittade. Men då mörkertalet är mycket större så är nog dödligheten mycket lägre. Dock är läget givetvis jätteallvarligt då det inte finns något vaccin + att alla inte kan få plats samtidigt
Citera
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Högre skulle jag tro.

Så här dör man (ARDS):

How Coronavirus Kills: Acute Respiratory Distress Syndrome (ARDS) & Trea... https://youtu.be/okg7uq_HrhQ via @YouTube

Och så här häver man ARDS:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5295174/

Fattar inte varför man inte ens testar, tusentals är sjuk och ändå väljer man att sätta människor i ecmo och hoppas det vänder. Direkt vid misstanke eller man känner sig dålig så inta hög dos c-vitamin.

”Vitamin C uses many ways to help the body overcome viruses. At a high enough concentration in the blood, vitamin C will directly inactivate viruses. During a viral infection, the body's supplies of vitamin C are rapidly depleted as the immune system's white blood cells absorb and quickly use up all the vitamin C available.”

Givetvis ska c-vitamin ingå som en direkt åtgärd innan testerna kommer tillbaka.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Beställt helmask med syrefilter o skydd mot virus samt kem o gas, heldräkt samt börjat bunkra. Detta kommer slå hårt mina vänner..tro mig.
Vad har du köpt för märke på grejerna? Är speciellt nyfiken på heldräkten.
Citera
2020-01-31, 16:45
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Fel. 2019-ncov-Wh dör inte av handsprit. Men sjukhusen rekommenderas ändå att sprita av ytor och handtag eftersom det ger viruset sämre fäste.

Måste rätta dig där. Wuhan har ett skyddande fettlager som handspriten förstör.
Det är nakna virus som tål sprit.
Citera
Medlem
remixutoheavens avatar
Första fallet i Sverige då. Stora frågan är hur många som den här kvinnan har smittat sen hon ankom till Sverige?

Gissningsvis gick kvinnan till jobbet den 27:e och räkna med hon har minst smittat tre personer. De i sin tur har smittat 3 vardera då skulle de vara uppemot 13 stycken som är smittade redan. Bara på 1 dag, lågt räknat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Bara om hon nyst eller hostat väl. Inte andats.
Det räcker om man är nära henne...typ en meter och får hennes andningsluft i sig tydligen som dom sa på nyheterna.
Citera
Medlem
Så mycket som folk överlag kramas ta i hand så lär skiten spridas av bara farten.
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Som jag läst så smittar viruset genom fysisk kontakt mellan personer, tex ta i hand - kramas etc etc som jag läst så ska det inte vara ett luftburet virus!
Citera
Medlem
moodyfieds avatar
Vart i Sverige bor kvinnan?
Citera
Medlem
Jag tycker ändå att manandet till "lugn" från vissa är lite larvigt. Jag förstår att ni försöker verka serotonergiska för att framstå i bättre dager, men faktum är att situationen endast blir bättre genom försiktighet. Även om du personligen inte drabbas fatalt utan endast blir sängliggandes i influensa, så kommer den oförsiktige som blir smittad sprida viruset vidare. Till barn, mormor & morfar, gravida och så vidare.

"Ta de lögnt fö fan gubben"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in