2020-02-03, 21:24
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakilaki123
https://www.welt.de/vermischtes/live205334991/Coronavirus-Damit-gibt-es-nun-insgesamt-neun-Faelle-in-Bayern.html

Är det den du tänker på?

Det kom in för typ en minut sen. en vuxen nr 12 ett barn nr 11 de senaste minuterna. Men jag vet inte säkert för jag kan inte tyska.
Jag ligger på en livechatt där folk från hela världen liverapporterar från deras egna nyheter. Ett litet helvete att hitta rätt i informationen.
Citera
2020-02-03, 21:25
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
12:e fallet i Tyskland ska vara bekräftat. Lite hjälp här snälla?
Tidningen igen?

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

På denna sida står det bara att det varit 10 fall i tyskland. Detta är väl ganska seriös sida?
Citera
2020-02-03, 21:26
Medlem
Citat:
Det kom in för typ en minut sen. en vuxen nr 12 ett barn nr 11 de senaste minuterna. Men jag vet inte säkert för jag kan inte tyska.

Översatt med Google translate.

Uppdaterat 21:19

I Bayern har nu tio personer visat sig vara smittade med den nya typen av koronavirus. Det nya offeret är en annan anställd hos en billeverantör i Stockdorf nära München, som det bayerska hälsoministeriet meddelade på måndag kväll i München, med hänvisning till statskontoret för hälsa och livsmedelssäkerhet.

Mannen fördes till Münchenkliniken i Schwabing. Ministeriet hade tidigare meddelat infektionen av ett andra barn i fristaten. Alla drabbade människor är i ett stabilt hälsotillstånd.

Patogenen har således upptäckts hos åtta anställda hos billeverantören Webasto. Sedan finns det en anställds två barn. Företagets huvudkontor kommer att förbli stängt tills minst 11 februari på grund av den nya lungsjukdomen. I hela Tyskland finns det nu tolv personer i vilka koronaviruset har upptäckts.
Citera
2020-02-03, 21:27
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Baserat på smittspridningen i Tyskland så verkar det som att det mer handlar om tur/otur hur mycket det sprids. Så en person kan nog mycket välstarta en helt ny smittohärd.

Som sagt, sannolikheten tycker det är konstigt, men möjligt, liksom att vinna på lotto.
Citera
2020-02-03, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Varför det? Alltså just att så många skulle dö?
Att antal sjuka kommer öka är jag med på, och tror inte heller på Kina, varför skulle de vara ärliga nu för?
Men det verkar ju inte som att friska personer dör av det här, så att så många skulle dö är osannolikt.

Beror väll på vad som definieras som friska? Själv trodde jag att man bara kunde ha vattenkoppsviruset en gång. Men jag fick lära mig den hårda vägen att man har det i kroppen hela livet och fick uppleva bältros som 30 åring.

vi vet inte heller hur viruset fungerar det får framtiden visa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Alltså, du missbrukar statistik. Eller så är du som de flesta, du förstår inte vad det är för ett verktyg.

Så här gör jag då jag tittar statistik som samlats från källor där inputmetoderna är olika. Det här är nu jätteförenklat. Jag kollar på totalen, alla siffror gått upp eller ner, eller vissa siffror verkar konstiga. Vad har hänt i verkligheten? Pest, väder, jordbävning. Sedan snävar jag in från de siffror jag har mot tidsserier och händelser och drar slutsatser. Man får bra beslutsunderlag för att bestämma sig för olika åtgärder, exempelvis sjukvårdsbeslut, kort- eller långsiktigt.

Vad gäller journaler så används de på olika håll, för statistik och kartläggningar, men även för att fatta beslut om enskilda fall såsom brottsutredningar, försäkringsersättningar etc. Folk är i 9 fall av 10 arga på journaler, är min erfarenhet. Har inte fört statistik

Nu var det länge sedan jag tittade på olika länders journaler och kanske journalföringen har blivit mer och mer likartad under det senaste decennierna men tro mig det fanns stora skillnader i olika länders journaler och ändå klarade de av att extrahera info som man kunde fatta beslut på. Problemet idag är att statistik och uppgifter hanteras idag som underhållning på webben och där är det hela havet stormar och helt huvudlösa slutsatser. Se bara på arbetslöshets- eller sysselsättningsstatistik som jämförelse. Oinsatta, främst journalister, drar alla möjliga korkade slutsatser.

Den gamla statistiken var skapat för att med minsta möjliga möda och kostnad få största möjliga info. Men tiderna ändras, säkert i Kina också. Här i Sverige har man använt googles sökstatistik för att förutsäga hur influensaepidemier utvecklas. Nu sägs det att AI hade upptäckt corona uppbrottet i Wuhan tidigt. Det är så vi kommer att spåra efter utbrott ännu mer träffsäkert i framtiden. Vi kan följa skeenden IRL noggrannare, förutspå och även efteranalysera på ett effektivare sätt. Men där är vi ännu inte men snart.

Jag tror inte att kineserna går över till den amerikanska metoden först. Som är gammaldags också. De hoppar över till något nytt och redan nu håller vetenskapsmännen att skapa egna plattformar där de delar info och bearbetar material över gränserna. Politiker har intresse av billigare mediciner och sjukvård, läkemedelsindustrin vill tjäna pengar, vanligt folk vill ha evigt liv. Vi får se om den här epidemin ökar det globala samarbetet inom området eller om den antiglobala trenden gör att vi går tillbaka till nationella lösningar. Den som överlever coronan får se.

Mycket text för att totalt ha missat fetade texten, från artikeln. Kina... säger..själva...att...de...INTE...rapporterar...lu ngrelaterade influensa dödsfall...som influensa..alls!
Trots att influensan är orsaken.

Vilket är EXAKT hur de gör nu. Därav de så låga dödsfallen i Coronastatistiken. De hamnar helt enkelt på andra poster som inte är med i dagliga uppdateringen av Corona.

Vi kommer 2021 se hur en hel mängd personer plötsligt dog i lunginflammation Q1 i deras generella statistik över alla sjukdomar.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Jag ligger på en livechatt där folk från hela världen liverapporterar från deras egna nyheter. Ett litet helvete att hitta rätt i informationen.

Hade du följt tyska nyheter hade det här inte kommit som en chock. Dom hade ca fem personer under bevakning i slutet på förra veckan och sa att vi skulle förvänta oss fler fall i Bayern. Så allt under fem nya fall är bra nyheter.
Citera
2020-02-03, 21:31
Medlem
någon som sett hur det är med kanarieöarna, var ett fall där tidigare
Citera
2020-02-03, 21:33
Medlem
Nu har virusexperten ett helsike att förklara sig i aktuellt ikväll varför han sa i agenda att han skulle avstå resa till Thailand och resor utanför Europa.
Folk har blivit jäkligt oroliga efter det utalandet enl resebranschen.
Citera
2020-02-03, 21:34
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

På denna sida står det bara att det varit 10 fall i tyskland. Detta är väl ganska seriös sida?

Här är det uppdaterat:
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-03, 21:34
Medlem
Xehkes avatar
coronavirus in suitable environment can survive 5 days #] Jiang Rongmeng, a member of the expert group of the National Health and Health Commission, said that the virus will settle quickly after coming out of the human body and will not drift in the air. In this sense, there are no viruses in the air. But the virus may fall on the object, and people can touch the virus with their hands. The virus can survive for several hours on a smooth surface, and can survive for one day in an environment with the right temperature and humidity, and it can be found to reach five days.
Citera
2020-02-03, 21:35
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Snälla sluta citera mig. Jag är så jävla trött på allt tjafsande i denna tråd.
Ska du tjafsa om nyheter om smittade med?
Du och alla virustvivlare tjafsar och snackar skit om allt som skrivs här. Det går inte att diskutera något alls längre.
Det är väl ingen som har sagt att någon öht är chockad eller panikslagen. Ni sitter bara och bråkar. Lägg av nu för fan. Det går inte ens att rapportera en jävla nyhet härinne längre utan tjafs.

Det är inte tjafs, det är en förklaring till varför vi ser fler fall i Bayern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in