2020-02-04, 11:26
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Vad fan! Läste följande nyss på Expressen;

Om detta stämmer innebär det att man kan vara svårt sjuk (nästan döende) av det nya coronaviruset utan att testet ger positivt utslag ("har sjukdomen"). Läs exempelvis hur termerna "positiv" kontra "negativ" ska förstås: https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=3282

Även på engelska har termerna liknande betydelse - "The test outcome can be positive (classifying the person as having the disease) or negative (classifying the person as not having the disease).

Alla misstänkta men avfärdade som "falska" fall kan vara riktiga! Såvida inte Expressen har blandat ihop termerna.

För att inte förlora perspektiven, finns det någon sjukdom för vilken diagnosen alltid kan säkerställas 100%? Knappast va? Jag får inte panik av att det finns enstaka diffusa fall, det låter snarare helt normalt.
Citera
2020-02-04, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja det är mycket intressant att det har varit så få som dött utanför Hubei.

I tråden var det tidigare någon som spekulerade att det finns en aktiv smittokälla i Hubei fortfarande.

Jag har spekulerat i att antalet smittade haltar.... och haltar oproportionerligt mycket särskilt i Hubei. Dvs, att dödligheten är mycket lägre i Wuhan än vad det ser ut som, kanske lika låg som utanför Hubei

Dessutom har det förekommit uppgifter i tråden att den data vi tittar på från Kina delvis är 7 - 10 dagar gammal (att det tar så lång tid att processa och rapportera in siffrorna). Om det är sant blir det väldigt svårt att sia om trender etc när vi analyserar datan.

Hellre än att tro på att någon glömt stänga pandoras box så tror jag hellre att det är tiden som gjort det. Viruset har haft längre tid på sig att bryta ner de smittade personerna i Wuhan.
Citera
2020-02-04, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Vad vet man om fallet i belgien då?

https://www.info-coronavirus.be/nl/2020/02/04/gerepatrieerde-landgenoot-testte-positief-op-het-nieuwe-coronavirus/

Bor i Belgien och foljer, valdigt konstigt, det borjade med att media (och officialla personer) sa att 12 st belgare var repatrierade, tills igar 24 timmer efter landing och nu ar dom bara 9st. Det ar en i familj av 4 som testades positivt och ar nu ford fran karantan till sjukhus i isolering.

En annan grej som ar konstig och vacker fragor att ingen "testades" i kina utan nar dom kom hem. Forst skulle svaren komma Mondag morgon och senare blev efter middag och kvall, men det kom bara ut i morse. Svaret som Belgiens virog gav att det ar komplicerat och tar tid etc. sa hur funkar detta da i kina om inte ens Belgien kan fixa 9st prover pa 24 timmar!!!

Ocksa konstigt att dom svenkar i frivillig karantan inte heller ha testats pa riktigt? och dom har ju sutttit pa samma plan in 12 timmer,,, kanske det inte finns nagra 100% tester vem vet, men lite konstigt ar det ju........
Citera
2020-02-04, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Wikipedia:

Coronaviruses are a group of viruses that cause diseases in mammals and birds. In humans, the viruses cause respiratory infections – including the common cold – which are typically mild. Rarer forms such as SARS, MERS and the novel coronavirus causing the 2019–20 Wuhan coronavirus outbreak can be lethal.

Jag hade rätt om förkylning "common cold" men okej, influensavirus ingår i RNA-virusblocket.

De allra flesta vanliga förkylningar orsakas av olika Rhinovirus. Det finns ett hundratal olika sådana. Mellan 30-80 procent av alla förkylningar sägs vara orsakade av Rhinovirus. Mellan 10-15 procent av förkylningarna orsakas av någon typ av Coronavirus. Sen finns det några andra också; adenovirus, enterovirus, parainfluensavirus etc. Sammanlagt räknar man med att det samtidigt kan florera ett par hundra olika virus som man får förkylningar av.

Influensastammarna redovisar jag inte, de går att hitta på nätet.
Citera
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja det är mycket intressant att det har varit så få som dött utanför Hubei.

I tråden var det tidigare någon som spekulerade att det finns en aktiv smittokälla i Hubei fortfarande.

Jag har spekulerat i att antalet smittade haltar.... och haltar oproportionerligt mycket särskilt i Hubei. Dvs, att dödligheten är mycket lägre i Wuhan än vad det ser ut som, kanske lika låg som utanför Hubei

Dessutom har det förekommit uppgifter i tråden att den data vi tittar på från Kina delvis är 7 - 10 dagar gammal (att det tar så lång tid att processa och rapportera in siffrorna). Om det är sant blir det väldigt svårt att sia om trender etc när vi analyserar datan.

Intressant spekulationer från din sida också. Kan mycket väl stämma att man just nu säger att alla som dör i liknade influensa-fall har dött av corona-viruset när det själva verket är vanlig influensa.

Precis siffrorna från Kina ställer jag mig högst tveksam till och undrar om de är uppdaterade i realtid samt hur långtid tar det från att man testar en person tills man får ett positivt resultat och det hamnar i statistiken.

Vad tror du om den här spekulationen som jag skrev ett inlägg upp;

"Säg att corona-viruset har funnits betydligt längre än vad man tidigare har uppgett. Har härjats rätt ofritt i Hubei-provinsen och har framtill nu varit ganska harmlöst med låg dödlighet då man trott att det var vanlig influensa. Först nu som viruset har kommit in i fas 2 och därför är det högre i Hubei än alla andra då de är fortfarande i första fasen av viruset utanför Hubei-området."
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Vet du om det finns nya uppgifter från Indien?

Ja och nej.
Jag ligger på en chatt där folk från hela världen rapporterar vad de vet. Mycket fakenews såklart varje minut. Men just nu kommer det samstämmiga rapporter från rätt många personer som aldrig kommer upp på BNO. Igår rapporterades till exempel ett dödsfall i York från en trovärdig källa, men nyheten kom aldrig på BBC.
Det här är lite halvcreepy tycker jag.
Jag vet inte vad jag ska skriva, så det officiella svaret är ju det som får gälla då.

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-04, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, det stämmer inte. De föds med alla antikroppar som mamman har, och dessa räcker i ungefär tre månader. Ammar hon - vilket alla mammor bör göra - så fortsätter hon dessutom att föra över sina antikroppar till barnet den vägen. Ett spädbarn som ammas (och får tillräckligt med bröstmjölk, för att mamman själv äter en god och tillräcklig kost) är faktiskt riktigt tåligt! Det är efter avvänjningen den stora krisen kan komma. Därför bör man amma ännu längre i länder som har dåligt vatten t.ex., och i den här situationen i Kina hoppas jag att mammor absolut gör det.
pratat med apot-ket tidigare (innan det här)om just detta och hon tyckte jag skulle ta pneumvaccin "sa att bebisar är oerhört känsliga första tiden. Inte jag som ska ha barn, men en nära till mig. Så då vet jag inte vad som egentligen är rätt.
Citera
2020-02-04, 11:31
Medlem
Lugnochros avatar
Här är några officiella siffror hämtade från Wikipedia. Så följer resten av världen ungefär detta mönster så har vi nog en pandemi i antågande. Övriga världen är väl runt den 18 Jan enligt mig. Så la till eget datum inom parentes efter som ska symbolisera alla länder förutom Kina för de som inte orkar räkna framåt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_ outbreak

2020-01-16. 45st
2020-01-17. 62st(+38%)
2020-01-18. 121st (+95%) (4 Feb)
2020-01-19. 198st (+64%) (5 Feb)
2020-01-20. 291st (+47%) (6 Feb)
2020-01-21. 440st (+51%) (7 Feb)
2020-01-22. 571st (+30%) (8 Feb)
2020-01-23. 830st (+45%) (9 Feb)
2020-01-24. 1,287st (+55%) (10 Feb)
2020-01-25. 1,975st (+53%) (11 Feb)
2020-01-26. 2,744st (+39%) (12 Feb)
2020-01-27. 4,515st (+64%) (13 Feb)
2020-01-28. 5,974st(+32%) (14 Feb)
2020-01-29. 7,711st (+29%) (15 Feb)
2020-01-30. 9,692st (+26%) (16 Feb)
2020-01-31. 11,791st (+22%) (17 Feb)
2020-02-01. 14,380st (+22%) (18 Feb)
2020-02-02. 17,205st (+20%) (19 Feb)
2020-02-03. 20,438st (+19%) (20 Feb)
Citera
2020-02-04, 11:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Si

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-coronaviruset-fanns-pa-svenskarnas-plan

Fy Fan. Och svenskarna springer runt fritt på gatorna...

https://www.expressen.se/nyheter/semesterhotell-blev-lyxkarantan-for-familjer-/

Å andra sidan förstår jag inte vad Frankrike tänker på heller. De som stannade där för att karantäniseras (franska medborgare hade inget val), sattes på en lyx-semesteranläggning (naturligtvis tömd på andra gäster först). Och det ser mysigt ut, men där har de alla möjligheter att smitta varandra, ju! Det enda vettiga hade varit att sätta dem i var sitt enkelrum med kontaktförbud i två veckor, som de som sitter på flygbasen i Tyskland just nu.

Om det inte var för Fru Merkel, skulle jag säga att Tyskland rules just nu!
Citera
2020-02-04, 11:32
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Kan man kanske beskylla Kinesiska staten för att viruset fått sådan spridning?

En läkare i Wuhan slog larm redan i december men blev då uppsökt av poliser från Statens Säkerhetsbyrå, som hotade honom:

Citat:
Vi utfärdar en allvarlig varning: Om du fortsätter att vara envis, med sådan oförskämdhet, och fortsätter denna olagliga aktivitet, då kommer det vidtas rättsliga åtgärder mot dig.

Han tvingades även skriva under ett ”erkännande”.

Om detta stämmer borde väl kinesiska staten kunna ses som medansvarig till spridningen. Anhöriga till avlidna, de som insjuknat och t o m andra stater borde väl kunna rikta skadeståndskrav mot Kinesiska Staten?

Jag har verkligen inte mycket till övers för det kinesiska systemet. Man kan ju hoppas att detta blir ett ”wake up call”.

https://www.expressen.se/nyheter/varnade-for-coronaviruset-hotades-av-polis/
Citera
2020-02-04, 11:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
pratat med apot-ket tidigare (innan det här)om just detta och hon tyckte jag skulle ta pneumvaccin "sa att bebisar är oerhört känsliga första tiden. Inte jag som ska ha barn, men en nära till mig. Så då vet jag inte vad som egentligen är rätt.

Det beror ju på om mamman tänker amma eller inte. Om hon ammar, och har barnet med sig hela tiden, så får ju barnet i sig samma smittämnen som hon, och hennes kropp kan producera antikroppar som går ut i bröstmjölken och över till barnet.

MEN om mamman aldrig har haft pneumokocker, så kan det förstås ta tid för hennes immunförsvar att fatta, hur man gör antikroppar mot dem. Och under tiden är babyn oskyddad. Så det är nog bäst att du gör som apoteket säger - om du rör dig i sådana miljöer att du tror att du kan bli smittad. Idag bör man undvika sådana miljöer även p.g.a. av Corona. Och mot det finns inget vaccin.
Citera
2020-02-04, 11:36
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Hoppas de gör samma sak i Lund. Ska malla och fråga. Undrar vem som är ansvarig för den informationen?

Lund har redan diskuterats i tråden. Länk till SR: "Vid Lunds universitet uppmanas medarbetare och studenter som nyligen varit i Hubeiprovinsen att arbeta eller studera hemifrån i två veckor efter att de kommit hem, men just nu berör det bara en doktorand."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in