2020-02-03, 21:15
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Visst, men troligare är ju man besökte mer närmare provinser.

Är det så förklarar det en del, långt borta? Nästan 100 mil? Finns det nån speciel orsak det skulle vara mer därifrån än övriga provinser?
Citera
2020-02-03, 21:16
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Om karln menar det tydligt definierade "provinser" varför säger han det diffusa "regioner"? Och om han menar 100, varför säger han 500-1000? Är han möjligen besviken över att spridningen inte har blivit större så att han får snickra ihop egna geografiska indelningar?

Ja, jag vet inte hur jag läste det till 100-500 hmm. Så går det när man gör flera saker på samma gång.
4 + Hubei över 500
Senast redigerad av boored 2020-02-03 kl. 21:21.
Citera
2020-02-03, 21:17
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Fast det räcker att en person åkt dit och blivit smittad. Släkt, jobb eller vad som helst.

Klart det gör, men föga sannolikt när så många andra åker till ställen som är närmare, grannstäder är ju logiskt att tänka.
Senast redigerad av boored 2020-02-03 kl. 21:23.
Citera
2020-02-03, 21:19
Medlem
Grollarens avatar
12:e fallet i Tyskland ska vara bekräftat. Lite hjälp här snälla?
Tidningen igen?
Citera
2020-02-03, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Frågan är idiotisk eftersom de stackars experterna självklart inte kan svara på den med den bristfälliga information de har i dag.

Frågan är naturlig i den aktuella situationen. Klart vi frågar experterna hur de ställer sig på det personliga planet. Skulle du tänka dig att ta med familjen till Thailand nu? Då får vi ett svar. När vi frågar myndigheterna får vi ett annat. För då finns det ett ansvar för samhällsekonomin och flygbolagens avbokningar. Men vi kommer få höra mkt om hur viruset drar fram i Thailand den närmaste månaden. Tror jag.
Citera
2020-02-03, 21:20
Medlem
Citat:
Klart det gör, men föga sannolikt när så många andra åker till andra ställen.

Baserat på smittspridningen i Tyskland så verkar det som att det mer handlar om tur/otur hur mycket det sprids. Så en person kan nog mycket välstarta en helt ny smittohärd.
Citera
2020-02-03, 21:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är känt att luftfuktighet påverkar spridning av virus och bakterier, påverkar bland annat hur stora dropparna blir och hur länge de kan vara i luften vs faller ner mot marken/golvet. Men generellt så fort det blir torrt överlever virus kort tid.

Tycks också vara känt att virus kan finnas i de små droppar som bildar aerosol, och där är det sannolikt fuktigt, aerosol kan om förhållandena tillåter det finnas i luften under mycket lång tid, något att ha med sig.
Citera
2020-02-03, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag misstänker att VitruvianskeMannen har fel på kulramen, lämna in på lagning, fattas några kulor.

Ärligt talat begriper jag inte hur hen har kommit fram till sådana siffror.
Rena domedagssiffror och ingenting talar för att det kommer att slå in ens efter februari.

Ett par tusen döda i slutet av februari låter väl mer rimligt om mortaliteten ligger kvar på 2.5% vilket den ser ut att göra så här långt.
Citera
2020-02-03, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
12:e fallet i Tyskland ska vara bekräftat. Lite hjälp här snälla?
Tidningen igen?

https://www.welt.de/vermischtes/live205334991/Coronavirus-Damit-gibt-es-nun-insgesamt-neun-Faelle-in-Bayern.html

Är det den du tänker på?
Citera
2020-02-03, 21:24
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ja, jag vet inte hur jag läste det till 100-500 hmm.

Jag klantade till mig i ett tidigt skede när jag skulle citera och tappade en nolla vilket blev "500-100" så jag kan ta på mig ditt missförstånd. Men poängen är att VitruvianskeMannen hittar på egna geografiska termer och siffror av någon anledning.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta var verkligen en otroligt bra och talande sammanställning:

https://imgur.com/bttEQ6Z

Om inte den får den mest hårdhudade virusförnekaren att börja tvivla, ja då undrar man vad som ska kunna få dem att vakna upp.

Bara att gå tillbaka en vecka i tiden, till dag 6. Lägg ett papper över skärmen som döljer fortsättningen och föreställ er att ni hade kunna ens se talen för dag 13 i er vildaste fantasi. Tänk er sedan en vecka till fram i tiden, dag 20.

Vad är konstigt? Majoriteten av dom som lämnade Wuhan innan karantänen flög till andra provinser i Kina. Att vi ser ökade fall i provinser som har en hel del hemvändare är inte konstigt.

Men fortsätt du runka din domedagsbånge.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ett par tusen döda i slutet av februari låter väl mer rimligt om mortaliteten ligger kvar på 2.5% vilket den ser ut att göra så här långt.

Svårt att säga, därför tänker jag inte föreslå en konkret siffra.

Alldeles för många samverkande faktorer som påverkar utfallet.

Det är en komplex händelse, blir bara spekulationer, vi vet för lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in