Citat:
Ursprungligen postat av
Dompan75
Alltså, jag tar inte saker ur luften. Detta är väldigt känt. Se tex förra årets siffror, ledde till just en debatt om detta, att Kina rapporterar på ett annat sätt:
"The statistical methods used by the Chinese CDC should be revised,
as deaths from pneumonia caused by the flu, for example, are not counted, the observer said."
(min fetning)
https://www.globaltimes.cn/content/1177725.shtml
De är liksom öppna med det, det är statsmedia.
Så det är inte mörkning per se, det är systemfel parat med kaos och personal/material brist.
Sen att användare i tråden vägrar ta till sig det är löjligt, vet inte om en del är mer intresserade av" att vinna debatten" eller något. Sällan sett så många "experter" som i tråden som drar saker ur tomma luften. Detta är förresten inte riktat mot dig.
Alltså, du missbrukar statistik. Eller så är du som de flesta, du förstår inte vad det är för ett verktyg.
Så här gör jag då jag tittar statistik som samlats från källor där inputmetoderna är olika. Det här är nu jätteförenklat. Jag kollar på totalen, alla siffror gått upp eller ner, eller vissa siffror verkar konstiga. Vad har hänt i verkligheten? Pest, väder, jordbävning. Sedan snävar jag in från de siffror jag har mot tidsserier och händelser och drar slutsatser. Man får bra beslutsunderlag för att bestämma sig för olika åtgärder, exempelvis sjukvårdsbeslut, kort- eller långsiktigt.
Vad gäller journaler så används de på olika håll, för statistik och kartläggningar, men även för att fatta beslut om enskilda fall såsom brottsutredningar, försäkringsersättningar etc. Folk är i 9 fall av 10 arga på journaler, är min erfarenhet. Har inte fört statistik
Nu var det länge sedan jag tittade på olika länders journaler och kanske journalföringen har blivit mer och mer likartad under det senaste decennierna men tro mig det fanns stora skillnader i olika länders journaler och ändå klarade de av att extrahera info som man kunde fatta beslut på. Problemet idag är att statistik och uppgifter hanteras idag som underhållning på webben och där är det hela havet stormar och helt huvudlösa slutsatser. Se bara på arbetslöshets- eller sysselsättningsstatistik som jämförelse. Oinsatta, främst journalister, drar alla möjliga korkade slutsatser.
Den gamla statistiken var skapat för att med minsta möjliga möda och kostnad få största möjliga info. Men tiderna ändras, säkert i Kina också. Här i Sverige har man använt googles sökstatistik för att förutsäga hur influensaepidemier utvecklas. Nu sägs det att AI hade upptäckt corona uppbrottet i Wuhan tidigt. Det är så vi kommer att spåra efter utbrott ännu mer träffsäkert i framtiden. Vi kan följa skeenden IRL noggrannare, förutspå och även efteranalysera på ett effektivare sätt. Men där är vi ännu inte men snart.
Jag tror inte att kineserna går över till den amerikanska metoden först. Som är gammaldags också. De hoppar över till något nytt och redan nu håller vetenskapsmännen att skapa egna plattformar där de delar info och bearbetar material över gränserna. Politiker har intresse av billigare mediciner och sjukvård, läkemedelsindustrin vill tjäna pengar, vanligt folk vill ha evigt liv. Vi får se om den här epidemin ökar det globala samarbetet inom området eller om den antiglobala trenden gör att vi går tillbaka till nationella lösningar. Den som överlever coronan får se.