2020-02-03, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja. Nu har äntligen andelen tillfrisknade blivit högre än antal döda, vilket är positivt. Även andelen nya smittade minskar, så hopp finns det. Men det är långt kvar och det kan mycket väl dyka upp minst 10k nya smittade innan slutet av mars, då jag gissar att man passerar gränsen för när viruset kan kallas under kotroll.

Det låter ju lovande.

Undrar om kineserna kommer ta med sig nånting av det här, när/om det väl blåser över. Det kanske är läge att stänga ner dessa helvetes marknader och ge fan i att äta orm och fladdermus?
Så idiotiskt att det här fick ske från första början.
Citera
2020-02-03, 20:36
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Googleöversättning:
Ett annat barn i Bayern har visat sig vara smittat med den nya typen av koronavirus. Antalet drabbade i staten ökade till nio och landsomfattande till elva. Det är ett andra infekterat barn av den mannen från distriktet Traunstein, vars positiva resultat hade blivit kända förra veckan, som det bayerska hälsoministeriet meddelade på måndag kväll, med hänvisning till statskontoret för hälsa och livsmedelssäkerhet. Fadern och de två barnen är i ett stabilt hälsotillstånd.

Patogenen hade upptäckts hos sju anställda hos billeverantören Webasto i Stockdorf nära München. Sedan finns det de två barnen till en anställd. Alla tre familjemedlemmar som testade positiva är för närvarande i stabil hälsa, enligt läkare.

Tack så mycket, men jag har översatt en del kinesiska med google idag, det blir knas med tidsuppfattningen så jag frågar någon som kan språket istället.
Men jag bugar och bockar och tackar för din och andras ansträngning.
Citera
2020-02-03, 20:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Någon som har tänkt på att antalet inlägg i den här tråden ganska väl tenderar att följa antalet konstaterade smittade?

Ja, och det är ju inte så konstigt när det finns folk i tråden som realtidsuppdaterar så fort siffrorna ändrar sig.

Breaking,,,,,,,2 nya smittade i Kina.

Senaste,,,,,,1 avliden i Hubei.

Citera
2020-02-03, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Tack så mycket, men jag har översatt en del kinesiska med google idag, det blir knas med tidsuppfattningen så jag frågar någon som kan språket istället.
Men jag bugar och bockar och tackar för din och andras ansträngning.

OK, men vad går att missförstå av den där texten?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
I gårdagens Agenda förutspådde herrarna Giesecke och Olsen att smittspridningen kulminerar till sommaren/hösten.

Jepp, såg det. Jag tror att de är något försiktiga i sin bedömning. Jag tror att Kina löser det innan. De har visat sig ganska handlingskraftiga senaste tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av teren
Det låter ju lovande.

Undrar om kineserna kommer ta med sig nånting av det här, när/om det väl blåser över. Det kanske är läge att stänga ner dessa helvetes marknader och ge fan i att äta orm och fladdermus?
Så idiotiskt att det här fick ske från första början.

De kommer nog göra som tidigare; Stänga ner allt ett tag och sedan öppnas dem igen efter 6 månader. Rinse and repeat.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vi snackar alltså om en exponentiell ökning, ca 55% ökning varje dag. Viruset har nu även konstaterats i Kanada, och det verkar också spridas ungefär lika snabbt i Thailand, nu 8 fall upp från 5 igår.

Ta gärna en miniräknare och kolla hur mycket det kommer att öka på en månad om det ökar med 55% per dag. Det blir en ökning på en halv miljon per månad.

I slutet av februari kan alltså Kina ha 20-30 miljoner dödsfall.....

Sanna mina ord: Detta virus kommer fullständigt dominera år 2020 och vara det vi mest kommer ihåg av 2020-talet i framtiden...

Står du fast vid 20-30 miljoner döda i februari? Detta skrivet för en vecka sedan.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
I gårdagens Agenda förutspådde herrarna Giesecke och Olsen att smittspridningen kulminerar till sommaren/hösten.

Vi får ju verkligen hoppas att de har fel så det inte är lugnet före stormen
Citera
2020-02-03, 20:40
Medlem
Xehkes avatar
Något jag tycker är lite komiskt är att alla konspirationsdårar verkar lita fullt ut på USA.

Jag menar, en högt uppsatt amerikan sa t.ex att det här är positivt för USA eftersom det kan hjälpa till att få tillbaks jobben till USA. Ganska cyniskt.
Citera
2020-02-03, 20:41
Medlem
Vi fick också Mail från våra barns skola idag

Citat:
Rekommendationer från Folkhälsomyndigheten

Inga åtgärder kommer att tas gällande friska barn som kommit hem från resa i Kina, men familjen ska vara uppmärksam på sjukdomssymtom som hosta, allmän sjukdomskänsla och feber.
Citera
2020-02-03, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Här finns mycket intressant att läsa om influensavirus, en hel del bör vara allmängiltigt tycker jag.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4147198/

Det är känt att luftfuktighet påverkar spridning av virus och bakterier, påverkar bland annat hur stora dropparna blir och hur länge de kan vara i luften vs faller ner mot marken/golvet. Men generellt så fort det blir torrt överlever virus kort tid.
Citera
2020-02-03, 20:46
Medlem
Xehkes avatar
Angående det andra tyska barnet så var det väntat, fanns en artikel innan helgen om att det fanns stor chans att fler skulle dyka upp ur den familjen. Tror dom hade fem under uppsikt. Artikeln var på Bild.de men den sidan är ju som Aftonbladet på steroider så kan inte hitta den artikeln längre. Var iallafall en bild på en kvinna med två barn. Pappan låg redan inne med det första barnet då.
Citera
2020-02-03, 20:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag räknade lite på detta (Excel) och satte in ökningtalet 1.45 ggr per dag, vilket verkar stämma ungefär både på smittade och döda.

Det blir nästan matematiskt exakt (skrämmande!) om man räknar på dessa datum exempelvis:
- Första dödsfall i Wuhan
- Nuvarande antal bekräftat smittade i Wuhan och dödstal i Wuhan
- Första smittade i Peking
- Nuvarande antal bekräftat smittade i Peking och dagens första dödsfall i Peking
- Första smittade utanför Kina
- Nuvarande antal bekräftat smittade utanför Kina

Dag för dag stämmer siffrorna med skrämmande korrekthet. Man får exempelvis fram att första dödsfall kan väntas utanför Kina (dvs USA/Kanada/Thailand) ca 30/1.

Man kan också se att Wuhan kollapsar som samhälle någon gång 15/2, då var 3:e är smittad och drygt 100.000 av stadens 10 miljoner invånare har dött.

Världen utanför Kina ligger ca 14 dagar efter Wuhan i antal fall (naturligtvis är det mycket lägre andel av världens befolkning, så vi kollasar inte i början av mars...).

Men månadsskiftet februari/mars så kommer vi ändå att ha ca 3 miljoner bekräftat smittade utanför Kina, och runt 100.000 döda.

Jag är rätt säker på att myndigheterna i alla länder räknar så här men inte kan publicera detta, tänk paniken det skulle innebära. Men man förstår nu Kinas extrema åtgärder bättre.

Ska bli spännande o se dig krypa till korset och be om ursäkt den 15/2. 360 döda just nu, får se om 99600 hinner dö inom två veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in