2020-02-03, 16:30
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vi kan vara ganska övertygade om att siffrorna utanför Wuhan är under kontroll eftersom det är så få nya fall som rapporteras. Det är inne i Wuhan som det fortfarande råder osäkerhet eftersom sjukvården där är överbelastad och många är under karantän. Men det är definitivt en avtagande trend.

Jasså.
Jag undrar om Tyskland och USA håller med dig.
Citera
2020-02-03, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jasså.
Jag undrar om Tyskland och USA håller med dig.

Jaha, Varför skulle de inte hålla med mig?
Citera
2020-02-03, 16:33
Medlem
Borde inte resultaten vara inne nu på de som evakuerades och uppvisade symptom i flygplanet?
Citera
2020-02-03, 16:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-Anonymous
Jag läste någonstans att det finns en risk gällande Afrika att sjukdomen inte upptäcks i många länder där pga avsaknad av testkit. Hittills har det väl officiellt bara varit något enstaka fall där, medan tex USA och Europa har hittat rätt många. Tror ni det är för att sjukdomen inte har nått mer än någon enstaka person i hela Afrika eller är det så att den har fri spridning där i nuläget, utan att det finns strategier för att upptäcka och hantera den? Kina har ju massor av affärsverksamhet i Afrika så rimligtvis åker ju kineser dit också(?)

Mm, jag har tidigare berört Afrika och att det är oroande and inga eller få siffror kommer ifrån den kontinenten, är det härifrån Sverige kommer att få fler fall, för även om resandet mellan Kina och Sverige pågår, så bör resandet till och ifrån MENA vara mer omfattande, det är i MENA det "svenska" folket har släkt och vänner i stor omfattning.
Citera
2020-02-03, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Borde inte resultaten vara inne nu på de som evakuerades och uppvisade symptom i flygplanet?

20 av dessa - negativt. 16 - oklart. Kanske någon annan vet?
Citera
2020-02-03, 16:35
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mm, jag har tidigare berört Afrika och att det är oroande and inga eller få siffror kommer ifrån den kontinenten, är det härifrån Sverige kommer att få fler fall, för även om resandet mellan Kina och Sverige pågår, så bör resandet till och ifrån MENA vara mer omfattande, det är i MENA det "svenska" folket har släkt och vänner i stor omfattning.

Håller med dig där, väldigt konstigt att MENA inte har några fall
Citera
2020-02-03, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Helvete, det har jag inte ens tänkt på!
Hoppas Indien håller sig passivt tills min familjemedlem ska hem i mars 😬
Citera
2020-02-03, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Jag baserar det på absolut bästa parametern som finns. Börsmarknaden
Aj då, när börsen i Kina droppade rejält då den öppnade idag och andra i världen är oroliga att det ska spilla över. Vi får hoppas Kineserna får tillbaka optimism imorgon och börsen stiger. En del flygbolag lär snart få problem som ett resultat av minskat resande om detta inte blir löst snart. Sen kommer tillverkningsindustrin som är beroende av Kina.
Citera
2020-02-03, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Håller med dig där, väldigt konstigt att MENA inte har några fall
Instämmer, hur kan det vara så att Afrika verkar förskonat än så länge?
Citera
2020-02-03, 16:40
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Enligt min bedömning så börjar situationen stabilisera sig. Kinas kraftfulla insatser börjar få effekt och i omvärlden är läget helt under kontroll. Jag vill nu uppmana alla som sprider oro i den här tråden till eftertänksamt.

Det kanske upplevs som en stabilisering. Jag tycker verkligen det inte är någon anledning till oro, än.

Men jag vill vara realist och tro på experterna som siar om en pik till sommaren/hösten.

Det är ju som en skogsbrand. Vi har absolut ingen aning vilken riktning detta tar. Det kan lugna ner sig eller få ytterligare fäste någon annanstans, innan vidare spridning.
Citera
2020-02-03, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vi kan vara ganska övertygade om att siffrorna utanför Wuhan är under kontroll eftersom det är så få nya fall som rapporteras. Det är inne i Wuhan som det fortfarande råder osäkerhet eftersom sjukvården där är överbelastad och många är under karantän. Men det är definitivt en avtagande trend.

Ingen har någon aning om hur många som bär på viruset i Europa, USA etc utan t.ex symptom eller som ligger hemma med vad dom tror enbart är en vanlig influensa eller förskylning, kan vara många tusentals. Men vi har som sagt ingen aning... Flyg med Kineser har gått på högvarv mellan kontinenterna i flera veckor innan man införde restriktioner.
Citera
2020-02-03, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Aj då, när börsen i Kina droppade rejält då den öppnade idag och andra i världen är oroliga att det ska spilla över. Vi får hoppas Kineserna får tillbaka optimism imorgon och börsen stiger. En del flygbolag lär snart få problem som ett resultat av minskat resande om detta inte blir löst snart. Sen kommer tillverkningsindustrin som är beroende av Kina.

Oljepriset har dykt sedan en stor del av Kina står stilla. OPEC är sammankallat för att minska på produktionen och därmed kunna höja priset igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in