2020-02-03, 16:51
Bannlyst
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Har Kina kontroll på läget eller har denna bara inte uppdaterats än? Stadig stigning i diagrammet fram tills idag då det bara ökat några hundra bekräftade smittade.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Helvete, det har jag inte ens tänkt på!
Hoppas Indien håller sig passivt tills min familjemedlem ska hem i mars 😬

Hur kan man inte ha tänkt på det, man påminns ju varenda dag.

WHO varnar för att länder med en mindre utvecklad sjuk och hälsovård kan drabbas mycket hårt, att hälsonödläget går ut på att de rika länderna hjälper de fattiga.

Jag har hela tiden avvisat Löfven, han har ingenting att tillföra vad gäller virusutbrottet i den meningen att han inte har något vettigt att säga som vi andra inte känner till.

Det är nu när WHO har deklarerat hälsonödläge som Löfven bör träda fram och berätta vad Sverige kommer att göra proaktivt i de länder som behöver hjälp, hur ser planen ut, kommer Sverige att bidra till en kontrollerad smittspridning i MENA eller ska vi bara vänta tills katastrofen är ett faktum i MENA och många flyr till EU och Sverige?

Tangerar politik, men var tvungen att visa hur jag tänker.

Vilka möjligheter har vi att hålla viruset utanför vår gräns, för när det väl kommer igång lär det inte finnas tid för eftertanke, viruset kan snabbt få ett fotfäste i Sverige i ett otal kluster.

Som jag ser det är jag i stort sett övertygad om att det bara är en tidsfråga innan våra sjukhus blir överbelastade.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Varje dag fram tills idag.

Fel. Andra dagen vi ser att friskförklarade ökar. Som sagt, det var inte länge sen dödstalen var betydligt fler än friskförklarade. Idag är det fler än 527 friskförklarade och 362 döda.
Citera
2020-02-03, 16:52
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Tetra Pak. All kontakt med Kina är nere. Fabrikerna är stängda där och det är inga kundbesök.

Det var företag som tvingar anställda till att stanna hemma 14 dagar jag tänkte på.
Citera
2020-02-03, 16:52
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Lol... låter lite roligt när du kallar det pandemi pga 14 pers. Men jag håller såklart med om att det är en jätteallvarligt situation.
Det är definitionen av en pandemi. En pandemi (av grekiska pandemias, "hela folket"), förr farsot, är en epidemi som får spridning över stora delar av världen och drabbar många människor.
/wiki

Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
14 personer har dött utanför Kinas gränser? Källa på det.
Du måste skämta. Det är officiella siffror.

Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Fel. Andra dagen vi ser att friskförklarade ökar. Som sagt, det var inte länge sen dödstalen var betydligt fler än friskförklarade. Idag är det fler än 527 friskförklarade och 362 döda.
Ok. Varje dag fram till och med 1/2 har andelen döda övergått andelen återhämtade.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-02-03 kl. 16:56.
Citera
2020-02-03, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Är det inte oroande att nästan lika många har dött som de som tillfrisknat?

Varför är det döda kontra smittade som är intressant och inte döda kontra friskförklarade?

Det här är något som oroar mig också.
I början handlade det om att det så klart tar längre tid att bli frisk än att dö - men nu har det gått så pass lång tid att vi borde se en procentuell ökning av tillfrisknande jämfört med i mitten på Januari. Gör vi det? Jag har inte räknat på det men även om så är fallet hade jag räknat med ett betydligt större antal tillfrisknande vid det här laget, väl över 1000 personer.

Jag hoppas att det kommer att ändra på sig inom en vecka!
Citera
2020-02-03, 16:53
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Är det inte oroande att nästan lika många har dött som de som tillfrisknat?

Varför är det döda kontra smittade som är intressant och inte döda kontra friskförklarade?

Det är cirka 1,5X fler tillfrisknade än döda. Den ration kommer toligtvis öka rejält framöver.
Citera
2020-02-03, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Precis. Det kan vara noll fall utöver de vi känner till.

Exakt ... Det kan vara noll och det kan vara 1 miljon ....
Citera
2020-02-03, 16:55
Medlem
Citat:
Är det inte ganska sjukt att prata om börsen och flygresor när människoliv står på spel? Det är trots allt globalt nödläge och pandemi. 14 personer har dött utanför Kinas gränser.
Det är klart det märks när 60 mille kineser inte kan köra bil... Tillgång och efterfrågan...

Var kom de 14 från? Igår var det ett bekräftat fall i Filippinerna. Så nu har det plötsligt tillkommit 13.
Citera
2020-02-03, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Alltså, jag tar inte saker ur luften. Detta är väldigt känt. Se tex förra årets siffror, ledde till just en debatt om detta, att Kina rapporterar på ett annat sätt:

"The statistical methods used by the Chinese CDC should be revised, as deaths from pneumonia caused by the flu, for example, are not counted, the observer said."
(min fetning)

https://www.globaltimes.cn/content/1177725.shtml

De är liksom öppna med det, det är statsmedia.

Så det är inte mörkning per se, det är systemfel parat med kaos och personal/material brist.

Sen att användare i tråden vägrar ta till sig det är löjligt, vet inte om en del är mer intresserade av" att vinna debatten" eller något. Sällan sett så många "experter" som i tråden som drar saker ur tomma luften. Detta är förresten inte riktat mot dig.

Alltså, du missbrukar statistik. Eller så är du som de flesta, du förstår inte vad det är för ett verktyg.

Så här gör jag då jag tittar statistik som samlats från källor där inputmetoderna är olika. Det här är nu jätteförenklat. Jag kollar på totalen, alla siffror gått upp eller ner, eller vissa siffror verkar konstiga. Vad har hänt i verkligheten? Pest, väder, jordbävning. Sedan snävar jag in från de siffror jag har mot tidsserier och händelser och drar slutsatser. Man får bra beslutsunderlag för att bestämma sig för olika åtgärder, exempelvis sjukvårdsbeslut, kort- eller långsiktigt.

Vad gäller journaler så används de på olika håll, för statistik och kartläggningar, men även för att fatta beslut om enskilda fall såsom brottsutredningar, försäkringsersättningar etc. Folk är i 9 fall av 10 arga på journaler, är min erfarenhet. Har inte fört statistik

Nu var det länge sedan jag tittade på olika länders journaler och kanske journalföringen har blivit mer och mer likartad under det senaste decennierna men tro mig det fanns stora skillnader i olika länders journaler och ändå klarade de av att extrahera info som man kunde fatta beslut på. Problemet idag är att statistik och uppgifter hanteras idag som underhållning på webben och där är det hela havet stormar och helt huvudlösa slutsatser. Se bara på arbetslöshets- eller sysselsättningsstatistik som jämförelse. Oinsatta, främst journalister, drar alla möjliga korkade slutsatser.

Den gamla statistiken var skapat för att med minsta möjliga möda och kostnad få största möjliga info. Men tiderna ändras, säkert i Kina också. Här i Sverige har man använt googles sökstatistik för att förutsäga hur influensaepidemier utvecklas. Nu sägs det att AI hade upptäckt corona uppbrottet i Wuhan tidigt. Det är så vi kommer att spåra efter utbrott ännu mer träffsäkert i framtiden. Vi kan följa skeenden IRL noggrannare, förutspå och även efteranalysera på ett effektivare sätt. Men där är vi ännu inte men snart.

Jag tror inte att kineserna går över till den amerikanska metoden först. Som är gammaldags också. De hoppar över till något nytt och redan nu håller vetenskapsmännen att skapa egna plattformar där de delar info och bearbetar material över gränserna. Politiker har intresse av billigare mediciner och sjukvård, läkemedelsindustrin vill tjäna pengar, vanligt folk vill ha evigt liv. Vi får se om den här epidemin ökar det globala samarbetet inom området eller om den antiglobala trenden gör att vi går tillbaka till nationella lösningar. Den som överlever coronan får se.
Citera
2020-02-03, 16:57
Bannlyst
Citat:
Det är definitionen av en pandemi. En pandemi (av grekiska pandemias, "hela folket"), förr farsot, är en epidemi som får spridning över stora delar av världen och drabbar många människor.
/wiki

Var är det officiella siffror? Utanför Kina får jag fram 1 dödsfall i Filippinerna. Eller menar du utanför Wuhan?
Citera
2020-02-03, 16:57
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
/wiki

Varför sitter du och ljuger? En person har dött utanför Kina. En. Ge mig en källa på dom 13 andra som du påstår ha dött utanför Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in