2020-01-31, 14:34
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Alltså fler döda än utskrivna

Siffran för utskrivna har ökat markant idag. 20 pers från ett sjukhus i Wuhan släpptes klockan 5 lokal tid t.ex.
Citera
2020-01-31, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Det finns förmodligen kompetent folk på folkhälsomyndigheten, som det nu heter, men de verkar ha fått för sig att deras huvuduppgift är att lugna folk. Detta försöker de göra genom att tona ner riskerna. Det får naturligtvis bara som effekt att tilliten till myndigheten sjunker. Så någon kompetens på det området verkar de inte ha.

En myndighet och regering med lite dådkraft är sådant som kan lugna folk. Man borde t.ex. stängt all flygtrafik till och från Kina tills vidare, och dessutom infört något karantänsförfarande för personer som varit där den senaste tiden.

När ska man vidta sådana åtgärder om inte när ett nytt smittämne av oklar farlighet dyker upp?

I stället har man börjat upphandla större mängder antivirala läkemedel och antibiotika samtidigt som man säger att det inte finns någon risk att det sprider sig i Sverige.

Jag tycker det är mycket illa skött.

Anders Tegnell sa ju att antivirala inte har effekt på Corona? Köper de ändå in större mängder? Så gjorde de med Tamiflu när svininfluensan härjade, Tamiflu har sedan visat sig ha dålig effekt på svininfluensan.
Citera
2020-01-31, 14:36
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En smittkälla som pumpar ut virus som man ännu inte har hittat, vad skulle det kunna vara i så fall, djur, fåglar, vattnet?
Superlabbet i Wuhan med världens farligaste patogener och skrupelfri forskning?
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-01-31 kl. 14:50.
Citera
2020-01-31, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
I fallet med de fyra tyskarna som hittills haft lindriga symptom så kan det ju bero på att de exponerats för en låg virusdos. Många parametrar att ta hänsyn till.

Exakt min tanke. Smittas man av symptomfria personer får man ju antagligen en lägre dos virus i sig.
Citera
2020-01-31, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Det är ju precis som Svensken på 4chan skriver, Hubei rapporterar inte antal smittade utan de rapporterar bara de som är smittade och inlagda med lunginflammation! Varför säger alla hela tiden att det är 9000+ smittade när 5800 av dessa kommer från Hubei och inte bara är smittade utan även har lunginflammation? Jag begriper inte detta?

Obegripligt, Hubei har alltså snarare runt 20000+ smittade, eller 32500 som dom själv kategoriserar som under observation? Kan någon berätta hur det ligger till? Informationsflödet är KATASTROF och WHO verkar helt inkompetenta i sin kommunikation.

Man kontrollerar samtliga fall med en förkylning. I Kina håller man kvar patienter så länge som möjligt då man tjänar pengar på detta.
Citera
2020-01-31, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
I fallet med de fyra tyskarna som hittills haft lindriga symptom så kan det ju bero på att de exponerats för en låg virusdos. Många parametrar att ta hänsyn till.

Låg virusdos, existerar det? Viruset är redan mikroskopiskt och väl i kroppen gör det allt för att föröka sig väl på alla möjliga vis, sen blir det upp till immunförsvaret att slå ut det.
Citera
2020-01-31, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Anders Tegnell sa ju att antivirala inte har effekt på Corona? Köper de ändå in större mängder? Så gjorde de med Tamiflu när svininfluensan härjade, Tamiflu har sedan visat sig ha dålig effekt på svininfluensan.
Jag har för mig att de sa så på presskonferensen, du kan dubbelkolla, antibiotika är jag helt säker på i alla fall. Antivirala läkemedel är en snuttefilt mer än något annat, men en snuttefilt är kanske bättre än inget när man är sjuk i lunginflammation.
Citera
2020-01-31, 14:41
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Man kontrollerar samtliga fall med en förkylning. I Kina håller man kvar patienter så länge som möjligt då man tjänar pengar på detta.

Så man skriver lunginflammation fast man menar smittade för att tjäna pengar? Eller får alla smittade lunginflammation men bara 5800 så allvarligt att de måste läggas in? Det är så jävla otydligt att det närmast kan likna ett skämt. Är Dan Eliasson konsult på Kinas Hälsodepartement eller?
Citera
2020-01-31, 14:41
Medlem
Folk i tråden fortsätter med att göra egna räkneexempel. Det går inte att dividera antalet bekräftade döda med antalet bekräftade sjuka. Vi vet inte hur många som är sjuka och vi vet inte hur många av de sjuka som kommer att dö/tillfriskna. Det vi däremot vet, vilket jag verkar vara den enda i tråden som har tagit upp. Är att viruset är mindre aggressivt än SARS. D.v.s, man vet att viruset är mindre dödligt än SARS som hade en dödlighet på 10%. Anledningen till att man vet detta är att de generella symptomen inte är lika kraftiga och detta är också en anledning till att det kan spridas så pass snabbt.

Detta beskrivs bl.a. av Maciej F.Boni professor i biologi:

"Fortunately for human beings, a pathogen like 2019-nCoV cannot have its cake and eat it too. The virus cannot be both deadly and undetectable. To illustrate, we can consider the hypothetical examples of a severe and a non-severe respiratory virus.

With a more severe symptoms profile, a respiratory infection will have more sudden onset, earlier symptoms, a higher chance of severity and death, and it will probably cause patients to report to hospitals at an earlier stage of infection. An outbreak of a respiratory virus like this will typically be deadly but containable.

With a less severe symptoms profile, patients may stay in an asymptomatic or mildly symptomatic state for a long time, symptoms appearance may be more gradual than sudden, and progression to hospitalization and death would be rare. An infection like this is difficult to detect and thus difficult to control, but fortunately it is much less lethal."
Citera
2020-01-31, 14:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Jag kan bara instämma i detta. Som exempel: Jag och min man insjuknade i börjar av januari i en kraftig förkylning med feber, besvärlig hosta och ont i hals och luftrör. Hade detta inträffat i dagens läge, med vetskapen om Kinaviruset och att man mycket väl kunde ha smittats av kinesiska turister, så hade vi garanterat försökt att bli testade. Vi var båda rejält sjuka. Men eftersom kinesfaran inte var känd i början av januari, så hade vi inte en tanke på att besvära den överlastade sjukvården.

Framöver kommer förmodligen antalet sjuka personer som är "vanligt" förkylda eller som har "vanlig" influensa och som är oroliga för att de har smittats med Kinaviruset att bli ett jätteproblem för sjukvården, samtidigt som de som verkligen har smittats med 2019nCoV och kanske inte ens fattar att de bär på viruset går runt och sprider smitta. Alla verkar ju inte få kraftiga symtom, men ändå vara smittsamma.

De olika "experter" som uttalat sig om hur viruset smittar, om det smittar innan symtomen börjar och hur länge man smittar efter det att symtomen försvunnit, verkar sväva på målet och ha noll koll.

När man inget vet bör man utgå ifrån det värsta scenariet. Här i Sverige verkar alla ansvariga leva efter ledorden "vänta och se", "avvakta" och "det är inte mitt ansvar".

Man blir bara så trött.

Är man sjuk i något som kan smitta så ringer man först oavsett hur mycket eller lite sjukvården har att göra, ett jäkla ofog att springa och testa sig om man inte är i akut behov av vård.

Varför ska du testa dig om du inte är i behov av sjukhusvård, du riskerar ju för f-n att smitta andra människor på grund av din egoism.
Citera
2020-01-31, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Så man skriver lunginflammation fast man menar smittade för att tjäna pengar? Eller får alla smittade lunginflammation? Det är så jävla otydligt att det närmast kan likna ett skämt. Är Dan Eliasson konsult på Kinas Hälsodepartement eller?

Många som smittas med corona utvecklar lunginflammation, så har jag förstått det.
Citera
2020-01-31, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
Bara massa ogenomtänkt svammel du kommer med.

Kina är en totalitär diktatur som mördar och förföljer sitt eget folk, de stödjer även mord i andra diktaturer.
Att Kina försöker begränsa viruset är för att de fattar att det blir ännu dyrare annars. Det handlar inte om solidaritet, de har inget annat val.
Kina kommer antagligen få fram ett vaccin snabbare än USA. Kinas forskning har knappat in rejält på USA senaste åren och underskatta inte handlingskraften hos CCP.
Vi vet alla att Kina är en totalitär diktatur men i sådana här fall kan det ju vara en fördel. Självklart är det inte bara solidarited med grannländer och världen utan också självbevarelsedrift som gör att Kina kraftfullt agerar. Som sagt, det är första gången i historien ett land agerar på detta vis och åtminstone jag och WHO är tacksamma även om nu Kina måste ta tag i sina marknader med vilda djur och skumma matvanor.

Vi får väl se hur det går i framtiden om ett land i väst drabbas och om dom snabbt stänger några av deras storstäder och tar den ekonomiska smällen.

Hata Kina och kineser kan du väl göra i någon annan tråd. Det är märkligt att många beklagar sig över att Kina mördar och förföljer sitt eget folk samtidigt som man öppet visar sin rasism mot just kineser. Jag vet inte om du gör det men ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in