2020-02-02, 18:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Sexköpslagen gäller inte sexsäljarna, utan de som köper.
TS frågar varför sexköp är förbjudet.

Förbjuder man sexköp slår man förstås också mot de som sälja sex.
Citera
2020-02-02, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ki
Syftet med lagen är att begränsa sex köp och indirekt sex mellan köpare och säljare. Även om säljaren till skillnad från köparen som du mycket riktigt påpekar inte är kriminell.

Så man kan omformulera fråga till varför den typ av utbyte jag beskrev är problematiskt? Eller tycker ni ens de?

Jag tycker att beteendet samt tankesättet: ge sig själv rätt ha sex med en människa man VET inte är ett skit motsvarande sexintresserad av en, är oerhört problematisk ja.
T.o.m. att tycka att man iom detta har sex, är problematisk, För ursäkta det är nu mil mellan ett samtyckande sexuellt samspel mellan 2 parter som är lika sexuellt intresserade och de absolut flesta sexköp. 2 skilda saker.
Sex är samtycke, det där när den ena inte är med på noterna är något helt annat.

Det är detta tankesätt som driver inte bara våldtäkt, all annan form av sexuellt våld och utnyttjande som ex. sextrafficking, pedofili, sexslaveri, m.m. utan också sexköparna.

Jag tycker mer du, med dina åsikter, samt average sexköpare i denna tråd bör förklara för er själva VARFÖR...det någonsin skulle vara ok att använda/ köpa en annan människas kroppsöppningar för sex den inte vill ha.

Är det den typen av tankesätt ni önskar att människor/ samhället ska ha gällande ex era söner eller nu döttrar, att om de skulle ex. drabbas av drogberoende, psykisk sjukdom, krig och kaos eller grav fattigdom att det skulle vara ok att då utnyttja dem för att ha sex med mot pengar?

Varför duger inte att göra sex fritt för alla att ha som de själva vill som individer helt frivilligt?
Sexuell solidaritet. Om du inte gör mig illa, så vill jag heller inte göra dig illa.
Senast redigerad av Merapi 2020-02-02 kl. 19:56.
Citera
2020-02-02, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag tycker att beteendet samt tankesättet: ge sig själv rätt ha sex med en människa man VET inte är ett skit motsvarande sexintresserad av en, är oerhört problematisk ja.
T.o.m. att tycka att man iom detta har sex, är problematisk, För ursäkta det är nu mil mellan ett samtyckande sexuellt samspel mellan 2 parter som är lika sexuellt intresserade och de absolut flesta sexköp. 2 skilda saker.
Sex är samtycke, det där när den ena inte är med på noterna är något helt annat.

Det är detta tankesätt som driver inte bara våldtäkt, all annan form av sexuellt våld och utnyttjande som ex. sextrafficking, pedofili, sexslaveri, m.m. utan också sexköparna.

Jag tycker mer du, med dina åsikter, samt average sexköpare i denna tråd bör förklara för er själva VARFÖR...det någonsin skulle vara ok att använda/ köpa en annan människas kroppsöppningar för sex den inte vill ha.

Är det den typen av tankesätt ni önskar att människor/ samhället ska ha gällande ex era söner eller nu döttrar, att om de skulle ex. drabbas av drogberoende, psykisk sjukdom, krig och kaos eller grav fattigdom att det skulle vara ok att då utnyttja dem för att ha sex med mot pengar?

Varför duger inte att göra sex fritt för alla att ha som de själva vill som individer helt frivilligt?
Sexuell solidaritet. Om du inte gör mig illa, så vill jag heller inte göra dig illa.

Du är inne på att sex ska ske med samtycke. Vilket ju är självklart. De är jag verkligen med på. Sen säger du att intresset ska va lika stort från båda hållen. Så lång är jag med i vad du säger.

Men du verkar också anta/anse att de aldrig är ett ömsesidigt intresse eller sker under samtycke om samlaget är ett sexköp?

Men de kan ju hända att en kvinna faktiskt inte bara vill ha sex mot pengar utan att skälva sexet känns bra. Dvs att de verkligen är ett samtycke. Hon kanske kan välja klienter hon är hyfsat attraherad av vilket eventuellt gör att sexet motsvarar ett Tinder ragg pluss att hon få pengar för de.

När man lyssnar på en del prostituerade så är de ungefär så dom beskriver de. Tillexempel kvinnan i poden jag nämnde. Alla kvinnor kanske inte så lättvindigt säljer sej skälva. Men del kanske är helt ok med de. Vad är då problemet med ett sådant utbyte mellan två vuxna människor?

Sen finns de ju naturligvis fall där kvinnan inte gillar samlaget men tycker att pengarna uppväger. Man diskutera om inte även ett sådant utbyte är acceptabelt. Och inte bör förhindras genom den lagstiftningen som nu gör männen till kriminella. Som sagt är de två vuxna människor som man kan tycka borde får göra vad dom vill.
Senast redigerad av Ki 2020-02-02 kl. 20:59.
Citera
2020-02-02, 20:31
Avslutad
Citat:
Du är inne på att sex ska ske med samtycke. Vilket ju är självklart. De är jag verkligen med på. sen säger du att intresset ska via lika stort från båda hållen. Så lång är jag med i vad du säger.

Men du verkar också antar också att de aldrig är ett önsesidigt intresse eller sker under samtycke om samlaget är ett sexköp?

Men de kan ju hända att en kvinna faktiskt inte bara vill ha sex mot pengar och att skälva sexet känns bra. Dvs att de verkligen är ett samtycke. Hon kanske kan välja klienter hon är hyfsat attraherad av vilket eventuellt gör att sexet motsvarar ett Tinder ragg pluss att hon få pengar för de.

När man lyssnar på en del prostituerade så är de så beskriver de. Tillexempel kvinnan i poden jag nämnde. Alla kvinnor kanske är så lättvindigt säljer sej skälva men del kanske är helt ok med de. Vad är då problemet med ett sådant utbyte mellan två vuxna människor?

Sen finns de ju naturligvis fall där kvinnan inte gillar samlaget men tycker att pengarna uppväger. Man diskutera om inte även ett sådant utbyte är acceptabelt. Och inte bör förhindras genom den lagstiftningen som nu gör männen till kriminella. Som sagt de två vuxna människor som man kan tycka borde får göra vad dom vill.

Varför ser inte all prostitution ut så som du beskriver det i ett av dina exempel? Att kvinnan är kåt på kunden och kunden är kåt på kvinnan och kvinnan tar betalt för "vafan" då får hon både cash och sex.
Citera
2020-02-02, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Varför ser inte all prostitution ut så som du beskriver det i ett av dina exempel? Att kvinnan är kåt på kunden och kunden är kåt på kvinnan och kvinnan tar betalt för "vafan" då får hon både cash och sex.

Jag vet ju inget om hur de är att va kvinna och sälja sej. De kanske är ett veritabelt helvete varje gång. Men i sånna fall ljuger kvinnorna.

Frågan va ju varför man ska förhindra den typ av utbyte som kvinna i poden beskriver (kåt kvinna som gillar sexet och får pengar). Och den andra frågan va varför man ska försöka förhindra ett sexköp där kvinnan inte gillar sexet men vill ha pengarna och av de skälet väljer att ha sex.

Alternativet kan ju som sagt va att skura toaletter eller tvätta gamlingar. Vilket är precis de delar av arbetarklassen gör. Även detta gör man naturligtvis med motvilja men man gör de i alla fall eftersom man vill ha pengarna. Vad är skillnaden på de och ett frivilligt sexköp där man inte gillar sexet? Detta förutsätter naturligtvis två vuxna människor.

Om jag ändå ska svara på din fråga:

Citat:

Kan de kan antagligen handla om personliga faktorer så väl som möjlighet att kontroller uppläget. Alltså:

En del kvinnor har antagligen inte en mentalitet som gör att de känns bra att sälja sej oavsett vem man säljer sej till och hur samlaget går till (Merparten?). Andra kan inte sälja sej och ha sex helt på sina egna premisser, och med de kunder dom vill eftersom dom inte har dom kvaliteterna. Där har du mitt svar på din fråga om varför inte alla sexköp involverar en kåt kvinna som får betalt för sex.
Senast redigerad av Ki 2020-02-02 kl. 21:04.
Citera
2020-02-02, 21:11
Avslutad
Citat:
Jag vet ju inget om hur de är att va kvinna och sälja sej. De kanske är ett veritabelt helvete varje gång. Men i sånna fall ljuger kvinnorna.

Jag vet inte heller hur det är att sälja sig. Vilka är "kvinnorna" du syftar på här som "ljuger"?

Citat:
Frågan va ju varför man ska förhindra den typ av utbyte som kvinna i poden beskriver (kåt kvinna som gillar sexet och får pengar). Och den andra frågan va varför man ska försöka förhindra ett sexköp där kvinnan inte gillar sexet men vill ha pengarna och av de skälet väljer att ha sex.

Jag har absolut inget emot kåta människor som säljer sex. Tyvärr består prostitution av så mycket mer och övriga samhällsmedborgare vill kanske inte ha det i sin närhet.

Citat:
Alternativet kan ju som sagt va att skura toaletter eller tvätta gamlingar. Vilket är precis de delar av arbetarklassen gör. Även detta gör man naturligtvis med motvilja men man gör de i alla fall eftersom man vill ha pengarna. Vad är skillnaden på de och ett frivilligt sexköp där man inte gillar sexet? Detta förutsätter naturligtvis två vuxna människor.

Jag förstår inte jämförelsen alls. Om man jobbar på äldreboende så gör man väldigt mycket mer än att "tvätta gamlingar". Jobbar man som städtekniker så gör man mycket mer än "skurar toaletter".

Unga svenska tjejer och killar som jobbar med att "tvätta gamlingar" eller "skurar toaletter" varför åker inte de ner till Tyskland och tjänar storkovan om det inte är så stor skillnad från att sälja sig och de tjänar så mycket mer? Varför är det i stort sett bara rumäner, romer och bulgarer osv som gör det? Och om nu människor med mer pengar vill hjälpa dem ekonomiskt, varför då tvinga sig på dem, varför inte bara ge dem pengarna? I 90% av fallen vill de ju sannolikt inte bli utnyttjade.
Citera
2020-02-02, 21:18
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Förbjuder man sexköp slår man förstås också mot de som sälja sex.

Nej, men det är klart att det är "fritt fram" att sälja sex när dina kunder tvingas bryta mot lagen för att köpa....

Det måste också vara otroligt mycket tryggare och säkrare att behöva leta bland villiga brottslingar för att hitta kunder.

Seriöst, finns det en enda sexsäljare som är nöjd över att sexköp är förbjudet?
Citera
2020-02-02, 21:27
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Det är väl upp till varje prostituerad att avgöra hur hon vill göra. Hon kan såklart välja att endast sälja till de hon finner attraktiva, men då finns ju också risken att det blir färre kunder och mindre pengar. Jag tror dock de flesta väljer bort män de finner motbjudande.

Tips:

Läs boken "elva minuter" av Paolo Coelho.

Där kan du få lite insikt i hur prostituerade kvinnor tänker.
Citera
2020-02-02, 21:30
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Jag har absolut inget emot kåta människor som säljer sex. Tyvärr består prostitution av så mycket mer och övriga samhällsmedborgare vill kanske inte ha det i sin närhet.

Om de bara är pengakåta då? Och vad menar du att övriga samhällsmedborgare inte skulle vilja ha i sin närhet? Man behöver inte vara med upp på rummet och titta på. Man behöver inte ens besöka bordellen om man inte vill det.
Citera
2020-02-02, 21:52
Medlem
Flickpojkens avatar
Kvinnor är väll vuxna? Jag gillar dock inte företeelsen.
Citera
2020-02-02, 21:55
Medlem
Citat:
Jag vet inte heller hur det är att sälja sig. Vilka är "kvinnorna" du syftar på här som "ljuger"?

Kvinnorna som säger att dom gillar de ljuger om de skulle va så att dom inte gillar de. Frågan är relevant för hur de vida de finns folk som kan sälja sex och tycka de känns bra. En del kvinnor hävdar ju att dom gillar sitt jobb som prostituerade.

Citat:

Ok, intressant. Har skälv varit inne på att de är ett problem på samhällsnivå att män kan gå och köpa kvinnor. Och att de kanske påverkar flickor/kvinnor och pojkar på ett negativt sätt.

Citat:
Varför är det i stort sett bara rumäner, romer och bulgarer osv som gör det? Och om nu människor med mer pengar vill hjälpa dem ekonomiskt, varför då tvinga sig på dem, varför inte bara ge dem pengarna? I 90% av fallen vill de ju sannolikt inte bli utnyttjade.

De spelar väll ingen roll vad dom flesta gör. Poängen är att en del väljer att göra de. Och frågan är om man borde förhindra de. Varför Bulgarien säljer mer sex än Svenskar? Rimligtvis för att de finns fler Bulgarien vars enda yrkes möjlighet är att skura toaletter eller plocka bär (om ens de)
Citera
2020-02-02, 22:10
Medlem
Citat:
Om nu bara ren sexuell lust bör vara tillåtet, eller sex där kvnnan blir tllfredsställd sexuellt därför att hon är kåt, bör man kriminalisera män som ligger med kvinnor trotsatt dessa kinnor inte är kåta? Alltså, inga pengar är inblandade, men kvinnan ställer upp av någon anledning?

Likadant, ett misslyckat samlag där kvinnans orgasm uteblir? Bör detta kriminaliseras?

Vad med pengarna är det som gör det så omöjligt?

Min erfarenhet och tro är att tjejer och kvinnor ligger med män och killar av massor av andra skäl än ren kåthet. Naturligtvis sker det av kåthet också, men massor av andra skäl finns med. Sexköpslagen blir en morallag, inte en brottslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in