2020-02-01, 14:21
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 26xB
Är det någon kunnig som har möjlighet att sammanställa en fullständig eller delvis fullständig lista över allt man "bör" införskaffa sig iom Coronaviruset?

Bl a detta har tidigare nämnts i tråden:
• Skyddsmask (enligt tidigare inlägg i tråden, t ex FFP3-klassad av 3M, Honeywell, Sundström).
• Skyddsglasögon
• Vinylhandskar / kraftigare gummihandskar
• Alkohollösning minst 60% för desinfektion av hud samt klorin för ytdesinfektion.

Vad föreslår ni gällande dessa aspekter:
• Lämpliga mediciner
• Vattenfilter
• Tips på Matvaror & Vatten
• Övriga redskap
• Annat?

Fyll gärna på med info så "vanliga människor" kan hitta en enkel resurs att använda sig av. Jag planerar inte att bli en fulltime prepper utan vill ha ett rimligt och grundläggande skydd just nu.

Mediciner i svårt i det aspektet att vad du behöver kommer vara receptbelagt.

Köp vattenrenings tabletter och uv lampa för att kunna rena vatten.

Massa konserver, pasta och ris allt håller länge, behöver du dem inte så kan du alltid käka upp dem efter detta har blåst över.

FFP-3 är slut överallt just nu, går inte och få tag på.
Citera
2020-02-01, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ashin-Wirathu
Köp vattenrenings tabletter och uv lampa för att kunna rena vatten.

Har ni några tips på vattenreningstabletter? Varumärke/typ/etc?
Citera
2020-02-01, 19:07
Medlem
Tyrranics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 26xB
Har ni några tips på vattenreningstabletter? Varumärke/typ/etc?

Finns lite här och var. Jula har t.ex dessa.

Om du inte vill använda klorin. Talade med en kille här för ett bra tag sedan gällande förvaring av vatten. Här kommer lite tips från honom. Han hävdar dock att han inte är någon expert heller.

Viktigt att dunkarna du förvarar i är livsmedelsgodkända. Kan inte nog understryka vikten av att de måste vara fullständigt torra inuti innan påfyllning sker. Går att använda salt till det med. Slå i ett par dl och skaka runt, efter att de rengjorda dunkarna stått och torkat ur några dagar. Har man stor öppning, torkar de ju också lättare. Salt suger åt sig fukt.

Vatten är knepigt, men ju fler metoder du har att säkra vatten, ju bättre. Cyanobakterier och dess gift är svårt. Det vatten du får från kommunen kommer oftast från en ytvattentäkt, t ex Mälaren om du bor i Stockholm. Ytvatten kan innehålla cyanotoxiner. Men det skulle komma ut i din kran endast pga den mänskliga faktorn, vilken alltid gör sig mer gällande i krislägen, vilket vi inte har just nu. Så det vatten du tappar upp idag, skulle vid en kris absolut räknas som premiumvatten som direkt kan konsumeras. Hanterar du upptappning och lagring rätt, så är det lagrade vattnet det säkraste du kommer att ha. Vattenreningsverk tar bl a bort cyanotoxiner genom flera olika steg: sandfiltrering, kolfiltrering, flockning, uv-ljus.

Vattenreningstabletter, klorin, vattenfilter etc är bra grejor att ha. Men att tillsätta en vattenreningstablett till vatten med cyanotoxin, kommer inte att räcka för att göra det ofarligt i det avseendet. Kokning bryter till viss del ned toxinet, men inte helt. Kanske en procedur med både kokning, klorinering och filtrering gör susen, men jag är inte säker. Som tur är uppträder ju cyanobakterier endast sommartid. Jag är dock osäker på hur länge toxin efter en cyanoblomning är verksamt i vatten. Hur sprider det sig? Sjunker det till botten? Ligger det kvar på ytan, osv osv?

Rekommenderar mycket starkt ett filter, typ Berkey. De hävdar (med en brasklapp) att deras filter sannolikt tar bort både cyano och dess gift:

https://www.bigberkeywaterfilters.co...s-microcystin/

This suggests that larger bacteria, such as cyanobacteria, should also be effectively removed. Without test data on that specific microbe however, NMCL does not make that specific claim. The MS-2 virus is 24-26 nm in size. The Fr Coliphage virus is 25nm in size. In other words, they are over 1,000 times smaller than Cyanobateria. Additionally Microcystins, which are the chemical contaminates resulting from cyanobacteria are an organic chemical. Testing of Black Berkey elements has demonstrated they are extremely efficient at removing organic chemicals.

Hursom så är cyanotoxin på fullaste allvar om man får i sig för mycket. Livshotande. Man rekommenderas inte att dricka direkt ur sjöar.

Kolla in på swedishsurvivalist om du vill botanisera bland allehanda tips och funderingar folk har kring sina förberedelser. Om du inte redan är där.

Lite tips på vägen. Nu är vi långt ifrån en total kris, men det finns lite att tänka på så man inte bara fyller på vatten i en dunk och låter det stå och tror att allt är fridens.
Citera
2020-02-01, 23:29
Medlem
Min idé för att överleva om saker går åt fel håll, ta vår husvagn och placera den i en i skog som ligger en bit ifrån civilisationen i närheten av en sjö och vattenkälla. Installera en vedkamin så man kan hålla en rimlig temperatur. Har tillgång till fastigheter också men just pga rädsla för andra så är det nog bättre och hålla sig borta från sånt som syns på kartan (hus osv).

Hamstra matolja, salt och ättiksprit för konservering, tänkte odla egen potatis osv. Jordkällare finns i närheten också för förvaring av skörden. Fisk som proteinkälla och även konserver och torra varor osv.

Jag är övertygad att den största faran är inte viruset utan folk i allmänhet då samhället inte har några beredskapslager Osv så skulle det bli karantäner mellan länder så kommer det inte dröja många veckor innan det är svält här.
Det kommer bli total anarki här i landet vid en krissituation.
Senast redigerad av skn88 2020-02-01 kl. 23:42.
Citera
2020-02-02, 09:17
Medlem
insvepts avatar
Jag tror också att mat är den avgörande faktorn vid samhällskollaps.

Om inte transporter kommer in med mat på daglig basis blir det tomt i butikshyllorna efter ett par dagar, vi har inget lager i Sverige. Folk har mat i sina hem för ett par dagar, sen är det svältdiet för de flesta. När "alla" jagar vilt och fiskar kommer skogen vara slut på ett par veckor, för de som kan jaga och fiska.

När människor ser sina familjemedlemmar svälta är inte steget långt att ha ihjäl andra människor för mat.

Så bunkra ordentligt med konserver och ligg lågt. Var beredd att försvara det du har.

Det gäller främst att överleva den första svältvågen då kanske 90% av befolkningen ryker.
Sen blir det färre folk som krigar om resterande resurser. Resurser/befolkning jämnas ut per automatik.
Senast redigerad av insvept 2020-02-02 kl. 09:19.
Citera
2020-02-02, 17:05
Medlem
Har en fråga till er gasmaskexperter.

Hur är det om man köper en mask med ett filter med aktivt kol? Kan denna göra allt som FFP3 / N95 kan göra, eller är det de senarenämnda som gäller?

Jag kunde verkligen inte mycket om detta innan corona breakade och kan inte mycket mer nu heller.
Citera
2020-02-03, 10:42
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Har en fråga till er gasmaskexperter.

Hur är det om man köper en mask med ett filter med aktivt kol? Kan denna göra allt som FFP3 / N95 kan göra, eller är det de senarenämnda som gäller?

Jag kunde verkligen inte mycket om detta innan corona breakade och kan inte mycket mer nu heller.

Den måste vara FFP3 / N95 / N98 för att du skall kunna ens ha ett skydd annars går viruset igenom masken.

Militära filter brukar vara all around men svårt att hitta filter som inte har gått ut.
Citera
2020-02-03, 12:31
Medlem
Vad borde ingå i hemapoteket, speciellt med tanke på Corona? Någon som har några specifika tips på produkter?

Jag är väldigt sällan sjuk och behöver nästan aldrig läkemedel, så jag vet inte ens vad som är "vanligt". Ipren är något jag känner till endast vid namn, hur konstigt det än kan låta. Har ni några idéer på "slemlösande" och annat som nämnts i tråden vore jag tacksam!
Citera
2020-02-04, 18:06
Medlem
Skaffa en radio, så du vet hur läget är när du isolerar dig.
Citera
2020-02-04, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skn88
Min idé för att överleva om saker går åt fel håll, ta vår husvagn och placera den i en i skog som ligger en bit ifrån civilisationen i närheten av en sjö och vattenkälla. Installera en vedkamin så man kan hålla en rimlig temperatur. Har tillgång till fastigheter också men just pga rädsla för andra så är det nog bättre och hålla sig borta från sånt som syns på kartan (hus osv).

Hamstra matolja, salt och ättiksprit för konservering, tänkte odla egen potatis osv. Jordkällare finns i närheten också för förvaring av skörden. Fisk som proteinkälla och även konserver och torra varor osv.

Jag är övertygad att den största faran är inte viruset utan folk i allmänhet då samhället inte har några beredskapslager Osv så skulle det bli karantäner mellan länder så kommer det inte dröja många veckor innan det är svält här.
Det kommer bli total anarki här i landet vid en krissituation.
ja du har absolut rätt! Vi har hus i skogen ca 5 km från allmän väg , mat för flera månader, 100 m till sjön fullt av fisk men är orolig att när det är kris och tusentals smittade och desperata människor försöker nå till oss och ta vår mat hur ska man skydda sig? Jakt gevär med några hundra skott räcker nog inte
Citera
2020-02-05, 09:00
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanibalurban
ja du har absolut rätt! Vi har hus i skogen ca 5 km från allmän väg , mat för flera månader, 100 m till sjön fullt av fisk men är orolig att när det är kris och tusentals smittade och desperata människor försöker nå till oss och ta vår mat hur ska man skydda sig? Jakt gevär med några hundra skott räcker nog inte

Illegala vapen och lådor med ammunition 😜

Skämt o sido jaktvapen kan du skydda dig med, sen se till och göm mat osv samt barrikera fönster osv.
Citera
2020-02-05, 15:03
Medlem
farbror Svens avatar
Prepping handlar i grunden om att ha framförhållning. Att ha det viktigaste hemma (mat, vatten, värme, hygien, medicin mm) för x antal månader. Egentligen inget konstigt alls.

Prepping handlar också om att se till att man är i gott/ hyggligt skick. Att orka gå/ springa x antal kilometer. Att motionera regelbundet. Att gå på hälsokontroll och kolla tänderna regelbundet. Det är ju minst sagt idiotiskt att dra på sig tändvärk om skiten träffar fläkten. Ju friskare vi är, desto bättre rustade är vi för en extremt stressig situation. Kan vara självklarheter, men det tål att upprepas. Prepping är att undvika att skjuta upp viktiga saker.

Prepping är att tänka igenom vad som verkligen är viktigt om jag måste dra, hur bra nu denna plats än må vara. Att ha en B-plan.

Man kan inte rusta sig för allt, men har man hygglig koll på detta, kan man fokusera mer på andra problem i ett taskigt läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in