Citat:
Ursprungligen postat av
Salcinn
Corona viruset är väl på allas tankar just nu, Om det nu skulle urarta även i Sverige, och det får fortfarande ses som en ytterst liten chans då det ej har urartat i de andra europeiska länderna.
Då måste väl det mest rimliga scenariot bli att de rekommenderar att man ska hålla sig hemma och inte röra sig i stora folksamlingar. Att el och vatten skulle slås ut måste anses orimligt. De styrande vet att utan det så blir det totalt kaos och därför kommer det göras allt de kan för att hålla det igång hur illa det än blir.
Så det mest viktiga för just Corona viruset måste väl vara rejält med mat och basartiklar just för att slippa röra sig ute bland människor. Sen såklart munskydd och glasögon ifall man måste ut till en affär trots allt.
Jag har själv inte varit så insatt i detta förut men nu har jag skapat mig ett litet förråd med mat,basartiklar och även några 20-liters dunkar med vatten jag satte i källaren.
Jag tror inte heller att det blir så allvarligt att hela samhällssystemet slås ut. Jag har också börjat bunkra livsmedel, hygienartiklar och mediciner, skall arbeta hemifrån och endast gå ut om det är nödvändigt. Tyvärr har jag astma så jag vet att jag inte skulle klara mig utan intensivvård därav mina förberedelser.
Vi är flera i familjen samt anhöriga som antingen är äldre eller som har kroniska sjukdomar som skulle ha väldigt dåliga förutsättningar om de blir smittade. Nu kan ju inte alla i närmsta omgivningen sluta arbeta så vår plan är att alla vi i riskzonen isolerar oss i ett hem. De andra bor tillfälligt i de andras hem och lever som vanligt givetvis med försiktighet och noggrann hygien osv.