2020-02-01, 02:27
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
Vilket desinfektionsmedel ska man använda? Jag köpte ffp2-halvmasker idag duger de ens? Det fanns inte ffp3 i lager där jag handlade dem.

Du behöver FFP3 för att vara skyddad. Men allt skydd kan ju motverka.

Nånting som dödar virus desto högre koncentrat desto bättre.
Citera
2020-02-01, 02:29
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zikavirus
Har denna GOST masks filter något som helst försvar mot liftburet virus? Om än det skulle vara 10 ellr 100h skydd? Helt värdelöst?

Masken i sig är bra, du kan använda gamla filter om du vill ha asbets.

Det finns filter men du får ligga och kolla runt på Ebay dom går snabbt oftast i 350 klassen.

Hittar du färska GOST filter grattis men det är riktigt svårt.
Citera
2020-02-01, 02:30
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingedRyze
Duger en sån här?
https://www.hornbach.se/shop/SUNDSTROM-Halvmask-SR-100-M-L/7739356/artikel-detaljer.html

Du skall ha N95 filter tror de heter FFP3 när 3m gör dem.
Citera
2020-02-01, 02:34
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingedRyze
Vilken mat är mest effektiv sett kalorier per krona?

Köp saker som håller länge typ ris, pasta, grönsaker i konserv osv. Skit i priset bättre att köpa det du tycker om konservväg.
Citera
2020-02-01, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ashin-Wirathu
Masken i sig är bra, du kan använda gamla filter om du vill ha asbets.

Det finns filter men du får ligga och kolla runt på Ebay dom går snabbt oftast i 350 klassen.

Hittar du färska GOST filter grattis men det är riktigt svårt.
Okej förstår.
Detta börjar kännas riktigt dåligt. Hinner nog inte ens få hem i tid känns det som.. jävlar
Citera
2020-02-01, 08:09
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Corona viruset är väl på allas tankar just nu, Om det nu skulle urarta även i Sverige, och det får fortfarande ses som en ytterst liten chans då det ej har urartat i de andra europeiska länderna.

Då måste väl det mest rimliga scenariot bli att de rekommenderar att man ska hålla sig hemma och inte röra sig i stora folksamlingar. Att el och vatten skulle slås ut måste anses orimligt. De styrande vet att utan det så blir det totalt kaos och därför kommer det göras allt de kan för att hålla det igång hur illa det än blir.

Så det mest viktiga för just Corona viruset måste väl vara rejält med mat och basartiklar just för att slippa röra sig ute bland människor. Sen såklart munskydd och glasögon ifall man måste ut till en affär trots allt.

Jag har själv inte varit så insatt i detta förut men nu har jag skapat mig ett litet förråd med mat,basartiklar och även några 20-liters dunkar med vatten jag satte i källaren.

Jag tror inte heller att det blir så allvarligt att hela samhällssystemet slås ut. Jag har också börjat bunkra livsmedel, hygienartiklar och mediciner, skall arbeta hemifrån och endast gå ut om det är nödvändigt. Tyvärr har jag astma så jag vet att jag inte skulle klara mig utan intensivvård därav mina förberedelser.
Vi är flera i familjen samt anhöriga som antingen är äldre eller som har kroniska sjukdomar som skulle ha väldigt dåliga förutsättningar om de blir smittade. Nu kan ju inte alla i närmsta omgivningen sluta arbeta så vår plan är att alla vi i riskzonen isolerar oss i ett hem. De andra bor tillfälligt i de andras hem och lever som vanligt givetvis med försiktighet och noggrann hygien osv.
Citera
2020-02-01, 08:38
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashin-Wirathu
Du behöver FFP3 för att vara skyddad. Men allt skydd kan ju motverka.

Nånting som dödar virus desto högre koncentrat desto bättre.
Klorin då t.ex? Vad har jag mer för alternativ?
Citera
2020-02-01, 09:23
Medlem
anenomes avatar
Folk här behöver komma ihåg att viruset är inte luftburet, det sprids som droppsmitta, alltså i form av en aerosol.
Man behöver ingen militär skyddsmask för detta såtillvida att viruset inte muterar och blir luftburet, vilket är mycket osannolikt och gör det det blir det närmast omöjligt att skydda sig utan ett mycket stort lager av filter, såtillvida man inte bor så avskiljt att man inte kan tänkas träffa någon människa förutom när man själv är förberedd på det.
Men då lär vi oavsett vad hamna i ett läge liknande spanska sjukan och samhällelig ordning lär bryta ihop, särskilt i Sveige med våran extremt heterogena befolkning och den mycket stora mängd människor från jordens mesta korruptionsbenägna lågtillitskulturer som finns här och det blir då den med mest våldkapacitet som klarar sig (Vilket generellt inte är vi svenskar med pyttesmå släkter och låg släktsammanhållning).

En halvmask i gummi/vinyl el dyl av hyfsad kvalitet (3M, Honeywell, Sundström etc) med ett partikelfilter klassat för FFP3 tillsammans med skyddsglasögon med sidoskydd / goggles är rimligtvis den bästa lösningen för de flesta och dessutom inte speciellt dyrt jämfört med militära masker och filter som har rätt hållbarhetstid. Dessa masker är generellt mindre påfrestande att bära och ger i nuläget (Och med största sannolikhet under hela pandemiförloppet) fullt tillräckligt skydd. Ett filter går att använda länge så länge du inte vistas i mycket dammiga miljöer så undvik dessa om du har ont om filter. När det blir tungt att andas byt filter.

Om det gäller enklare masker är FFP3-klassade varianter de man egentligen bör ha men finns inte dessa tillgängliga är FFP2-klassade masker mycket bättre än ingenting.

För desinfektion av hud och hår används minst 60 % alkohollösning (Tänk på att rödsprit kan spädas 3 till 1 med vatten för att få ca 70 % etanollösning billigt, även om den torkar ut huden mycket mer än vanlig handdesinficering som innehåller glycerol för att minska huduttorkning) som appliceras under minst 20 sekunder allternativt tvål och vatten som appliceras 20 till 30 sekunder.

För ytdesinfektion är klorin mycket effektivt.

Vinylhandskar (Nitril eller latex går ju teoretiskt sett lika bra förutom att nitril är betydligt dyrare och att latex kan ge upphov till kontaktallergi mot just latex - apropå någons fråga angående varför just vinylhandskar tidigare i tråden), några stycken kraftigare gummihandskar samt engångsoveraller av plast är också bra att ha.

Ett fullt vetenskapligt evolutionspsykologiskt råd är också att undvika kontakt med andra än nordeuropéer och helt assimilerade sydeuropéer eftersom nordeuropéer är de mest ärliga folkslagen. Detta är naturligtvis bara en grundregel, men en fullt giltig stereotyp att utgå ifrån då ingen annan info om en person eller en grupp personer finns tillgänglig.

För er som har vapen, tänk på att bondade halvmantelkulor av typen Nosler Accubond, Swift Scirocco och Hornady Interbond i låga vikter för kalibern är att föredra. I kaliber .224 fungerar Barnes TSX 50 eller 55 gr mycket bra.
För hagel gäller varghagel/buckshot, helst Buck 1 med 11 eller 16 pellets i 28/42 g patron men klassikern Buck OO fungerar också bra med åtta pellets i en 28 gr patron. OBS! Undvik birdshot. Denna penetrerar inte tillräckligt för att säkerställa ett oskadliggörande ur alla vinklar, speciellt inte på längre än mycket korta avstånd. Om ni bara har birdshot, ladda med den grövsta typen ni har.
För pistolammunition gäller också bondade halvmantlade kulor (T ex den mycket välpresterande Speer Gold Dot 124 eller 147 gr).
Tänk också på att vanlig jakt och skytteammunition inte är vattentät och t ex inte klarar att ligga i vatten ett halv till ett dygn - då klickar den alltför ofta. Även att ha den i en genomblöt ficka i någon/några dagar kan göra att krutet misslyckas att antändas vid avfyrning. Dock kan man försegla ammunition med klar nagellack som appliceras kring hylshalsens kant vid kulan samt runt tändhatten.

PS. För er som snusar. ladda upp med nikotinplåster för att undvika att hamna i situationen där ni tar i något som ni sedan stoppar i munnen, kanske på ren reflex.
Senast redigerad av anenome 2020-02-01 kl. 10:22.
Citera
2020-02-01, 10:48
Medlem
Tyrranics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anenome
Folk här behöver komma ihåg att viruset är inte luftburet, det sprids som droppsmitta, alltså i form av en aerosol.
Man behöver ingen militär skyddsmask för detta såtillvida att viruset inte muterar och blir luftburet, vilket är mycket osannolikt och gör det det blir det närmast omöjligt att skydda sig utan ett mycket stort lager av filter, såtillvida man inte bor så avskiljt att man inte kan tänkas träffa någon människa förutom när man själv är förberedd på det.
Men då lär vi oavsett vad hamna i ett läge liknande spanska sjukan och samhällelig ordning lär bryta ihop, särskilt i Sveige med våran extremt heterogena befolkning och den mycket stora mängd människor från jordens mesta korruptionsbenägna lågtillitskulturer som finns här och det blir då den med mest våldkapacitet som klarar sig (Vilket generellt inte är vi svenskar med pyttesmå släkter och låg släktsammanhållning).

En halvmask i gummi/vinyl el dyl av hyfsad kvalitet (3M, Honeywell, Sundström etc) med ett partikelfilter klassat för FFP3 tillsammans med skyddsglasögon med sidoskydd / goggles är rimligtvis den bästa lösningen för de flesta och dessutom inte speciellt dyrt jämfört med militära masker och filter som har rätt hållbarhetstid. Dessa masker är generellt mindre påfrestande att bära och ger i nuläget (Och med största sannolikhet under hela pandemiförloppet) fullt tillräckligt skydd. Ett filter går att använda länge så länge du inte vistas i mycket dammiga miljöer så undvik dessa om du har ont om filter. När det blir tungt att andas byt filter.

Om det gäller enklare masker är FFP3-klassade varianter de man egentligen bör ha men finns inte dessa tillgängliga är FFP2-klassade masker mycket bättre än ingenting.

För desinfektion av hud och hår används minst 60 % alkohollösning (Tänk på att rödsprit kan spädas 3 till 1 med vatten för att få ca 70 % etanollösning billigt, även om den torkar ut huden mycket mer än vanlig handdesinficering som innehåller glycerol för att minska huduttorkning) som appliceras under minst 20 sekunder allternativt tvål och vatten som appliceras 20 till 30 sekunder.

För ytdesinfektion är klorin mycket effektivt.

Vinylhandskar (Nitril eller latex går ju teoretiskt sett lika bra förutom att nitril är betydligt dyrare och att latex kan ge upphov till kontaktallergi mot just latex - apropå någons fråga angående varför just vinylhandskar tidigare i tråden), några stycken kraftigare gummihandskar samt engångsoveraller av plast är också bra att ha.

Ett fullt vetenskapligt evolutionspsykologiskt råd är också att undvika kontakt med andra än nordeuropéer och helt assimilerade sydeuropéer eftersom nordeuropéer är de mest ärliga folkslagen. Detta är naturligtvis bara en grundregel, men en fullt giltig stereotyp att utgå ifrån då ingen annan info om en person eller en grupp personer finns tillgänglig.

För er som har vapen, tänk på att bondade halvmantelkulor av typen Nosler Accubond, Swift Scirocco och Hornady Interbond i låga vikter för kalibern är att föredra. I kaliber .224 fungerar Barnes TSX 50 eller 55 gr mycket bra.
För hagel gäller varghagel/buckshot, helst Buck 1 med 11 eller 16 pellets i 28/42 g patron men klassikern Buck OO fungerar också bra med åtta pellets i en 28 gr patron. OBS! Undvik birdshot. Denna penetrerar inte tillräckligt för att säkerställa ett oskadliggörande ur alla vinklar, speciellt inte på längre än mycket korta avstånd. Om ni bara har birdshot, ladda med den grövsta typen ni har.
För pistolammunition gäller också bondade halvmantlade kulor (T ex den mycket välpresterande Speer Gold Dot 124 eller 147 gr).
Tänk också på att vanlig jakt och skytteammunition inte är vattentät och t ex inte klarar att ligga i vatten ett halv till ett dygn - då klickar den alltför ofta. Även att ha den i en genomblöt ficka i någon/några dagar kan göra att krutet misslyckas att antändas vid avfyrning. Dock kan man försegla ammunition med klar nagellack som appliceras kring hylshalsens kant vid kulan samt runt tändhatten.

PS. För er som snusar. ladda upp med nikotinplåster för att undvika att hamna i situationen där ni tar i något som ni sedan stoppar i munnen, kanske på ren reflex.

Mycket bra sammanfattning! Skulle känna mig trygg i ditt sällskap!
Citera
2020-02-01, 11:37
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrranic
Mycket bra sammanfattning! Skulle känna mig trygg i ditt sällskap!

Du ska aldrig känna dig trygg, när staten säger att allt är lungt är det då man ska ha panic

Köp hem lite mat osv innan sprittan sprids, för då kommer alla ha panik.
Senast redigerad av Ashin-Wirathu 2020-02-01 kl. 11:40.
Citera
2020-02-01, 13:39
Medlem
Är det någon kunnig som har möjlighet att sammanställa en fullständig eller delvis fullständig lista över allt man "bör" införskaffa sig iom Coronaviruset?

Bl a detta har tidigare nämnts i tråden:
• Skyddsmask (enligt tidigare inlägg i tråden, t ex FFP3-klassad av 3M, Honeywell, Sundström).
• Skyddsglasögon
• Vinylhandskar / kraftigare gummihandskar
• Alkohollösning minst 60% för desinfektion av hud samt klorin för ytdesinfektion.

Vad föreslår ni gällande dessa aspekter:
• Lämpliga mediciner
• Vattenfilter
• Tips på Matvaror & Vatten
• Övriga redskap
• Annat?

Fyll gärna på med info så "vanliga människor" kan hitta en enkel resurs att använda sig av. Jag planerar inte att bli en fulltime prepper utan vill ha ett rimligt och grundläggande skydd just nu.
Citera
2020-02-01, 14:20
Medlem
Läs den här från MSB
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Bla. om vad man bör ha hemma.

https://rib.msb.se/filer/pdf/28494.pdf

Lyssna på P3 dystopia, avsnitt Pandemi
Detta är en pod som tar upp olika ämnen på ett seriöst sätt, tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in