2020-02-02, 15:56
Medlem
Grollarens avatar
Rapporteringen har stått helt stilla sedan 10:18.
Är det någon som fått in några nya rapporter på sina sidor?
Japan borde ju komma med sin snart iallafall?
Citera
2020-02-02, 15:56
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Det existerar redan flera varianter med små skillnader. Hur det påverkar den smittade är det nog ingen som kan säga ännu.

https://www.gisaid.org/epiflu-applications/next-betacov-app/

Absolut. Är det den typen av anomaliteter man diskuterar så är jag helt ense. Men det finns inga indikationer på att viruset skulle bete sig annorlunda baserat på detta, vilket jag antog var premissen för diskussionen.

Nåja, jag avslutar sidodebatten, den leder ingenstans i nuläget.
Citera
2020-02-02, 15:57
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Lite så har ju det Svenska förhållningssättet varit, men jag hoppas och tror att det kommer att ändras.

Svensk dumhet förnekar sig inte, när det gäller allvarliga hot som är verkliga och sanna. Svensken (särskilt kärringarna) är så van att ljuga ihop falska rykten om saker och människor, så när äntligen ett rykte (för ovanlighetens skull) stämmer; så tror man att det är ett vanligt fikasnack.
Karantän är OERHÖRT viktigt för att kunna bromsa mutationer hos viruset i tid. Tyskland, Italien, Frankrike, England m.fl länder har obligatorisk karantän för samtliga återvändare från Kina.

Endast en Dumme Schweder skulle släppa ut dessa återvändare utan att sätta dom i karantän. Utomlands skakar dom på huvudet åt den svenska dumheten.
Citera
2020-02-02, 15:59
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Men om viruset uppför sig som en influensa kommer inte folk att söka vård. Det är först om det blir några allvarligare sjukdomsförlopp som vi i väst kommer att få veta av dem. Hur många går till läkare för att fått en släng av influensa? Man stannar hemma och kurerar sig. Efter en vecka när man är frisk igen så börjar man jobba. Utan att någonsin veta om man haft Corona eller vanlig influensa. Eftersom man tillfrisknade är det också egentligen ointressant vilket virus man haft.

Det där är ju en av anledningarna till varför viruset spridit sig så markant. Många har inte ens förstått att de varit smittade och knallat runt som vanligt. Jag tror inte ens själv jag hade förstått att jag var smittad innan det rann blod ur näsan på mig. Jag får antingen influensa eller en rejäl förkylning varje år och ligger hemma i 2-3 dagar. Sen är det 362 dagar av friskhet.
Citera
2020-02-02, 16:01
Medlem
Eoppoyzs avatar
Finns det någon förklaring till varför det bara är fastlandskineser som kilat vidare hittills?
Citera
2020-02-02, 16:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det finns inte något sådant överskott på mediciner att det skulle räcka till ett större utbrott. Tror du att det skulle vara möjligt att behandla halva befolkningen med aidsmediciner? Det måste fram en enklare metod eller också blir det survival of the fittest.

Jag tänkte snarast på den smittade Kvinnan i Sverige, kan ju vara bra att testa om det fungerar, kanske kan användas i riktigt svåra fall framöver.

Men för all del, gör som vi alltid gör i Sverige, agera i efterhand.
Citera
2020-02-02, 16:02
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det där är ju en av anledningarna till varför viruset spridit sig så markant. Många har inte ens förstått att de varit smittade och knallat runt som vanligt. Jag tror inte ens själv jag hade förstått att jag var smittad innan det rann blod ur näsan på mig. Jag får antingen influensa eller en rejäl förkylning varje år och ligger hemma i 2-3 dagar. Sen är det 362 dagar av friskhet.

Ja exakt. Det måste ju vara ett oerhört mörkertal med förkylda individer som egentligen har Corona. de flesta tillfrisknar antagligen utan att ha haft en susning om att de haft Corona. Men då blir det problematiskt med smittspridningen till de fåtal som verkligen torskar på allvarligare symptom.
Citera
2020-02-02, 16:02
Medlem
mobeltasss avatar
När Kina stänger ner städer, hur stort område stängs av?

Om man jämför med Stockholm, är det innanför tullarna som begränsningarna görs eller är det vid länsgränsen?
Nån som har koll?
Citera
2020-02-02, 16:03
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Jo, det är inte muterandet som är intressant, utan hur och när det muterar. Om det inte muterat hade vi människor aldrig kunnat få det. Under spridningsfasen är muterandet inte särskilt troligt, även om lärda vill få det att låta så.

https://illvet.se/medicin/sjukdomar/sadan-bliver-coronavirus-en-aegte-draeber

Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Hur farligt kan det muteras till i teorin? 100% luftburet och dödligt?

Den muterar väl hela tiden(som det även stod i förra artikeln) Det som testades i USA var inte lika sekvens som det dom fick från Kina som modell bara kort tid innan tex. Betyder ju inte att en fisk blir en fågel genom ett trollslag.

"Will this virus mutate?
The virus has already likely mutated to acquire the capacity to “jump” from animals to humans and to be transmitted person-to-person. Since this is an RNA virus, it will continue to mutate as long as it continues to circulate in humans. Additional mutations as the virus adapts to the human host may make the virus less severe or more severe, or less or more efficient in spreading. It’s too early to tell what will happen, which is why ongoing surveillance by sequencing virus genomes is so important."
https://www.ucsf.edu/news/2020/01/416511/mysterious-coronavirus-spreads-infectious-disease-expert-explains-what-you
Citera
2020-02-02, 16:04
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Finns det någon förklaring till varför det bara är fastlandskineser som kilat vidare hittills?

Att viruset fanns sedan december och att vi inte kan veta dess sanna karaktär. Om nån månad kommer svaret.
Citera
2020-02-02, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Den muterar väl hela tiden(som det även stod i förra artikeln) Det som testades i USA var inte lika sekvens som det dom fick från Kina som modell bara kort tid innan tex. Betyder ju inte att en fisk blir en fågel genom ett trollslag.

"Will this virus mutate?
The virus has already likely mutated to acquire the capacity to “jump” from animals to humans and to be transmitted person-to-person. Since this is an RNA virus, it will continue to mutate as long as it continues to circulate in humans. Additional mutations as the virus adapts to the human host may make the virus less severe or more severe, or less or more efficient in spreading. It’s too early to tell what will happen, which is why ongoing surveillance by sequencing virus genomes is so important."
https://www.ucsf.edu/news/2020/01/416511/mysterious-coronavirus-spreads-infectious-disease-expert-explains-what-you

Jag frågade hur farligt det kan muteras till, inte om det muteras.
Citera
2020-02-02, 16:05
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Vad hände med den 45 procentiga ökningen per dag som vissa här inne var helt säkra över ? Kan ni lova att dra åt helvete nu ?

I nuläget har vi en ökning med 130% på 4-dygn?

Lugnt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in