2020-02-02, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Två liknande virus som härjar på samma geografiska plats under samma begränsade tid är så osannolikt att det inte finns tillräckliga decimaler på miniräknaren för att beskriva.
Nonsens. Det händer hela tiden att virus muterar. I det här fallet skulle det vara den ursprungliga varianten som har muterat till en eller flera mindre virulent varianter som sedan har fått stor spridning.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Skulle svensk sjukvård kunna testa på den smittade kvinnan i Sverige, eller anses det som läkemedelsförsök?

Finns ingen evidens för att behandlingen är verksam, därför provar vi inte ens, det är väl så det brukar låta i landet lagom?

Lite så har ju det Svenska förhållningssättet varit, men jag hoppas och tror att det kommer att ändras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasarely
Positivt om det nu verkligen är ett genombrott. Men läste någonstans att HIV-mediciner kostar sjukt mycket pengar. Om det sprider sig skulle det snabbt ruinera svensk sjukvård om de inte blir generika.

Man måste väl inte ge det till hela Sveriges befolkning heller. En viss andel blir sjuka, en viss andel av dem blir mer sjuka pga olika komplikationer såsom ålder immunförsvars hämmande läkemedel etc , dom behöver medicin å får då medicin mot influensan för att kunna tillfriskna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arktiz
"Enormt genombrott i kampen mot Corona-viruset"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/coronaviruset--allt-du-behover-veta

Thailand med sin exceptionella sjukvård har lyckats få fram fina resultat genom att blanda HIV-medicin med annan influensamedicin på corona-smittade patienter.

Nu var detta inte så farligt från första början som många vill få det att framstå som men nu är vi ännu ett steg närmare en återgång till det normala och där vi alla inser hur fel alla folliehattar hade.

Thailand har inte ett skit med det att göra: Detta är över 4 dagar sedan:

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51295415

Although there's no vaccine against the new coronavirus, tests are under way in China to see whether two antiviral drugs used to treat HIV - lopinavir and ritonavir - could be an effective treatment.
These drugs were shown to help fight the Sars virus in 2003, after evidence emerged that HIV patients who were using the drugs and who also had Sars had better outcomes.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arktiz
"Enormt genombrott i kampen mot Corona-viruset"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/coronaviruset--allt-du-behover-veta

Thailand med sin exceptionella sjukvård har lyckats få fram fina resultat genom att blanda HIV-medicin med annan influensamedicin på corona-smittade patienter.

Nu var detta inte så farligt från första början som många vill få det att framstå som men nu är vi ännu ett steg närmare en återgång till det normala och där vi alla inser hur fel alla folliehattar hade.

Det stora problemet är fortfarande smittspridning, inte dödstal.

Med smittspridning i fattigare länder så blir det stora dldstal där, det är ett stort potentiellt problem.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Jag har sagt att det finns ett mörkertal. Men som sagt, läs och förstå inlägget på Reddit.

JAG har läst och förstått.
Han säger klart och tydligt att siffrorna inte är helt korrekta.
Jag tror inte du har läst alltihop själv.
Men nåväl.
Då vet jag vilken källa du anser som sanningen. Lite ironi att du hånar Flashback, men hyllar Reddit, då Reddit inte är helt olikt Flashback.
Men tack för ditt svar.
Citera
2020-02-02, 15:20
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Två liknande virus som härjar på samma geografiska plats under samma begränsade tid är så osannolikt att det inte finns tillräckliga decimaler på miniräknaren för att beskriva.
Med tanke på hur lättmuterat den här typen av virus är det väl inte osannolikt att det skulle kunna förekomma flera liknande varianter samtidigt.
Citera
2020-02-02, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Återigen om det smittat innan symptom skulle vi har många fler sekundärfall i världen. Det är inte visat. I Tyskland skedde smittspridningen från en symptomatisk patient, tidigare uppgifter är alltså felaktiga.
Finns fler exempel som visar detta. Postats länkar i tråden tidigare
Citera
2020-02-02, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foerbannad
Finns fler exempel som visar detta. Postats länkar i tråden tidigare

Vilket då? NEJM-studien innehåller felaktigheter, finns inga andra vetenskapliga studier vad jag sett.
Citera
2020-02-02, 15:25
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Ja, men det förutsätter ju att man bor ensam. Gör alla det? Finns det andra personer i hushållet som jobbar, går i skolan och deltar i diverse sociala aktiviteter är det de facto ingen karantän alls.

Svenskarna borde förstås sättas i riktig karantän som man gjort i en rad andra länder. Om smittspridning sker på grund av denna slapphet är det inget annat än en skandal.
Andra länder skrattar redan åt Sverige och dess slappa styrning, rakt ner i skiten, att vi skulle förbättra oss nu är inte så troligt med tanke på vilka som styr Sverige just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/flere-danskere-er-nu-paa-vej-hjem-fra-wuhan/7986435

Jag kollade danskarna nu. De hämtas med ett militärflygplan i Bryssel (dit planet som landade i Frankrike nyss ska fortsätta), för färd till Roskilde flygplats, och sedan får de också hjälp att ta sig hem till sina bostäder, för frivillig hemmakarantän och kontakt med sjukvården... Det bådar inte gott.

Då är det dit det danska flygvapnets plan är på väg https://www.radarbox24.com/data/flights/DAF7707

Vad jag sett än så är inte något svenskt miltär-/regeringsplan i luften, såvida det inte landade långt innan jag började kolla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Med tanke på hur lättmuterat den här typen av virus är det väl inte osannolikt att det skulle kunna förekomma flera liknande varianter samtidigt.

Borde det inte rimligen framkommit när personerna testas? Corona-viruset är gemensam nämnare oavsett om symptomen är grava eller milda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in