2020-02-02, 15:49
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det är väl inget nytt att det dräller av kineser i Thailand? Och med tanke på att i princip alla influensor kommer från kina kanske du istället borde frågat dig själv innan du åkte, är det vettigt att åka hit under influensasäsongen?

Var här sen början av december. Dvs mer än en månad innan första fallet kom till känna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Expressens översättning
”Dels handlar det om medicinen oseltamivir som används för att behandla för att behandla patienter som insjuknat i Middle East respiratory syndrome coronavirus (Mers), och aidsmedicinerna lopinavir och ritonavir”

Oseltamivir är ju Tamiflu och den skrev Tegnell uttryckligen häromdagen att den INTE har effekt.
Tegnell är samma person som intygade att Pandemrix var ett helt säkert vaccin.

Jag tar nog hans uttalanden med en nypa salt för säkerhets skull.

Tegnell är märkligt säker på sin sak när alla andra är just osäkra och saknar info. Oroväckande kan man tycka
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
1. Du vet inte hur diagnosen ställs. Jag tvivlar på att det är en sekvensering där varenda baspar ska stämma överens.

2. Vi har indikationer på en mutation, enligt mig. Statistiken för hela världens samlade fall, exklusive Hubei, alltså över femtusen bekräftade fall, visar på 11 dödsfall och 130 eller något tillfrisknade. Det är Hubei som ändrar statistiken.

Jag förstår hur du tänker och jag har också tänkt så. Att Hubei har en mycket värre variant av viruset. Men kikar man på andra faktorer som bidrar till spridning och dödstal så får man en annan bild.

Jag sitter här som hobbyforskare givetvis, men för mig är det helt klart att viruset avtar i styrka och smittningsgrad för varje led samt varje punkt på tidsaxeln. Så jag antar att varför vi inte ser några dödsfall eller större utbrott i väst har med det att göra, samtidigt som vi har större resurser att isolera samt behandla det.
Citera
2020-02-02, 15:50
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
På vilket sätt är det lättmuterat? Om det vore så hade vi nog redan sett flera varianter av det, med tanke på antal smittade.
Det existerar redan flera varianter med små skillnader. Hur det påverkar den smittade är det nog ingen som kan säga ännu.

https://www.gisaid.org/epiflu-applications/next-betacov-app/
Citera
2020-02-02, 15:51
Medlem
8 corona-fall i USA. Alla utom en har koppling till Wuhan.

https://www.reuters.com/article/us-china-health-usa-idUSKBN1ZV3XV?taid=5e3608f8ebed6f0001a5817c&utm_ca mpaign=trueAnthem:+Trending+Content&utm_medium=tru eAnthem&utm_source=twitter
Citera
2020-02-02, 15:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Expressens översättning
”Dels handlar det om medicinen oseltamivir som används för att behandla för att behandla patienter som insjuknat i Middle East respiratory syndrome coronavirus (Mers), och aidsmedicinerna lopinavir och ritonavir”

Oseltamivir är ju Tamiflu och den skrev Tegnell uttryckligen häromdagen att den INTE har effekt.
Tegnell är samma person som intygade att Pandemrix var ett helt säkert vaccin.

Jag tar nog hans uttalanden med en nypa salt för säkerhets skull.

Det klokaste är att inte lyssna på svenska myndigheter överhuvudtaget...
Citera
2020-02-02, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Åja. Är inte orolig för min del. Men tänker generellt så saknar folk logik och detta vrous smittar sig snabbt. Men för säkerhets skull ska jag vända mig till flygpersonalen på Arlanda och säga att jag mår dåligt bara för att testa mig.

Det var ju en här i tråden som blivit sjuk efter att ha träffat personer från Wuhan och ringde till vården och frågade om han borde testa sig. Svaret blev nej, de testar bara om man träffat någon sjuk som är från Wuhan.
Citera
2020-02-02, 15:53
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Anders T har troligen rätt. Thailändarna har lagt till medicin som hjälper mot MERS. Så det är kombon som verkar hjälpa. Dock är det bara en patient så det kan vara slumpen.

https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1849024/thai-doctors-say-two-drug-groups-effective-on-patient

HIV-delen är ju för att stoppa reproduktionen. De andra delarna är för att döda viruset.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foerbannad
Tegnell är märkligt säker på sin sak när alla andra är just osäkra och saknar info. Oroväckande kan man tycka

Minst sagt. Nu tänker jag på att han får betalt för att säga det. Han känner till något inte vi andra vet så nu händer det saker.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Jag förstår hur du tänker och jag har också tänkt så. Att Hubei har en mycket värre variant av viruset. Men kikar man på andra faktorer som bidrar till spridning och dödstal så får man en annan bild.

Jag sitter här som hobbyforskare givetvis, men för mig är det helt klart att viruset avtar i styrka och smittningsgrad för varje led samt varje punkt på tidsaxeln. Så jag antar att varför vi inte ser några dödsfall eller större utbrott i väst har med det att göra, samtidigt som vi har större resurser att isolera samt behandla det.

Men om viruset uppför sig som en influensa kommer inte folk att söka vård. Det är först om det blir några allvarligare sjukdomsförlopp som vi i väst kommer att få veta av dem. Hur många går till läkare för att fått en släng av influensa? Man stannar hemma och kurerar sig. Efter en vecka när man är frisk igen så börjar man jobba. Utan att någonsin veta om man haft Corona eller vanlig influensa. Eftersom man tillfrisknade är det också egentligen ointressant vilket virus man haft.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2020-02-02 kl. 15:56.
Citera
2020-02-02, 15:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Anders T har troligen rätt. Thailändarna har lagt till medicin som hjälper mot MERS. Så det är kombon som verkar hjälpa. Dock är det bara en patient så det kan vara slumpen.

https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1849024/thai-doctors-say-two-drug-groups-effective-on-patient
Kaletra och Tamiflu som combo is the shit tydligen:

https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1849024/thai-doctors-say-2-drugs-help-cure-patient

Det problematisk är att det tydligen är dåligt med lagerhållningen av Kaletra på landets apotek. Det ser dåligt ut för Tamiflu med:

https://www.fass.se/LIF/product?nplId=20020620000055&userType=0&docType=65 535&scrollPosition=418

Hoppas åtminstone att det finns tillgängligt på våra sjukhus.
Citera
2020-02-02, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorTrevlig
Vet inte om någon postat länken jag hittat men det finns en sajt som visar en full översikt på atlas, med statistik. Verkligen översiktlig.

Okej för er hyposar då:
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
den sidan har varit aktuell länge för oss som följt med från början..så det är inte nytt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in