Citat:
Ursprungligen postat av
HanMedPinnen
Oddsen är inget att höja på ögonbrynen över, åtminstone inte rent statistiskt.
Tänk dig att antalet döda varje given dag som en slumpvariabel med ett väntevärde och en standardavvikelse, och att sannolikheten att utfallet blir långt bortom variansen är liten. (För en normalfördelning, till exempel, faller 95 % av utfallen inom 2 standardavvikelser från väntevärdet.)
Om nu ökningen mattas av, så att spannet av troliga utfall under en dag överlappar spannet av troliga utfall dagen efter, beror sannolikheten att få samma två dagar i följd på storleken på överlappet. Att utfallet i början, just när ökningen var som störst, sjönk från 15 till 13 hintar om att "bruset" från dag till dag inte är jättelitet.
Om överlappet för fördelningarna de två sista dagarna är mindre än 6, så är sannolikheten för det jämförbar med den att få två sexor i rad när du slår tärning. Om du dessutom betänker att datasetet du pratar om löper över 10 dagar, och jämför det med att du under 10 tärningsslag NÅGON gång får två lika i följd, så ser det plötsligt mindre märkligt ut.
(När jag simulerar scenariot jag just beskrev blir chansen för upprepade siffror tom högre än för motsvarande tärningskast, men det är i samma härad. Om bruset är mindre ökar sannolikheten för upprepningar ytterligare.)
Om det fortsätter vara exakt 45 i flera dagar till håller jag med om att vi bör titta på det, men nu ser det normalt ut. Jag understryker att jag inte är medicinare på något sätt, och att mitt svar bara är riktat till den rent statistiska frågan "vad är oddsen?".
Men nu var det ju 24 24 45 45
Det kan ju rimligtvis inte vara så sannolikt.
Att det dessutom infaller med samma intervall är ju helt fantastiskt otroligt.
Vilket jobb du la ner på allt detta. Tack ska du ha! Vad gulligt av dig!