2020-02-02, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Antalet friskförklarade i Kina ökar stadigt. 381 friskförklarade i detta nu. 37 personer som blev utskrivna från ett sjukhus i Wuhan.

https://mobile.twitter.com/globaltimesnews/status/1223916187597164545
Japp, det är som jag säger, ett vanligt säsongsinfluensa. Dock fortsätter alla 'FB-experter', incels alltså, att enträget hävda motsatsen. I vissa fall menar de att det är slutet för mänskligheten. Källhänvisningen lyser ofta med sin frånvaro, trots det lyckas de i vissa fall sprida denna oron till en del naiva nazzar. Nej, Corona-influensan är inte slutet för mänskligheten, och nej, den kommer inte till Sverige.
Citera
2020-02-02, 11:44
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estring
Tack bra info, väntar med spänning på "bevisen" på att skribenten i länken är anställd av soros/cia/Kinas regering/globalisterna/judarna/isis för att sprida falska rykten så fler vita alfa män blir drabbade.

Om man ser lite nyktert på läget kan man lite skamset dra slutsatsen att alla klassiska mammaråd verkar vara bäst, tvätta händerna, ät frukt och vitaminer och håll dig hemma om du är krasslig.

Mammor vet nog bäst trots allt.

Så är det. Mammor är och vet alltid bäst!
Citera
2020-02-02, 11:44
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger
Tjenare! Ja, Corona-influensan är en vanlig säsongsinfluensa. Att du pratar om 'hög spridningsfaktor' i sammanhanget är bara löjligt. Du kan inte ha barn, eftersom du verkar omedveten om hur en influensa sprider sig på dagis. Vips, så var hela dagiset stängt. Sluta sprid onödig oro är du snäll!

Haha, tack för dagens skratt faktiskt. Det fetade, bästa signaturmaterialet man har sett på länge.
Citera
2020-02-02, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ajdå
Wenzhou är väl en ganska modern stad? Man sätter alltså i karantän för 265 fall. Wow. Modigt. Men märkligt med kuststad - hur ska de bevaka kustlinjen?

Kanske AI som varnar i god tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
I en chatt jag läste på SVT.se (tror jag det var) dissade Anders Tegnell alla antivirala och sa att de har ingen effekt på Corona.

I och för sig används antivirala överhuvudtaget väldigt lite i Sverige. Ett flertal bekanta utomlands har fått Aciclovir till sina barn när de haft vattkoppor, för att mildra sjukdomen. I Sverige där jag har många fler bekanta vet jag ingen som fått Aciclovir. Bara för att nämna ett exempel.

Man ska dissa Tegnell också. Han som bedyrade att svininfluensavaccinet var väl testat och ofarligt.
Citera
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Fastän epidemin har pågått längre i Hubei, är ändå andelen tillfrisknade högre eller åtminstone samma i övriga Kina. Eftersläpningsteorin håller inte.

Ja det är ju lite märkligt...

Kan det vara så att Hubeis sjukvård inte klarar att vårda smittade? Skulle förklara övriga världens siffror också.
Citera
2020-02-02, 11:46
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Visst gör det det. Har du inte ens läst det?
https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/

Första dödsfallet utanför Kina idag, men inte här ännu. Jag tror att vi får vänta ytterligare en eller två veckor på dödsfall i Europa, då smittan inte har varit här så länge ännu. Vi har ju inte heller haft någon information, varför folk kan ha dött feldiagnosticerat.

Jag menade västerlänningar som smittats tidigt i Wuhan och gått igenom sjukdomsförloppet. De flesta i siffrorna utanför kina är fortfarande kineser.
Citera
2020-02-02, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Man ska dissa Tegnell också. Han som bedyrade att svininfluensavaccinet var väl testat och ofarligt.

Det gjorde han, det har du rätt i!
Citera
2020-02-02, 11:47
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Alla borde ta och läsa denna och ta ett djupt andetag

https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/exe552/coronavirus_faq_misconceptions_information_from_a/
Intressant. Det tycks vederhäftigt. Men man kan ju undra lite varför det inte skulle kunna gå att skriva samma artikel fast signerat.

Särskilte detta tyckte jag var intressant:

Now due to Chinese bureaucracy and how the confirmations work in China, lack of supplies and personnel when Wuhan hospitals were overwhelmed last week, and difficulty producing the test kits, there is a lag time of up to 12 days to someone being suspected and able to be tested in Wuhan. I think this week they're working hard on bringing that lag down, and the lag is a lot shorter in other provinces due to still-functioning logistics, but it's still about 5 days at least in almost all of China, due to the multiple bureaucratic checks they force it to go through before it's deemed "confirmed enough". There's a trade-off between accuracy (yes, they wouldn't want to make an embarrassing mistake misdiagnosing or mistaking identity) and speed.

In the rest of the world, the delay can be very fast, ~1 day response to 3 or 4 days as well, depending on the country's infrastructure and availability of test kits/proximity to CDC center that's stocking it.

So really the way to think about the number of confirmed cases in China is, this is the number of cases that we can confirm from about 7-10 days ago. This is how we're roughly working with the data. I think most laypeople are just assuming this is a "live" number which is just not the case, it takes time from patient intake to screening to testing to confirmation to double checking.
Citera
2020-02-02, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Jag menade västerlänningar som smittats tidigt i Wuhan och gått igenom sjukdomsförloppet. De flesta i siffrorna utanför kina är fortfarande kineser.

Det verkar vara mest smittsamt för familjemedlemmar och kanske inte så många västerlänningar i Wuhan bor med kineser utan bor själva/med västerländsk partner?
Citera
2020-02-02, 11:48
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Oddsen är inget att höja på ögonbrynen över, åtminstone inte rent statistiskt.

Tänk dig att antalet döda varje given dag som en slumpvariabel med ett väntevärde och en standardavvikelse, och att sannolikheten att utfallet blir långt bortom variansen är liten. (För en normalfördelning, till exempel, faller 95 % av utfallen inom 2 standardavvikelser från väntevärdet.)

Om nu ökningen mattas av, så att spannet av troliga utfall under en dag överlappar spannet av troliga utfall dagen efter, beror sannolikheten att få samma två dagar i följd på storleken på överlappet. Att utfallet i början, just när ökningen var som störst, sjönk från 15 till 13 hintar om att "bruset" från dag till dag inte är jättelitet.

Om överlappet för fördelningarna de två sista dagarna är mindre än 6, så är sannolikheten för det jämförbar med den att få två sexor i rad när du slår tärning. Om du dessutom betänker att datasetet du pratar om löper över 10 dagar, och jämför det med att du under 10 tärningsslag NÅGON gång får två lika i följd, så ser det plötsligt mindre märkligt ut.

(När jag simulerar scenariot jag just beskrev blir chansen för upprepade siffror tom högre än för motsvarande tärningskast, men det är i samma härad. Om bruset är mindre ökar sannolikheten för upprepningar ytterligare.)

Om det fortsätter vara exakt 45 i flera dagar till håller jag med om att vi bör titta på det, men nu ser det normalt ut. Jag understryker att jag inte är medicinare på något sätt, och att mitt svar bara är riktat till den rent statistiska frågan "vad är oddsen?".

Men nu var det ju 24 24 45 45
Det kan ju rimligtvis inte vara så sannolikt.
Att det dessutom infaller med samma intervall är ju helt fantastiskt otroligt.
Vilket jobb du la ner på allt detta. Tack ska du ha! Vad gulligt av dig!
Citera
2020-02-02, 11:50
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Haha, tack för dagens skratt faktiskt. Det fetade, bästa signaturmaterialet man har sett på länge.

Hehe. Ja dom har ju det gemensamt iaf, att 2019-nCoV, SARS, MERS samt säsongsinfluensan är RNA-coronavirusar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in