Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-02-02, 11:52
Medlem
liffens avatar
Med en IR-termometer kan man mäta temperatur på himlen, moln och mark. Prova att mäta och tänka själv.
Citera
2020-02-02, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Allt det där kan du ju inte ens tro på själv, lr?
Återkom med lite fakta i form av länkar eller liknande.

Avskogningen under början av industrialiseringen ligger något i, men det övriga kan jag inte påminna mig at jag hört talas om tidigare.
Det är välkänd information.

När Europeerna kom till Amerika så fanns det inga mammutar där. Det fanns kalkoner, bävrar, bufflar och lamadjur. Innan människan befolkade respektive kontinent, så var hela världen lika artrik som Afrikas regnskog.
Citera
2020-02-02, 12:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Svenskt genomsnitt är 4.5 ton/capita och år.

9-10 ton bygger på en felberäkning, där man räknar in utsläpp från import (och överskattar utsläppen från dessa) samtidigt som man INTE gör avdrag för de mer miljövänliga varor vi exporterar utomlands, och som vi alltså inte slutkonsumerar själva.
Jo det är ju klart att kalkylen är fel eftersom det är forskare som tagit fram den. Ironi!
Citera
2020-02-02, 12:38
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Men det är väl mera bortkastade pengar att lägga ner ett par kärnreaktorer som fungerar än att ha dem kvar.

Jag ser det som ännu ett beslut där MP fått för mycket inflytande och då kör man i diket i klimatfrågan, som med bidrag till elektriska mopeder, utombordsmotorer, mm.
Jag vet inte riktigt hur nedläggningen bestämdes, men jag tvivlar på att det var ett partipolitiskt beslut. Det var nog snarare ett beslut av vattenfalls ledning. Vattenfall är iofs statligt, men jag tror att riksdagens mandat att lägga sig i konkreta frågor hur företaget ska drivas är högst begränsade. Kan ha fel dock.
Citera
2020-02-02, 12:44
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag fick 5.7 med hela 2.3 för transport.

Eftersom jag nästa aldrig flyger ser jag direkt att jag ensam fått bära bördan för familjens bil, som bara används för gemensamt bruk. Innan jag fick familj hade jag ingen bil, eller behov det. Med justering av bilsträckan för antalet i hushållet så har jag 4.0 ton CO2/år.
Det får man väl säga är rätt bra i sammanhanget.

Transporter påverkar väldigt mycket och alla kan inte påverka dessa så lätt.
Jag skulle kunna minska mitt bilåkande, men tänker att jag kan slösa lite med det då jag kör på biogas.

Snart ryker nog bilen och vi delar med dotterns familj.
Citera
2020-02-02, 12:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det är välkänd information.

När Europeerna kom till Amerika så fanns det inga mammutar där. Det fanns kalkoner, bävrar, bufflar och lamadjur. Innan människan befolkade respektive kontinent, så var hela världen lika artrik som Afrikas regnskog.
Jo, okej jag köper den.
Människan har ju utrotat många arter på alla platser vi invandrat till.
Citera
2020-02-02, 13:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Jag vet inte riktigt hur nedläggningen bestämdes, men jag tvivlar på att det var ett partipolitiskt beslut. Det var nog snarare ett beslut av vattenfalls ledning. Vattenfall är iofs statligt, men jag tror att riksdagens mandat att lägga sig i konkreta frågor hur företaget ska drivas är högst begränsade. Kan ha fel dock.
I fall som detta är jag lite konspiratorisk.
En regering tror jag kan ha en viss påverkan på ett beslut att lägga ner de två reaktorerna.

Beslutet fattades 2015 så det var inte så seriöst att börja driva frågan om att behålla dessa reaktorer så sent som det gjordes. Politiskt var det en markering som kan vara viktig.
Citera
2020-02-02, 13:21
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
I fall som detta är jag lite konspiratorisk.
En regering tror jag kan ha en viss påverkan på ett beslut att lägga ner de två reaktorerna.

.
Jag tycker det är problematiskt att så pass stora slutsatser dras på så svaga grunder. Det är ett samhällsproblem. Inte så mycket just detta exempel, men generellt. Mycket vetenskapsförnekelse bygger på liknande "resonemang".
Citera
2020-02-02, 13:22
Medlem
Citat:
Men det är väl mera bortkastade pengar att lägga ner ett par kärnreaktorer som fungerar än att ha dem kvar.

Jag ser det som ännu ett beslut där MP fått för mycket inflytande och då kör man i diket i klimatfrågan, som med bidrag till elektriska mopeder, utombordsmotorer, mm.

Ja hyckleriet kring klimatfrågan visar inga gränser från regeringen och samarbetspartierna när det kommer ann på nedläggningen av Ringhals.
Citera
2020-02-02, 13:36
Medlem
Trumpetflugans avatar
Såhär svarar i alla fall Ygeman:
Citat:
Jag vill börja med att understryka att gällande stängningarna av Ringhals 1 och 2ska inte jag i rollen som energiminister ha några synpunkter på Vattenfallkoncernens marknadsmässiga bedömningar. Stängningarna är ett beslut som är taget av Vattenfalls styrelse för många år sedan.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/stangningen-av-ringhals-reaktorer-1-och-2_H710247

Jag ser gärna belägg för att det skulle vara ett beslut endast influerat av mp eller s eller annat enskilt parti eller kombinationer av specifika partier. Som dessutom kanske borde passerat riksdagen isf.

Annars späds obefogat politikerförakt på, som exemplifieras av inlägget ovanför detta.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2020-02-02 kl. 13:49.
Citera
2020-02-02, 13:50
Medlem
Citat:
Jo det är ju klart att kalkylen är fel eftersom det är forskare som tagit fram den. Ironi!
Det är miljörörelsens metod att beräkna utsläpp, inte forskares. Forskare beräknar 4.5 ton/år.

Här förtydligar och kritiserar flera professorer och forskare det konsumtionsbaserade sättet att beräkna utsläpp:

https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/sa-mycket-vaxthusgaser-slapper-vi-ut
Citera
2020-02-02, 13:52
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Oavsett vad du säger så funkar det för mig enligt www.klimatkontot.se

Så här ser mina CO2e-utsläpp ut och jag anstränger mig inte särskilt mycket.
0,1 ton/år Bostad (Radhus med värmepump Edit: som går på el från vattenkraft, vindkraft och/eller kärnkraft.)

1,7 ton/år Resor (En flygresa inom Europa + 1200 mil med biogasbil, nästan inget kollektivt resande.)

0,7 ton/år Mat (Rätt mycket kött (gillar inte grönsaker så mycket), men närproducerat och lite vilt.)

0,2 ton/år Konsumtion (Väldigt sparsam som du ser, behöver inte imponera på grannarna.)

Summa 2,7 ton/år enligt www.klimatkontot.se

De samhällsgemensamma CO2-utsläppen är cirka 2 ton/år.

Totalt för mig blir det 4,7 ton/år.
Svenskt genomsnitt 9 - 10 ton/år
inklusive de samhällsgemensamma utsläppen.

Skulle vara intressant om några andra vill dela med sig av sina resultat?
Jag hamnar på 2,6 ton per år, så det kan jag vara nöjd med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in