2020-02-02, 00:41
Medlem
Grollarens avatar
någon mer provins som rapporterat nu.

22:13: 9 new cases in Shanxi province, China. (Source)
22:12: 1 new case in the United Arab Emirates. (Source)
22:11: 4 new cases in Tianjin, China. (Source)
22:10: 1,921 new cases and 45 new deaths in Hubei province, China.
Citera
2020-02-02, 00:42
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Frågan är hur man motar i grind vid smittsamhet under inkubationstid. Klustret i Tyskland verkar ju inte direkt hoppingivande. Det ynglar av sig för var dag som går känns det som.

Ja tyvärr, i förrgår hade de testat runt 175 personer och det är en av de länder som redovisar resultaten.
Jag personligen ser Tyskarna som en referens.
Citera
2020-02-02, 00:42
Medlem
Refunds avatar
Förenade arabemiraterna fick sitt femte fall nu, men personen blev inflygen från Wuhan således har ej smitta skett inom landet.
Citera
2020-02-02, 00:43
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det stämmer med vad jag tror, en tanke är att om R0 är runt 3 och man motar i grind direkt så blir det ingen pandemi eller är det för sent?

Det senaste jag såg är att man beräknat R0 till ca 4. Jag vet inte hur man motar olle i grind, med ett sådant tal. Det har iallafall säkerligen aldrig lyckats tidigare. Kina försöker ju, med sina avgrundsliknande åtgärder som stänger ner hela samhället.

Jag tror dock inte att vi kommer att lyckas, vi ser redan små etablerade utbrott i Tyskland, Japan, Frankrike, USA, Thailand mm.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Prodromalfasen är inte helt symtomfri. Det är den tidiga fasen av sjukdomen där man känner sig krasslig men utan att sjukdomen brutit ut helt.
Hur lång den är är ju väldigt individuell.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Prodrom

Ja precis, man känner att något är på gång, men du har inga tydliga symptom som hosta, nysningar och huvudvärk.

Och den fasen inkluderas i inkubationstiden, du är inte sjuk med symptom.

Rimligtvis bör man kunna smitta i prodromalfasen.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Och du har blivit motbevisad lika många gånger.
HAhahahaHaAhahahahaha ja tjena. I dina drömmar kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Förenade arabemiraterna fick sitt femte fall nu, men personen blev inflygen från Wuhan således har ej smitta skett inom landet.
De är duktiga på att sprida sin sjukdom över hela jävla världen, kineserna. Nästan som om de fått order!
Citera
2020-02-02, 00:44
Medlem
Hur fan kan ni göra så stor grej av detta?! Sluta överdriva detta är mindre än svininfluensan detta kommer blåsa över om några dagar sanna mina ord. Handlar om att media vill sälja lösnummer, detta virus är inget utöver det vanliga eventuellt lika stort som SARS men det blåste över ganska snabbt också.
Läs på lite detta virus är bekräftat inte värre än en förkylning inget att oroa sig för.
Citera
2020-02-02, 00:44
Medlem
Grollarens avatar
23:30: 8 new cases in Shanghai. (Source)
23:10: 15 new cases in Chongqing, China. (Source

Nu ramlar rapporterna in
Citera
2020-02-02, 00:45
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Han har inga källor, han menar en tweet som gick viral för att sedan avfärdas som scam.

Vet vilket tweet du menar. Den har inte blivit avvisad vad jag har sett. Bara ifrågasatt, vilket iofs alla teorier blir innan de blir bevisade. Folk trodde Alexander Bell var tokig. Se vart vi är idag.

Virusets RNA, innehåller 5 proteiner som kan liknas med de som existerar i HIV. Den extremt tunna studien fick det att låta som att det var exakt samma. Jag vet inte, hela texten var rörig men datan var fascinerande.

Det är också den vettigaste förklaringen hittills när de gäller symptombilden hos insjuknande. Torrhosta, yrsel, svårigheter att andas etc. Att det sen ger sig ner på lungorna är det som gör viruset ännu mer intressant. Det verkar nästan vara väldigt kalkylerande.

Säger varken bu eller bä. Det var intressant data men tyvärr pissade personerna bakom den bort sin trovärdighet med presentationen. Betyder inte att datan är fel. Något att ha i åtanke.

Kan förstås finnas andra förklaringar som jag missat. Svårt att hålla sig uppdaterad när det fullständigt väller in info. Dela gärna med dig!
Citera
2020-02-02, 00:46
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
HAhahahaHaAhahahahaha ja tjena. I dina drömmar kanske.

Men hur förklarar du den höga siffran i Hubei om testkiten är slut? Förut sa du att antalet confirmed cases skulle gå ner markant, vilket inte har hänt. Istället ser vi en högre siffra. Kanske beror det på att man har fått leveransen med snabbtesten?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja precis, man känner att något är på gång, men du har inga tydliga symptom som hosta, nysningar och huvudvärk.

Och den fasen inkluderas i inkubationstiden, du är inte sjuk med symptom.

Rimligtvis bör man kunna smitta i prodromalfasen.
Ja det tror jag också, utan att kunna lämna någon källa.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det senaste jag såg är att man beräknat R0 till ca 4. Jag vet inte hur man motar olle i grind, med ett sådant tal. Det har iallafall säkerligen aldrig lyckats tidigare. Kina försöker ju, med sina avgrundsliknande åtgärder som stänger ner hela samhället.

Jag tror dock inte att vi kommer att lyckas, vi ser redan små etablerade utbrott i Tyskland, Japan, Frankrike, USA, Thailand mm.

Men kom ihåg att Wuhans siffror gäller inte utomlands, med det menar jag att sjukvården är bättre men hur politiker väljer att skydda sitt land är avgörande av R0.

Som jag kallar mota i grind, det är avgörande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in