2020-02-01, 21:13
Medlem
Summer24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Dessutom sumpar ju smittskyddsläkarna i Sverige en chans att styrka sin hypotes att det inte smittar före symtom genom att åtminstone kontrollera resenärer på samma buss. Kanske vill dom inte bidra till vetenskapen utan skickar det bara vidare till WHO för bekräftelse, kanske också billigast, USA får göra jobbet.

Precis. Alla gissar och under tiden dom gissar så gäller det att inte skapa panik. Sverige i ett nötskal. Bättre att vara överdrivet försiktig och kolla det man kan innan alla fakta ligger på bordet.
Citera
2020-02-01, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det var ett teoretiskt resonemang.du diskuterade vad som kunde ge dessa effekter.

Det förklarar ingenting. Vi är uppe i 3 veckor. Massor borde vara återhämtade även om återhämtningstiden är seg. Långt fler än några hundra.
Citera
2020-02-01, 21:15
Medlem
Arktizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Vänner... Har det här tonats ner lite? Vågar jag komma fram igen?
Ge mig en update! Får känslan av att detta inte är lika farligt för oss som man innan antydde.

Ja du kan vara lugn.

Antalet tillfrisknande ökar lavinartat och har gått om antalet döda.
Dom som dör är återigen multisjuka/gamla/ kraftiga rökare eller lever i extrema luftföroreningar och har därmed redan försvagade lungor.

Den här tråden vill få det att framstå som att total anarki råder ute på gatorna och att hela mänskligheten är hotad. Tyvärr pga att tråden kapats av konspirationsdårar och preppers som har en spikad agenda som absolut inte får ifrågasättas.

Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Säg inte åt folk vad de ska göra.

Jag är inte orolig för egen räkning. Men det är tack vare att WHO m.fl. myndigheter tar detta och andra utbrott på allvar som vaccin inför influensapandemin år 2009 kunde framställas och massproduceras i tid för bruk världen över.

Så låt folk diskutera ifred. Du vet inte mer än någon annan.

Jag uppmanar folk att vara realistiska och inte oroa sig eftersom allt det här är så extremt förstorat pga alla konspirationsfanatiker i tråden.

Läser man på om viruset så ser man att det inte är så farligt som folk vill få det att framstå som.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arktiz
Vilket är extremt vanligt bland influensa och virusinfektioner, det blir ofta en topp som kulminerar och som sen dalar ut och man blir frisk.

Du menar att det är vanligt att man vid influensa är milt sjuk i nio dagar och sen plötsligt åker på en lunginflamation? Jag har då aldrig hört talas om nåt sånt. Influensa blir man rejält sjuk av. Och det är de som blir rejält sjuka som utvecklar lunginflammation.

Citat:
Du får det att framstå som att han dog när man läser dina inlägg.

Hur kan du få det intrycket? Jag skrev att han på nionde dagen efter milda symptom insjuknade i en allvarlig lunginflamation. Jag skrev inte att han dog.

Aneldningen till varför fallet uppmärksammats och varför ansedda New England Journal of Medicine skriver om det är naturligtvis att det är udda.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag förstår inte hur en beskrivning av ett tänkbart scenario varken motsäger eller talar för andra möjliga scenarion. Just detta scenario var inte ett av de som jag och NurseRatched är oense om.

Byt ut busshandtaget till en handskakande prisutdelare på lokala innebandyklubben, så är du med i matchen igen.

Tack men jag avstår, det är bara så att den om den handskakande prisutdelaren inte har utvecklat viruset i kroppen så smittar han inte, om han gör det så smittar han även om han inte vet att han är sjuk.
>Förstår du?
Citera
2020-02-01, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Det förklarar ingenting. Vi är uppe i 3 veckor. Massor borde vara återhämtade även om återhämtningstiden är seg. Långt fler än några hundra.
Man kan kanske fortfarande bära på smitta långt efter att man mår bra?
Citera
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Förstår inte hur karantänen kan påverka andelen sjuka som blir friska.

Karantänen sänker trycket på vården, inom Kina till viss del men framförallt internationellt.

Det kan ju vara en slump bortom Guds nåde men i dagsläget tyder allt på att du har oerhört goda chanser att överleva om du får vård, betydligt lägre dödlighet ju längre bort från Wuhan du är, 0 dödsfall och relativt få kritiskt sjuka utomlands liksom. Ta bort karantänen och detta rasar fort som det gjort i Wuhan.
Senast redigerad av Seemve 2020-02-01 kl. 21:20.
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej det är de inte. Smittan kommer ju primärt, från någon smittad persons slemmhinnor.

Vad är ditt ord för motsatsen till "primärt smittsamt"? Alltså det en yta är där man kan få viruset från men som inte är "primärt smittsamt"?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Vänner... Har det här tonats ner lite? Vågar jag komma fram igen?
Ge mig en update! Får känslan av att detta inte är lika farligt för oss som man innan antydde.

Det har lugnat ner sig rejält och den exponentiella ökningen vissa s.k. Flashback -experter spekulerade kring har uteblivit med råge.

Istället pratar man om höga mörkertal bland dödsoffer, dödsprocent på minst 15% m.m. För att hålla hoppet uppe.

Jag skojar inte när jag säger att jag tror det finns folk som sitter och runkar till förhoppningarna om en pandemi som skapar kaos i världen. Dessa människor greppar just nu halmstrån från diverse konstiga Youtube-filmer och bloggar.
Citera
2020-02-01, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten

Nej, om den intensiva sjukdomstiden är ca två veckor och sedan ska febern vara reducerad i tio dagar, saliven ska vara virusfri och lungröntgen ren innan man kan friskförklaras är det väl inte konstigt om det tar nära en månad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Man kan kanske fortfarande bära på smitta långt efter att man mår bra?

Recovery syftar endast på hälsotillståndet ( exempelvis lämnat sjukhuset), inte om viruset är borta. recovery är jättelågt sett till upptäckta smittade och det bevisar att denna statistik är skevt fördelad allvarliga fall.
Citera
Avslutad
Finns det någon uppdatering gällande fallet i Jönköing?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in