2020-02-02, 09:32
Medlem
MilleniumFalcons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Vad bygger ditt resonemang på att detta virus inte skulle vara farligare än en förkylning/vanlig influensa?

Detta virus tillhör samma grupp av virus som SARS och i brist på annan information borde det vara mer lämpligt att jämföra "farligheten" med SARS. SARS har en dödlighet på ca 15-16% och vanlig influensa ligger på ca 0.6% vilket för mig är en stor skillnad.

.

Sars har en dödligheten under 10 %
Citera
2020-02-02, 09:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Vårdpersonal i Hong Kong röstar med 99% majoritet igenom 5-dagarsstrejk i syfte att tvinga regeringen till att helt stänga gränsen mot Kina. Börjar imorgon.

Hur kan det komma sig att gränsen inte redan ÄR stängd? Bra att de strejkar men det är för sent. Borde någon yrkesgrupp ha gjort i Sverige också, för att framtvinga stopp för plan från Kina

https://www.thestar.com.my/news/regional/2020/02/01/hong-kong-medical-workers-may-go-on-strike-as-outbreak-worsens

Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Man kan erbjuda frivillig hemkarantän, många förstår nog allvaret och går med på det.

Antingen är du naiv eller så trollar du.
Senast redigerad av Merwinna 2020-02-02 kl. 09:39.
Citera
2020-02-02, 09:38
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=Ybs56LVG9FI

Nu låser de in människor i deras hem, som misstänks ha varit i Hubei-provinsen. Bokstavligt talat. Hur får de inlåsta tag på mat m.m.? Eller lämnas de att dö i viruset/svält?
Citera
2020-02-02, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Så vad tror ni; får vi se ett till svenskt fall kommande veckan?

Jag är inte säker, men magkänslan säger att runt onsdag/torsdag ser vi nya headlines.

Ett? Innan nästa vecka är över så har vi nog tio.
Citera
2020-02-02, 09:43
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilleniumFalcon
Sars har en dödligheten under 10 %

Får korrigera mig något då jag kom ihåg fel siffror ang dödligheten för SARS. Om man får tro WHO så är dödligheten 14-15% i medel men varierar stort mellan åldersgrupper då äldre har betydligt högre dödlighet än yngre.

Källa: https://www.who.int/csr/sarsarchive/2003_05_07a/en/
Citera
2020-02-02, 09:44
Medlem
FashionMonsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popademos
VÄLDIGT otippat att Pandemic kommer ut på Netflix precis lägligt för detta utbrottet....

Lite som att TV4 nyheterna mellan premiäravsnitten av nya Hamilton-serien förvirrade mig till den grad att jag undrade i fall det fortfarande var serien eller faktiska nyheter.
SÄPO går ut med varningar, har inte hört ett ord från SÄPO på åratal, jo förutom just att Hamilton samarbetade med dom i avsnittet 20 minuter tidigare;D Nån bomb smäller av dagar senare precis som i Hamilton.
TV4 alltså, & inte är dom ensamma.

Cool serie, cool kille men tror dom valde nyheter efter serien och serien efter nyheter eller så håller dom på leker med oss.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger
https://www.youtube.com/watch?v=Ybs56LVG9FI

Nu låser de in människor i deras hem, som misstänks ha varit i Hubei-provinsen. Bokstavligt talat. Hur får de inlåsta tag på mat m.m.? Eller lämnas de att dö i viruset/svält?

Jag tror att även fortsättningsvis kommer fler kineser dö av övervikt än av virus/ svält.
Maten är inget problem som påverkar detta.
Citera
Medlem
Citat:
Vad bygger ditt resonemang på att detta virus inte skulle vara farligare än en förkylning/vanlig influensa?

Detta virus tillhör samma grupp av virus som SARS och i brist på annan information borde det vara mer lämpligt att jämföra "farligheten" med SARS. SARS har en dödlighet på ca 15-16% och vanlig influensa ligger på ca 0.6% vilket för mig är en stor skillnad.

.
Och enligt Wikipedia dog hela 774 personer sammanlagt av SARS, de flesta i kina och Hongkong. Dvs lite fler än som dör av säsongsinfluensan i Sverige. Dagens variant är säkert farligare än ”normal” influensa för vissa grupper men är det något att skapa denna hysteri för?
Citera
2020-02-02, 09:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 26xB
Jag har inte sagt "kreti och pleti" som har köpt diplom - jag poängterade välrenommerade experter från välrenommerade universitet. Typ en forskare på Twitter som har 20k+ följare och en seriös akademisk historik i ryggsäcken, kan väl knappast tillhöra "kreti och pleti"?

Men för all del, visa gärna någon expert från Michigan State University eller vad som helst då - vem är det som påstår att viruset är ofarligt?

Antal följare på Twitter eller Snapchat är inte en tillförlitlig merit med avseende på en forskares kvalifikationer.

Tycker bara man ska vara försiktig med att framhålla de amerikanska s.k. Ivy league "elit"-universiteten som nån form av kvalitetsindikation, när det under senaste året framkommit att vem som helst kunnat muta sig in i dessa. Även Cornell såg jag nu.

Skulle leta experter på närmare håll idag. Tyvärr finns det få virologer i Sverige dock.

Och ingen har påstått att viruset är ofarligt, folk har ju dött tom. Men fortfarande har det i världen avlidit betydligt mindre än hälften än vad som årligen dör bara i Sverige i säsongsinfluensa ("några hundra till några tusen).

https://www.syracuse.com/news/2019/03/college-bribing-scandal-cornell-alum-paid-75k-to-fix-daughters-test-scores.html
Senast redigerad av Snuttis73 2020-02-02 kl. 09:47.
Citera
2020-02-02, 09:51
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.bbc.com/news/health-51345279

Svenska media är som vanligt sengångare, men det här måste gälla det planet som svenskarna togs ut med också. Planet väntas landa i Frankrike vid lunchtid, och sedan blir det undersökning och därefter karantän:

The Britons will then be transferred to RAF Brize Norton station in Oxfordshire before being placed in quarantine at Arrowe Park Hospital in the Wirral, where 83 Britons are already in quarantine.

Detta MÅSTE ju gälla svenskarna också?! Bra att en annan nation tar beslutet. Här hade det helt säkert blivit bara någon fjant-frivillig halvt-om-halvt-meskarantän.
Citera
2020-02-02, 09:52
Medlem
MilleniumFalcons avatar
Citat:
Får korrigera mig något då jag kom ihåg fel siffror ang dödligheten för SARS. Om man får tro WHO så är dödligheten 14-15% i medel men varierar stort mellan åldersgrupper då äldre har betydligt högre dödlighet än yngre.

Källa: https://www.who.int/csr/sarsarchive/2003_05_07a/en/

Den där rapporten skrevs när ca 6900 var smittade.
Slutsiffran enligt Wikipedia var 8098 och 774 döda. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Severe_acute_respiratory_syndrome

Edit: vilket gav en dödlighet på 9.6%
Citera
2020-02-02, 09:52
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Denna tråden är ju en av de mest visade på Flashback just nu och borde dra in en del pengar till Fb samt som den är viktig för allmänheten och den mest aktuella med snabbast info för alla som inte vill leta i msm som är typ timmar/dagar senare än Fb.

Tråden borde ligga i aktuella ämnen så den är enkelhittad för alla.

Om andra trådar som är flera år gamla (som Cissi Wallin som inte har samma mängd besökare/inlägg) ligger på aktuella ämnen borde ju ledningen/moderatorer även flytta upp denna.

Sen på det en fråga: är det någon i Swe som börjat använda skyddsmask när de går och handlar eller liknande i typ Jönköping etc ?

En annan sak som är viktig att poängtera, om vi ska ha en metadebatt om den här tråden, är att dess massiva storlek inte beror på något panikläge, som en del lågpannor hävdar, utan på den totala frånvaron av pålitlig offentlig data och information. Jag FÖRUTSÄTTER att Svenska regeringen sitter på inofficiell data, som det är uppenbart att exempelvis USA gör, och att det är strategiskt försvarbart att undanhålla den informationen från Svenska folket. Om Kina undanhåller information för omvärldens regeringar och den enda möjligheten att få korrekt data är om man har tysta diplomatiska förbindelser med Kina är det riktigt illa på flera plan.

Med det i åtanke tycker jag det är något oroväckande att de länder som till synes har flest inofficiella kontakter med Kina är de som agerat hårdast, som exempelvis USA, Japan, NK och Ryssland, medans de länder som lever i diplomatiskt mörker, exempelvis Kanada, stora delar av EU och de Nordiska länderna, är de länder som agerar flatast.

Edit: med "illa på flera plan" menar jag självklart inte viruset, så att inget mongo tror att jag ger uttryck för någon sorts panik, utan i diplomatiskt hänseende.
Senast redigerad av BushwickBill 2020-02-02 kl. 10:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in