2020-02-01, 20:47
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Om det nu är så att mamman tappat det
så kan barnet fallit så illa att det brutit nacken och skadat hjärnstammen och förlängda märgen eller fått ett dödligt trauma mot huvudet som tex skallfraktur eller stor blödning i hjärnan.*

Jag gissar dock på shaken baby syndrome, vilket barn upp till fem år kan dö av.
Barnet kan ha varit ängsligt och gnälligt och ja..... pappan verkar ju uppenbarligen utgöra en risk med tanke på utlåtandet.

Då rubriceras det nog inte som vållande. Jag gissar på drunkning i badkaret. Även möjligt att flickan fått i sig något olämpligt (läs: drog).
Citera
2020-02-01, 20:53
Medlem
CharlieRs avatar
Aha, vi gissar? Skoj. Jag gissar på att barnet fått i sig narkotika eller någon annan farlig substans (typ hushållskemikalier).

Även om det rör sig om misshandel (shaken baby etc) kan rubriceringen vara vållande.
Senast redigerad av CharlieR 2020-02-01 kl. 20:55.
Citera
2020-02-01, 20:57
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Aha, vi gissar? Skoj. Jag gissar på att barnet fått i sig narkotika eller någon annan farlig substans (typ hushållskemikalier).

Även om det rör sig om misshandel (shaken baby etc) kan rubriceringen vara vållande.

Brukar rubriceras som grov misshandel, men ja.. vem vet.
Citera
2020-02-01, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Det var det jag undrade i tidigare inlägg: Om det var tidningarna som knasat till det eftersom det stått olika eller om barnet faktiskt hade tappats.

Kvällstidningarna verkar mer än snurriga i många av sina artiklar now a days🤔 Mitt förtroende för dom sjunker mer och mer.

Tror att tidningarna rört till det här.
Citera
2020-02-01, 21:01
Medlem
Jag kanske hakar upp mig på detaljer i vad media skriver, men det står ju "grovt vållande". Gör man skillnad på "vållande" och "grovt vållande"?
Citera
2020-02-01, 21:09
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MCL85
Jag kanske hakar upp mig på detaljer i vad media skriver, men det står ju "grovt vållande". Gör man skillnad på "vållande" och "grovt vållande"?

Ja, det finns en skillnad. Vållande ger högst 2 år i finkan. Grovt brott 1-6 år.

Grovt brott - "Gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag."
Citera
2020-02-01, 21:11
Medlem
Citat:

Undrade jag med, bara läst och hört vållande innan, aldrig grovt vållande?
Citera
2020-02-01, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ytsmygaren
Kan detta vara P*trik? https://minfil.com/B1F00bS2na/A665AEF4-A54F-4D3A-9FDD-0F0E8C879E8B_jpeg

Det här är P*trik "P*tte" P*ttersson. Känner igen honom från området där jag
växte upp, smedby. Han var en bråkstake som liten en av tre bröder om jag inte
minns fel, alla struliga.
Citera
2020-02-01, 21:15
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky
Brukar rubriceras som grov misshandel, men ja.. vem vet.
Ja, men så här tidigt i utredningen är det inte ovanligt med diverse udda rubriceringar som sedan ändras.
Citat:
Ja. Två saker ska särskilt beaktas vid bedömningen om brottet är grovt; 1) om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, och 2) om gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag. Allvarligt medvetet risktagande kan vara att sikta på någon med ett laddat vapen som bränner av oväntat, eller att skjuta utan koll på omgivningen utanför skjutbana och råka träffa någon. Situationerna som täcks av alkohol och rusmedel är huvudsakligen trafiksituationer och högsäkerhetsarbeten osv. Samma gäller "försummelse av allvarligt slag" - det gäller högriskssituationer och att typ ignorera säkerhetsföreskrifter. Men även brott där offret är ett litet barn brukar rubriceras som grova. Så rubriceringen säger ingenting om nivån av vållande som föräldrarna misstänks för.

Misshandel som leder till döden men där döden inte varit syftet och förutsetts utan mer indirekt orsakat döden (typ misshandel över tid som leder till interna skador som i sin tur leder till döden), kan också rubriceras som vållande till annans död. I det fallet tillkommer dock misshandel som extra brottsrubricering.
Citera
2020-02-01, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av versaler
Jag kan inte låta bli att undra vad som får dig att tro att en hund skulle vara inblandad😑
Hade det skett hade vi nog läst det.
Se bara på pojken som blev så illa biten att han avled i familjehemmet han bodde hos.
Det var en annan spekulation tidigare här, som jag heller inte tror visste.. Jag har inte läst alla kommentarer, men ser oerhört få angående Vad som (kan ha) hänt.

Min post var menad som en undran: "hade /har de hund?"
Citera
2020-02-01, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhen
Om en sjuksköterska skall konstatera så behöver hen bli delegerad denna uppgift av en läkare, och det kan se olika ut inom olika typer av verksamheter. Inom ambulans får ssk säkert bedöma under vissa omständigheter, men har då blivit godkänd att få göra det av ansvarig läkare.

Jag, som distriktssköterska får konstatera dödsfall som är förväntade utifrån att patienten är inkluderad i palliativ vård , men inte om jag hittar en patient död, där dödsfallet ej var förväntat enl. Ovanstående.
Det gäller både om dödsfallet var förväntat och om tydliga tecken på död finns, det krävs inte båda kriterierna
Citera
2020-02-01, 21:36
Medlem
Hur lyckas man tappa en treåring så denne dör? Min son har varit tre och de är fan tåliga. Om man inte håller dem upp och ner å tappar dem rätt ner (har inte gjort det själv iofs). Och varför erkänner hon att hon gjort det om hon vill komma undan med det? Kunde ju sagt att han ramlat på egen hand. Var det föräldrarna som ringde och berättade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in