2020-02-01, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Förklara varför det inte är möjligt, beskriv, exemplifiera.
Virus använder kroppen som en fabrik för att tillverka nya virus. Det sker genom att smittämnet tar sig in i celler i kroppen. När det väl finns smittämne, viruspartiklar, i cellen börjar dessa föröka sig. MEN de måste föröka sig under en tid för att komma upp i en koncentration där de börjar ta sig ut ur cellerna och ta sig ut ut kroppen i en så stor mängd att de kan smitta andra. Det här är biologiska skeden som inte går på millisekunder utan snarare dygn.
Citera
2020-02-01, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Hur kom du fram till att det är 2.15% dödlighet. För det första kan man inte lita på siffrorna, men även om man kan det så anser jag den beräkningen vara helt absurd. Vi har i nuläget ungefär 12000 inskrivna på sjukhus, 300 har dött och 300 har blivit friska. Alltså är det lika många som åker hem som åker till krematoriet när de är färdigbehandlade. Dessutom verkar det högst troligt att en stor del hamnar i ett läge där de varken dör eller blir friska. De bär på viruset men är inte så sjuka. Så är det nu till exempel med tjejen i Jönköping. Hennes tillstånd är oförändrat.

Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.A
Vet inte, men en trolig teori som har lyfts tidigare i tråden är att sjukhusen är så överbelastade i Kina att de inte hinner ta hand om alla där. Många lämnas i karantän hemma.

Jämför med ett Corona-fall i Frankrike, en patient med full uppmärksamhet på en smittskyddklinik.

Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
För att de som dött i kina mest varit gamla och/eller sjuka medan de som reser till och från kina mestadels är yngre och/eller friskare?

Nej, då skulle vi inte se nedanstående resultat som domineras av fastlands-Kina.
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Om vi räknar bort Hubei från statistiken, får vi följande siffror (dessa är alltså för hela världen minus en enda provins i Kina).

Antal bekräftat smittade: 4871
Antal bekräftat döda: 10
Antal bekräftat tillfrisknade: 119

Det ligger en hund begraven i Wuhan.
Citera
2020-02-01, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
För hundrade gången.. Hur vet du det?

För att det inte finns ett enda rapporterat dödsfall i viruset utanför Kina.
Citera
2020-02-01, 18:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Jag är medveten om att en frisk person kan hosta och nysa sporadiskt. Vad folkhälsomyndigheten och deras amerikanska motsvarighet menar när de säger att man inte smittar under inkubationstiden är: Att du smittar inte om du hostar eller nyser helt sporadiskt under inkubationstiden. Bara för att du är smittad och har antikroppar i blodet finns det inte i kroppsvätskor och saliv.

Jag tror inte du vill förstå mig.

Exakt när utsöndras viruset till kroppsvätskor och saliv?

Du bör ha ett svar med tanke på hur Du resonerar.
Citera
2020-02-01, 18:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Virus använder kroppen som en fabrik för att tillverka nya virus. Det sker genom att smittämnet tar sig in i celler i kroppen. När det väl finns smittämne, viruspartiklar, i cellen börjar dessa föröka sig. MEN de måste föröka sig under en tid för att komma upp i en koncentration där de börjar ta sig ut ur cellerna och ta sig ut ut kroppen i en så stor mängd att de kan smitta andra. Det här är biologiska skeden som inte går på millisekunder utan snarare dygn.

Absolut, jag säger inte emot, men hur kan man vara tvärsäker på att viruset inte kan ta sig ut ur kroppen innan man har symptom?
Citera
2020-02-01, 18:43
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Om vi räknar bort Hubei från statistiken, får vi följande siffror (dessa är alltså för hela världen minus en enda provins i Kina).

Antal bekräftat smittade: 4871
Antal bekräftat döda: 10
Antal bekräftat tillfrisknade: 119

Det ligger en hund begraven i Wuhan.

Jag tror knappast man skulle mörka dödstal utanför Wuhan, men lyfta fram de i Wuhan. Snarare tvärt om, om något. Så den hunden kan som jag ser det bara vara av en av dessa:

1. Antingen är det som någon skrev, att det härjar en mer dödlig form av viruset där som sprids långsammare eller inte alls. Dock har man ju (givetvis) kartlagt virusets genuppsättning, det gjordes redan i början av januari. Jag har inte hört något om att fallen i USA eller Europa skulle vara av en annan typ. Inget om att det skulle finnas två varianter.

2. Eller att vi ser en väldig eftersläpning i dödstalen, alltså att ingen dör innan man har varit sjuk i 2-3 veckor minst. Detta verkar nästan som en troligare förklaring. Det kan också förklara att antalet mycket svårt sjuka (i livsuppehållande vård) i Wuhan är några tusen. Det skulle också förklara varför så otroligt få skrivs ut som friska.

Den största djävulskapen av alla (som framkallar rysningar när jag tänker på det) vore att vi har att göra med en sjukdom med mycket hög dödlighet, men som dödar långsamt. Man insjuknar gradvis och blir bara sämre och sämre över tiden. Många "nya" fall från västvärlden beskrivs ju som "lindrig sjukdom". Vår egen kines i Jönköping beskrevs idag i ekot som "mår ganska bra, och behöver inte andningshjälp eller så".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Första bekräftade fallet utanför kina var den 13 jan i thailand, vilket är typ 3 veckor sedan. Det kan ju fortfarande ha funnits utanför kina längre tid än så.

Thailand 19 fall, 7 tillfrisknade enligt den här sajten. Scrolla till utlandssektionen.

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Fast det är ju enstaka fall.
1:a fallet var för ca 19 dagar sen (Thailand)
2:a fallet var för 11 dagar sen (USA)

Så det är ändå inte så länge som det cirkulerat. Det har berättats om att det redan i mitten av december rapporterades om en ny ”SARS-epidemi” runt. Fiskmarknaden i Wuhan, och att taxichaufförer inte ville köra dit.
Förmodligen är viruset inte så dödligt och därför kan det ta lång tid innan det når folk i riskzonen. Men när man väl upptäcker det så är det redan försent då alltför många redan är smittade och därför omöjligt att få stopp på.
Kina ligger minst 1 månad före oss och viruset fick härja hyfsat ostört. Tyvärr tror jag också att det även är fler runtom dom går och bär på smittan och smittar andra vilket kommer göra det svårt att stoppa smittan. Vi kommer dock kanske först märka effekterna när folk blir riktigt sjuka. Just nu ser vi nog bara toppen på isberget.
Men hoppas såklart på att jag har fel

Det är ju det fetmarkerade som är det viktiga. Varför slår du på alarmknappen då du själv säger att dödligheten är förmodligen låg?
Citera
2020-02-01, 18:45
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Exakt när utsöndras viruset till kroppsvätskor och saliv?

Du bör ha ett svar med tanke på hur Du resonerar.

När du blivit så pass sjuk att lungorna har börjat vätskefyllas och när kroppen reflexmässigt börjar hosta för att rensa luftrören från slem. Det är således inte längre sporadiska torrhostningar och dammnysningar.
Citera
2020-02-01, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det är ju det fetmarkerade som är det viktiga. Varför slår du på alarmknappen då du själv säger att dödligheten är förmodligen låg?
För att utslaget på en hel befolkning så är det väldigt många som kan dö. Det finns inget vaccin och därför går den inte att stoppa....
Citera
2020-02-01, 18:48
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Det kommer väl fram senare i så fall. Tyvärr pågår det nog mycket ryktesspridning just nu.

Vet du vart jag finner denna?

https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwjw.hubei.gov.cn%2Ffbjd%2 Fdtyw%2F
Citera
2020-02-01, 18:48
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag tror knappast man skulle mörka dödstal utanför Wuhan, men lyfta fram de i Wuhan. Snarare tvärt om, om något. Så den hunden kan som jag ser det bara vara av en av dessa:

1. Antingen är det som någon skrev, att det härjar en mer dödlig form av viruset där som sprids långsammare eller inte alls. Dock har man ju (givetvis) kartlagt virusets genuppsättning, det gjordes redan i början av januari. Jag har inte hört något om att fallen i USA eller Europa skulle vara av en annan typ. Inget om att det skulle finnas två varianter.

2. Eller att vi ser en väldig eftersläpning i dödstalen, alltså att ingen dör innan man har varit sjuk i 2-3 veckor minst. Detta verkar nästan som en troligare förklaring. Det kan också förklara att antalet mycket svårt sjuka (i livsuppehållande vård) i Wuhan är några tusen. Det skulle också förklara varför så otroligt få skrivs ut som friska.

Den största djävulskapen av alla (som framkallar rysningar när jag tänker på det) vore att vi har att göra med en sjukdom med mycket hög dödlighet, men som dödar långsamt. Man insjuknar gradvis och blir bara sämre och sämre över tiden. Många "nya" fall från västvärlden beskrivs ju som "lindrig sjukdom". Vår egen kines i Jönköping beskrevs idag i ekot som "mår ganska bra, och behöver inte andningshjälp eller så".

3. Behovet av sjukvård är omfattande för de insjukna så när den regionala sjukvården kollapsar så sticker siffrorna.
Karantänen är ju också en förklaring i skillnaden sett till antalet smittade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in