Citat:
Ursprungligen postat av
lebensmuede
Om vi räknar bort Hubei från statistiken, får vi följande siffror (dessa är alltså för hela världen minus en enda provins i Kina).
Antal bekräftat smittade: 4871
Antal bekräftat döda: 10
Antal bekräftat tillfrisknade: 119
Det ligger en hund begraven i Wuhan.
Jag tror knappast man skulle mörka dödstal utanför Wuhan, men lyfta fram de i Wuhan. Snarare tvärt om, om något. Så den hunden kan som jag ser det bara vara av en av dessa:
1. Antingen är det som någon skrev, att det härjar en mer dödlig form av viruset där som sprids långsammare eller inte alls. Dock har man ju (givetvis) kartlagt virusets genuppsättning, det gjordes redan i början av januari. Jag har inte hört något om att fallen i USA eller Europa skulle vara av en annan typ. Inget om att det skulle finnas två varianter.
2. Eller att vi ser en väldig eftersläpning i dödstalen, alltså att ingen dör innan man har varit sjuk i 2-3 veckor minst. Detta verkar nästan som en troligare förklaring. Det kan också förklara att antalet mycket svårt sjuka (i livsuppehållande vård) i Wuhan är några tusen. Det skulle också förklara varför så otroligt få skrivs ut som friska.
Den största djävulskapen av alla (som framkallar rysningar när jag tänker på det) vore att vi har att göra med en sjukdom med mycket hög dödlighet, men som dödar långsamt. Man insjuknar gradvis och blir bara sämre och sämre över tiden. Många "nya" fall från västvärlden beskrivs ju som "lindrig sjukdom". Vår egen kines i Jönköping beskrevs idag i ekot som "mår ganska bra, och behöver inte andningshjälp eller så".