2020-02-01, 17:08
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om det är samma journalist som har skrivit om FU tidigare så tycker jag att
det är fullt möjligt att hon har matat Sarnecki med felaktiga uppgifter.
28000sid totalt, det känns inte möjligt tycker jag.
Hur många sidor kan en timmes telefonsamtal ge månntro.

Jag är också jävligt nyfiken på var HD ska hamna i den här soppan.

Mja, Hiding sa ju själv att förundersökningen är på 14000 sidor så jag tror faktiskt att den är så gigantisk, vore väl konstigt om inte Hiding har koll på vad som är förundersökning och vad som är "slask".

I sådana fall borde hon ju sagt att förundersökningen med "slask är si och så många sidor men enligt media så sa hon ju att FU är 14000 sidor och samma säger ju "Professor pojkstreck".

Mmm, MGK är en liten joker, kommer friskrivningen att hålla eller inte.
Citera
2020-02-01, 17:12
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag uppfattar det som att ÅH är en person som använder både hängslen och livrem och inte vill slarva och lämna något åt slumpen.

Fullt förståeligt med tanke på den start som fallet fick men en FU på 14000 sidor (om det nu stämmer) inger inte något förtroende för mig i alla fall, tyder på avsaknad av teknisk bevisning och i så fall kommer fallet att luta sig mot indicier endast, därav den stora FUP.

Men det är ju min åsikt, andra får tycka vad de vill.
Citera
2020-02-01, 17:21
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, Hiding sa ju själv att förundersökningen är på 14000 sidor så jag tror faktiskt att den är så gigantisk, vore väl konstigt om inte Hiding har koll på vad som är förundersökning och vad som är "slask".

I sådana fall borde hon ju sagt att förundersökningen med "slask är si och så många sidor men enligt media så sa hon ju att FU är 14000 sidor och samma säger ju "Professor pojkstreck".

Mmm, MGK är en liten joker, kommer friskrivningen att hålla eller inte.
Om det är ett renodlat indiciemål så tycker man ett bra försvar (i den enorma luntan) bör hitta en hel del som sår ett rimligt tvivel?
Citera
2020-02-01, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
7 sep -18
På tur med HD via Tyskland mot Nederländerna. Här påtalar SD om hur opålitlig Googles timline är? Något budskap som han egentligen vill framföra till utredarna?
Bildtext "Google timeline. The phone was on site 12 minutes (but had poor coverage before and after)"
Loggtexten upplevs märklig:
A place I will remember a long time. We walked in to the place and tried to take in everything. It was hard. So many lifes. So many humans. Took the obligatory photo and started to walk back. Had a look in the app again, but saw that the picture was gone for just me. I ran back without Systerhax and took a new photo with the official GC-app. Checked one more time that the picture was stil there after pressing save. Everything looked ok. But now, when I'm creating the online log from the draft, there is no picture attached. Think it might has something to do with the poor reception in that area. Enclose a print screen from my google timeline. It shows that we were there 12 minutes on the right location. Hope it's ok. TFTC

Texten på svenska via translate:
En plats jag kommer att minnas länge. Vi gick in till platsen och försökte ta in allt. Det var svårt. Så många liv. Så många människor. Tog det obligatoriska fotot och började gå tillbaka. Titta igenom appen igen, men såg att bilden var borta för mig. Jag sprang tillbaka utan Systerhax och tog ett nytt foto med den officiella GC-appen. Kontrollerade ytterligare en gång att bilden stilla där efter att ha tryckt på spara. Allt såg ok ut. Men nu när jag skapar onlineloggen från utkastet finns det ingen bild bifogad. Tror att det kan ha något att göra med den dåliga mottagningen i det området. Bifoga en utskriftsskärm från min Google-tidslinje. Det visar att vi var där 12 minuter på rätt plats. Hoppas att det är ok. TFTC

Här vill han berätta om dålig mottagning i området. Bild är borta, han har sprungit tillbaka, kontrollerat, allt ser ok ut, men bilden var ändå borta fast han varit 12 minuter på rätt plats... Hm, varför så viktigt med denna beskrivning?
http://coord.info/GLX3Z8XB

Det finns nog inget som SD medvetet vill framföra till utredarna i denna logg, men jag ser att du har med frågan i dina sammanfattningar senast idag och händelsen kanske visar på andra intressanta karaktärsdrag.

Den enklaste och tråkigaste förklaringen är att paret glömt att ta den obligatoriska bilden på plats och när de långt senare insett misstaget istället använt sin timeline för att visa att de i vart fall varit på platsen. Ursäkten behöver inte vara mer komplicerad än att cacheägaren kan acceptera den och inte radera loggningen därför att fotot med paret på platsen saknas.

Eftersom paret är så pass vana så bör de kunna hantera en dålig mottagning eller en mobilapp som strular. Men ursäkten blir nästan övertydlig när mannen säger sig upptäckt problemet och gått tillbaka till platsen för att ta ett nytt foto - som han inte heller lyckades skicka in eller ens bevara i mobilen.

Det intressanta är då möjligen hur mannen uttrycker sig när han framför sin berättelse och försöker bemöta tänkbara invändningar redan i sin ursäkt, tex varför ligger inte fotot kvar i din mobil så att du kunde skicka in det senare? Berättelsen blir också mer omfångsrik, detaljerad och spekulativ än vad som krävs för att framstå som trovärdig.
Citera
2020-02-01, 17:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja LW var nog säkerligen aktivare och socialare än de flesta. Säkert en god förmåga att snabbt knyta nya kontakter etc.
Och det har ju hållits + 700 förhör (om jag minns rätt).
Men å andra sidan: hur mycket av konkret substans har de fått fram. Att de hört en massa personer tyder egentligen mer på att de inte har något/några ”primärvittnen”. Att de mer har hört folk upplysningsvis utifall att de ev kan ha något av värde att uppge.
Och att när den närmsta kretsen har hörts så har de sökt mer o mer uti periferin.
Så att utredningen som helhet blir omfattande kan man förstå.
Men själva fupet?
Kan ju knappast bestå av ett koncentrat av vittnesmål som sett en blodig SD springa från BP och konklusiva dna-träffar etc?

Mycket skräp säkert. Annars skulle SD inte kunnat vara ute så länge.

Men några guldkorn måste det finnas i hela. Och tillsammans med de sena svaren kanske det blir en indiciekedja som håller.
Och det var något som de fick svar på måndagen innan häktningen tror jag.
Citera
2020-02-01, 17:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Om det är ett renodlat indiciemål så tycker man ett bra försvar (i den enorma luntan) bör hitta en hel del som sår ett rimligt tvivel?

Jag vet ju inte om det är ett renodlat indiciemål men antalet sidor i FU pekar på det, hade det funnits teknisk bevisning så hade det räckt med en normal FU på c:a 3000 sidor.

Borde alltså finnas fog för att kunna väcka rimligt tvivel men det är ju helt baserat på vad som kommer att tas upp i den muntliga förhandlingen, men visst ett vasst försvar borde kunna hitta en hel del som ger frågetecken för åklagarens bild av vad som hänt.
Citera
2020-02-01, 17:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Vad grundar du dina ”kanske” på?

De bodde inte ens ihop så hon blev väl
inte utkastad?
Hur kunde hon vara orsak till att barnen
mådde dåligt när de inte bodde ihop?
Varför bodde NW hos UW om det var MHs
fel att han mådde dåligt?

Även om de inte bodde ihop, hade hon väldig mycket synpunkter på både LW och också barnen.

Att det som hon skrev var tillgängligt på nätet, finns väl ingen vettig förklaring till?
Det visar det faktum att det har kommit hit till flashback. Hela Sverige kan läsa om vad hon hade för åsikter om deras familj.

Är det ett vettigt sätt att hjälpa barn på?
Jag kan inte se att det är ett moget sätt att hantera något man har åsikter om.

Och då kan man fundera på hur hon har hanterat sina åsikter om barnens situation när hon var gift och mitt uppe i det hela.

Jag har faktiskt också funderat i samma banor som hopsannn.
Det är åtminstone inte en osannolik orsak till en skilsmässa. Hennes sätt att hantera problem. Hennes sätt att hantera skilsmässan vittnar också om en person som säkert kan vara labil om det blir konflikter. Man kan bara spekulera.

Hon kan alldeles säkert också vara trevlig och ha mycket bra sidor. Och mår hon bra, kanske de här sidorna inte kommer fram.
Senast redigerad av notknapparen 2020-02-01 kl. 18:17.
Citera
2020-02-01, 17:44
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Tack för citeringarna, då kan vi kanske ena oss om att förundersökningen är på 14000 sidor vilket är fan gigantiskt i sammanhanget, dessutom en "slask" som är lika stor, helt otroligt.

Om nu inte den gode Jerzy Sarnecki också har missuppfattat allting

Enligt min åsikt så tyder det här sidantalet på att det inte finns någon teknisk bevisning av värde för åtalet, det är ett rent indiciemål och måste vinnas på trovärdighet.

Undrar fortfarande på vilka grunder Hiding så tvärsäkert kunde avfärda MGK, vore trevligt om det materialet finns i FUP.

Jag känner ändå tvivel till siffran, kanske Jerzy missuppfattat journalisten, eller att journalisten tolkat Hilding fel. Vi får snart se!

När det gäller indiciemål eller inte:

Jag tror att utredningen var ett typiskt indiciemål ända fram till SD häktades på sannolika skäl; så ja, till övervägande delen så är det nog ett indiciemål, men när alla svar från NFC till slut landade hos utredarna så fick utredningen en ansiktslyftning med teknisk bindande bevisning också, i någon mån.
Citera
2020-02-01, 17:48
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Jag vet ju inte om det är ett renodlat indiciemål men antalet sidor i FU pekar på det, hade det funnits teknisk bevisning så hade det räckt med en normal FU på c:a 3000 sidor.

Borde alltså finnas fog för att kunna väcka rimligt tvivel men det är ju helt baserat på vad som kommer att tas upp i den muntliga förhandlingen, men visst ett vasst försvar borde kunna hitta en hel del som ger frågetecken för åklagarens bild av vad som hänt.
Jovisst. Det ska bli väldigt spännande och se hur det går. Kanske Tr belönar Åkl för sitt nit & slit men HovR lär nog syna detaljerna noggrannare.
F.ö.vr, finns nog flera som hade både kapacitet och motiv att ta LW av daga..
Citera
2020-02-01, 17:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag känner ändå tvivel till siffran, kanske Jerzy missuppfattat journalisten, eller att journalisten tolkat Hilding fel. Vi får snart se!

Jag tror att utredningen var ett typiskt indiciemål ända fram till SD häktades på sannolika skäl; så ja, till övervägande delen så är det nog ett indiciemål, men när alla svar från NFC till slut landade hos utredarna så fick utredningen en ansiktslyftning med teknisk bindande bevisning också, i någon mån.

Mja, med bindande teknisk bevisning så hade det knappast behövts en gigantisk FUP, Hiding hade kunnat skicka mer än hälften till "slasken" och koncentrerat sig på den tekniska bevisningen, jag tror det är skralt på den fronten.
Citera
2020-02-01, 17:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Jag ska förtydliga mej lite,Det jag menar är att HD blev häktad för delaktighet i mordet på LW men åklagaren fick en sorts bonus mot SD med HD i häkte,Ett pressverktyg så att säga,Jag menade naturligt vis inte att HD blev häktad för att utöva press mot SD

Ok, då är jag med.
Jag är inte så bevandrad i juridiken, så det blir mycket att googla och försöka hänga med. Och visst, det finns ju helt klart fördelar att ha HD inlåst samtidigt med SD.

Jag misstänker att tyvärr är inte SD så väldigt känslig av sig. Att HD och barnen inte alltid kommer i första rummet. Särskilt inte när hans eget liv är i fara. Kanske (man hoppas) att han ändå tänkte lite å sina barn.

Men eftersom jag tror att de har rätt man, han inte erkänner, så visar han på en något hård sida. Jag vet inte om han ännu hoppas på att bli fri, nu när han har läst FUP (så gott som). Jag tvivlar på att han erkänner ända in i det sista.

Kanske därför det blev uppskov ytterligare en vecka till med åtalet? SD kanske vill hinna läsa färdigt? Inte så mycket försvaret? Han vill nog ha koll själv och begära extra åtgärder?

Om han är skyldig till mordet och inte erkänner, då har han fasiken inte tänkt på varken barn eller deras mor. Inte heller på de moderslösa barnen, om han nu skulle ha minsta känsla för dom (vilket jag tvivlar på).

Nä, som jag har sett, verkar han ha varit bekymmerslös över både L*enas död, det faktum att han själv varit föremål för misstanke att ha orsakat hennes död, att andra kan uppleva obehag när han ber om att få komma på begravningen, event som han dyker upp på och att han skriver glättiga inlägg på geocachingsiten med tramsiga miner, kramar, gofika och underliga insinuationer om blodiga ben och döda djur. Besöka mordplatsen och laga sonens cache på årsdagen som hans mor försvann. Jag saknar ord för denna grymhet...

Det är något fel på den där mannen.
Citera
2020-02-01, 17:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Jag håller med; tror inte på dubbla siffran. Jerzy är väl bara med som expert och har inte mer info än någon annan om det hela.

Jag vet inte hur det går till med intervjuer av det här slaget, men kanske det sker via mail, vilket gör att reportern kanske inte kan rätta till felaktigheter/missuppfattningar med mindre än att maila på nytt. Och då skrivs bara citaten ut rakt av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in