2020-02-01, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Extremt mycket prestige. Det ser fint ut att de satt en hel stad i karantän. Det tyder utåt sett på handfasthet. Men sanningen är nog egentligen att det är kaos.

De har satt 17 eller 18 städer i karantän.
Citera
2020-02-01, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Jag misstänker, spekulationer alltså, att kinesiskan nog inte varit helt kry, utan dukat under för pressen av ett viktigt jobbmöte på andra sidan jorden, kämpat mot lite hängighet o jobbat ändå.
Ja, du skriver det. Men hur förklarar det patient 3 som aldrig träffade kinesiskan?

Kinesiskan är INTE patient 1.
Citera
2020-02-01, 17:23
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Hubei provinsen har 58 500 000 invånare och nu 12024 bekäftade fall och 259 döda. Översätter man det till vårt land så skulle det bli omkring 2000 bekräftade fall och 44 döda. Fullt hanterbart för vården och ingen orsak till att sätta städer i karantän. Så man undrar varför Kina gör det och vad som döljer sig bakom deras siffror.

Amen kom igen nu...

Det bor alltså över 10 miljoner människor på en yta som motsvarar 75% av Skåne och du förstår inte varför man sätter städerna i karantän?

Detta är samhällen där man får tre armhålor i ansiktet om man tar tunnelbanan, man är packad som sardiner i bussarna. Det är inte ens jämförbart med någonstans i Sverige så det är väl självklart att man har helt andra rutiner och åtgärder.

Skulle det drabba Norrland så hade man inte behövt göra något då närmsta granne är en mil bort, eller hur?
Citera
2020-02-01, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
De har satt 17 eller 18 städer i karantän.
Ja, jag vet. *flertal städer ska det vara... Tänkte mest på Wuhan, men vet att det är fler
Citera
2020-02-01, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinkzorro
Verkar ju inte vara värre än en influensa varför denna uppståndelse?
Därför att det verkar värre än en influensa. Din utgångspunkt är helt inkorrekt. Informera dig och kom tillbaka sedan.
Citera
2020-02-01, 17:25
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Hur ska du kunna fortsätta leva om det sen visar sig att du smittat nära kära och dom avlider?

Hur skulle personen få viruset från första början är väl en lämpligare fråga.
Citera
2020-02-01, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Jo fast det är ju för att i normala länder behöver det inte gå så långt. Människan har ju en inbyggd revolutionsådra om de blir tillräckligt dåligt behandlas. Men den kan ligga och puttra länge under locket innan det kokar över. I kina har de dock noll tolerans mot olydnad och därför framstår befolkningen som mer revolutionär än vad deb egentligen är. Sanningen är att i de flesta fall skräms de till foglighet.

Regimen försöker skrämmas. Det är väl en av deras verktyg men uppenbart så hjälper inte det. Då de verkar så sent som 2010 ha 180 000 demonstrationer mot regimen per år. Jag vet ju att en vanlig lösning för regimen är betala folk att sluta demonstrera. Jag gissar när det här är över i Wuhan så kommer regimen nyinvestera kraftigt i provinsen.
Citera
2020-02-01, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Ja det klart det är något man måste ta sig en funderare över
Det tror jag alla behöver göra... så bättre är ju att ta det säkra före det osäkra.Allt handlar om att ta ansvar. Frågan är ju..gör vi det här?
Jag skulle aldrig kunna leva med det! Att veta att jag burit på viruset och smittat ner andra, pga oansvarighet.
Senast redigerad av hagelskur 2020-02-01 kl. 17:28.
Citera
2020-02-01, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Läs nu den här artikeln:
https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMc2001468

Särskilt patient 3 och 4 är intressanta. De träffade aldrig kinesiskan.

Patient 3 träffade patient 1 senast på dagen den 21a januari och på kvällen den 24e fick patient 1 symptom.

När och hur patient 5-7 smittades skulle vara intressant att veta.

Superspännande!
Patient 3 kan ju rimligtvis inte ha blivit smittad av Patient 1. Om det är fallet måste ju Patient 1 ha varit mellanhand och överfört virus från Patient Index till Patient 3.

Finns det möjlighet att patient 3 och kanske även patient 4 har blivit smittad någon annan stans?

*härliga spekulationer*
Senast redigerad av Mrs.A 2020-02-01 kl. 17:35.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Ja, gör det! Pratar du Kinesiska? Det kan ju vara en brist i översättningen.

Tekniskt sett är det ju korrekt men eftersom Hubei bara verkar testa patienter som behöver sjukhusvård för lunginflammation är det inte korrekt i termen av antal smittade.

Dataläget överlag är under all kritik, exempelvis skriver NHC att det finns 118 478 individer under observation, varav 36någonting är i Hubei, vad fan innebär det? Om man skulle vilja kartlägga smittan borde dessa testas omgående men så verkar man inte göra. Såhär har jag uppfattat att förfarandet går till för en kinesisk patient som insjuknar i typiska virussymtom: Man uppvisar symtom, åker till en feberklinik, är man tillräckligt sjuk skickas man in till sjukhuset som då testar en för viruset, får man positivt så rapporteras det in till NHC negativt så får man vård utan att det rapporteras in. Är man inte tillräckligt sjuk får man åka hem och isolera sig utan att testas för viruset och då blir man en siffra i statistiken över suspected cases.
Nej jag talar / läser inte kinesiska. Det får bli med Google Translate. Nu går sidorna förresten att nå igen. Det går t.ex. att läsa (översatt med Google Translate)

Citat:
At 04:00 on January 31 , 31 provinces (autonomous regions, municipalities) and the Xinjiang Production and Construction Corps reported 2102 new confirmed cases, 268 new severe cases, and 46 new deaths ( 45 in Hubei Province, Chongqing 1 case in Shanghai ), 72 new cases were cured and discharged, and 5019 suspected cases were added.

http://www.nhc.gov.cn/xcs/yqtb/202002/84faf71e096446fdb1ae44939ba5c528.shtml
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Statistiken från fall utanför Kina (inga dödsfall) och den inuti Kina (2-3% dödsfall) är svår att få ihop.

Ja, det borde väl vara ungefär 5 döda utanför Kina vid det här laget, om man ser till antalet detekterade fall utanför Kina nu, och jämför med när Kina hade ungefär lika många detekterade fall, för ungefär två veckor sedan.

Passar regimen på att kremera fullt levande, som har ett lågt social credit score, och skyller på viruset?

Eller så är det bara så att man i Kina för två veckor sedan hade betydligt större andel smittade som inte detekterats, än vad övriga länder har nu. Hur många som faktiskt är smittade är det ju ingen som vet. Vi känner ju bara till detekterade fall, om ens det.
Citera
2020-02-01, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det låter ju inte så troligt.
Nej det finns enkla program man kan köra sekvenser i och när man kör detta viruset finns inga HIV-sekvenser i det, Jag vet faktiskt inte var den där uppgiften kommer ifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är OK! Det blir lätt så där när man försöker skriva här, fast man egentligen inte har tid!
Ja men det var litet klantigt, Jag tror att jag tidigare tänkt citera dig för att hålla med om det du skrev, faktiskt och sedan hängde länken kvar . . . . använder flashback som litet rekreation när det blir en litet lugnare stund på nattjobbet . . .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in