2020-02-01, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Nja, hörde nyss på SR och de frågor de nu vill ha svar på har övriga regeringar och FB dryftat i en vecka snart. Visst kan dom ha haft det på bordet länge men lite konstigt inslag idag då i sådana fall.

De har haft detta uppe sedan första fallet januari. Som sagt om viruset skulle smitta under inkubationstiden skulle vi haft många fler sekundärfall. De finns inte.
Citera
2020-02-01, 17:11
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Ok vad ska man göra då?. Men är det inte värre än så här så kan det kvitta. Jag kommer inte att uppsöka någonting för att jag har lite hosta, är snorig och känner mig hängig. Jag kurerar mig själv.

Om man misstänker att man har smittan skall man kontakta sjukvården så kommer dom och hämtar.
Citera
2020-02-01, 17:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Statistiken från fall utanför Kina (inga dödsfall) och den inuti Kina (2-3% dödsfall) är svår att få ihop.

Jag tror att det finns minst två olika "strains" av 2019-nCoV. Den som är mer virulent sprids framförallt zoonotiskt och har en väldigt begränsad smittbenägenhet mellan personer. Denna strain förekommer huvudsakligen i Wuhan och ansvarar för merparten av alla dödsfall. Den sprids långsamt.

En annan strain av viruset är betydligt mer smittsamt, och har en längre inkubationstid men lägre dödlighet. Det är denna som huvudsakligen har spridits utanför Kinas gränser, och utgör merparten av alla infektioner även i Kina. Asymtomatiska bärare är inte otänkbart här, och denna strain kan förmodligen smitta även under inkubationstiden, om än i något mer begränsad omfattning.
Intressant, vidare kan man som stöd för din "teori" lägga till att 96% av alla dödsfall rapporterats från en enda provins; Hubei.
Citera
2020-02-01, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Fast nej.

Grejen är den att de som smittat "utan symtom" har blivit sjuka mindre än ett dygn efter att de varit i kontakt med andra efter att ha varit symtomfria, eller hur man skall förklara.

Tjejen i Jkpg var SYMTOMFRI 4 dygn efter sista kontakten med folk, det är då fullt rimligt att anta att hon inte alls smittat folk.

Och detta är ju vad de trycker på själva. Att det är så lång tid imellan att hon rimligtvis inte smittat nån och det håller jag med om.
Läs nu den här artikeln:
https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMc2001468

Särskilt patient 3 och 4 är intressanta. De träffade aldrig kinesiskan.

Patient 3 träffade patient 1 senast på dagen den 21a januari och på kvällen den 24e fick patient 1 symptom.

När och hur patient 5-7 smittades skulle vara intressant att veta.
Citera
2020-02-01, 17:15
Medlem
Citat:
Men så funkar det inte. Jag har i flera dagar varit lite halvsjuk. Hostar, snorar och nyser lite då och då men inte så särskilt sjuk. Jag kan inte stanna hemma för det. Jag skulle inte heller få för mig att gå till akuten för att testa mig. Det blir bara löjligt. Har aldrig ens i eget syfte besökt en sjukhusakut. Man måste bli rejält sjuk och sannolikt mycket värre än en vanlig influensa innan man uppsöker sjukvården.

Ja precis! Jag har inte sagt något om att söka vård, jag skrev att man ska hålla sig hemma vid symtom, tvätta händerna, nysa i armvecket. En del kan ju jobba hemifrån. Just nu bör vi göra det i större utsträckning.
En vanlig förkylning smittar mest de första dagarna. Har man feber stannar man hemma.

Har man kräksjuka stannar man hemma tills man är smittfri minst 24 tim efter senaste diarré eller kräkning. För barn gäller 48 tim. Tyvärr har jag arbetskamrater som går till jobbet med feber.
Citera
2020-02-01, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Kina tar det säkra före det osäkra, man måste förstå att det ligger mycket prestige bakom också, de har redan fått beröm av WHO.
Extremt mycket prestige. Det ser fint ut att de satt en hel stad i karantän. Det tyder utåt sett på handfasthet. Men sanningen är nog egentligen att det är kaos.
Citera
2020-02-01, 17:16
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag har läst det tre gånger.
Var lite halvknivigt med alla flashiga ord du tryckte in i texten för att öka trovärdigheten.
Du är en akademiker va?
Jag tycker att du ska läsa vad du själv har skrivit istället.
Men du kanske komplicerade texten så mycket att du till slut inte förstod vad du själv skrev.

Inte för att vara sådan men hans text var faktiskt välskriven. Att viruset kan finnas i två upplagor, med olika hög smittorisk är fullt möjligt.

Dock undrar jag om det verkligen finns två olika genuppsättningar av detta nya virus?
Jag tror inte att det finns två olika strain/varianter, det har inte nämnts någonstans vad jag har sett.
Citera
2020-02-01, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Läs nu den här artikeln:
https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMc2001468

Särskilt patient 3 och 4 är intressanta. De träffade aldrig kinesiskan.

Patient 3 träffade patient 1 senast på dagen den 21a januari och på kvällen den 24e fick patient 1 symptom.

När och hur patient 5-7 smittades skulle vara intressant att veta.

Jag misstänker, spekulationer alltså, att kinesiskan nog inte varit helt kry, utan dukat under för pressen av ett viktigt jobbmöte på andra sidan jorden, kämpat mot lite hängighet o jobbat ändå.
Citera
2020-02-01, 17:19
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Hur ska du kunna fortsätta leva om det sen visar sig att du smittat nära kära och dom avlider?
Ja det klart det är något man måste ta sig en funderare över
Citera
2020-02-01, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nope. Delade siffran; minsta/största. Sedan ska man flytta decimaltecknet två steg. Nåja, åtegår till Madridderbyt nu.
Du skall trycka på % knappen efter du har dividerat talen med varandra så klart, då får du %.
T.ex 1/2= 0,5 tryck på %knappen.
Citera
Medlem
Citat:
Ja det klart det är något man måste ta sig en funderare över

Det är därför bla man ska stanna hemma om man har influensa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Hubei provinsen har 58 500 000 invånare och nu 12024 bekäftade fall och 259 döda. Översätter man det till vårt land så skulle det bli omkring 2000 bekräftade fall och 44 döda. Fullt hanterbart för vården och ingen orsak till att sätta städer i karantän. Så man undrar varför Kina gör det och vad som döljer sig bakom deras siffror.
Kanske är det för att Kina inte vill ha 400 miljoner smittade och 8 miljoner döda? Tycker du att man ska vänta tills man har en miljon smittade innan man beslutar om karantän? Vad tror du att sådana åtgärder får för effekt då? Det handlar ju om att kväva utbrottet i sin linda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in