2020-02-01, 15:45
Medlem
För de som skrattade åt att vi skrev att folk dör på gatorna.
Här är läckt material på att folk faller ihop på gatorna.
Gissar att det beror på septic shock
https://www.liveleak.com/view?t=uARzb_1580542019
Citera
2020-02-01, 15:46
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Hur kan du säga att det inte finns något att vara rädd för bara för att ingen har dött utanför de områdena? Om smittan hinner spridas mer ökar också risken för att fler blir svårt sjuka (ibland livshotande) i ett system med hårt belastad sjukvård blir det svårare att stävja.
Låt säga att ett tiotal insjuknar som är på samma arbetsplats som min sambo och min son samtidigt har en lungsjukdom och inte skulle klara det så bra, är det inte naturligt att vara orolig då? Eller ska man vara kall istället? Jag bryr mig inte så mycket för egen del trots lite högre riskgrupp men tror fan min mamma hade dött om hon blivit sjuk tex

Varför skulle ett tiotal insjukna på din sambos arbetsplats? Är arbetsplatsen i Wuhan?

Är genuint intresserad i det scenario du berättar om. Hur kommer sjukdomen dit? Varför ser vi ingen explosion av smittade annat i Wuhan/Hubei?

Det är ganska uppenbart att du har ångest av det här och då tänker man inte rationellt. Mitt tips är att söka hjälp, det gjorde jag när jag hade ångest. Det finns bra hjälp att få och mycket handlar om att inte stirra upp sig själv helt i onödan som du faktiskt gör nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Eller människor som kan räkna och läser mycket?
Inget vidare.
Jag tycker vi kör på random myndigheters uttalande, samt alla inlägg på facebook istället.

Räkna och läser mycket? Så länge du inte sitter och forskar på Corona just nu så hjälper det väl ingenting att du läser tveksamma källor och hittar på något..? Du ojar dig över att folk lyssnar på "random myndigheter" men bygger hela din tes om att allt är mycket värre på en youtubevideo. Ser du ironin?

Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Det har den alltså inte. Och även om den hade det vore det ovidkommande. Ska du nu förbjuda "folk som inte ser verkligheten" att diskutera kan du börja med att sluta skriva i den här tråden.

Ni "förnekare" i den här tråden verkar mest rädda av alla.

Rädd? För vadå? Jag är genuint orolig för er. Jag har varit där ni är, med orealistisk ångest och oro. Det var fruktansvärt och det kändes så verkligt, när det är kroppen som reagerar på impulser.
Citera
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
SFS nr: 2006:1570

börjar med den,

2 § tredje stycket. "Regeringen, eller den myndighet som regeringen bestämmer, får meddela föreskrifter om vilka andra sjukdomar och ämnen som skall anses utgöra ett internationellt hot mot människors hälsa."

"börjar med den". Detta regeringen ska prata om nästa vecka ju..
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Kan det inte vara så att man med dessa siffror tenderar att underskatta ökningen då antalet människor som ska testas växer och lab klarar inte belastningen och/eller får slut på testkit?

Ja, plus att ökningen bromsas upp när fler i sitt närområde redan har blivit smittade.
Vem som helst fattar att det inte kan fortsätta med +50% per dag, men som nu, +22% per dag när vi har 11.000 officiellt smittade är ganska brutalt.
Citera
2020-02-01, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T89
En som tar sig tid att intervjua personer i personens bekantskapskrets så är ju betydligt trovärdigare än en som sitter vid en dator andra sidan av jorden och som baserar sitt uttalande på en bild

som sagt, källkritik är viktigt

Ja absolut. Dock är det alltid 50% risk eller chans beroende på hur du ser det, att det är sanningen.

Älskar vetenskapliga slutsatser. Tex GW P*rsson
Citera
2020-02-01, 15:48
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Tydde på vad ? Vad yrar du om ?

Jag skrev att jag är intresserad att se hur viruset beter sig beroende på arvsmassa. ?

Och för att få bättre (ej definitivt) svar så behöver jag få veta etniciteten på drabbade runt om i eu.

Vi är nog flera som tänker lite på såna faktorer - slår viruset värre om du är afrikan- kines- finsk etc eftersom detta virus är väldigt DNA anpassat

Lät som att du var säker på att det ter sig annorlunda. Det är givetvis intressant om det gör, men finns inget som pekar på det just nu anser jag.
Citera
2020-02-01, 15:49
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 26xB
Om du inte kan hantera när de vuxna pratar om olika eventualiteter och scenarier här, så föreslår jag att du ger dig av. Det finns säkert någon spännande tråd om marklyft, hur länge man ska egentligen värma en Gorby's panpizza, eller hur det går för "Bajen IF" som passar dig.

Då kan du väl ta det i prepping eller konspirationer? Om man ska skaffa en hazmatdräkt för att gå ner till butiken eller tvättstugan kan knappast räknas som eventualiteter eller "scenarios".
Citera
2020-02-01, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Ja, gör det! Pratar du Kinesiska? Det kan ju vara en brist i översättningen.

Tekniskt sett är det ju korrekt men eftersom Hubei bara verkar testa patienter som behöver sjukhusvård för lunginflammation är det inte korrekt i termen av antal smittade.

Dataläget överlag är under all kritik, exempelvis skriver NHC att det finns 118 478 individer under observation, varav 36någonting är i Hubei, vad fan innebär det? Om man skulle vilja kartlägga smittan borde dessa testas omgående men så verkar man inte göra. Såhär har jag uppfattat att förfarandet går till för en kinesisk patient som insjuknar i typiska virussymtom: Man uppvisar symtom, åker till en feberklinik, är man tillräckligt sjuk skickas man in till sjukhuset som då testar en för viruset, får man positivt så rapporteras det in till NHC negativt så får man vård utan att det rapporteras in. Är man inte tillräckligt sjuk får man åka hem och isolera sig utan att testas för viruset och då blir man en siffra i statistiken över suspected cases.

I bästa av världar, men detta är ett nytt virus och kineserna har precis börjat producera diagnostiska kits. Så våra cancerköer bleknar nog i jämförelse med hur många som står i kö för att bli testade där.

Dessutom behöver man personal för vad jag sett har de inte tagit fram självtester. I begynnelsen tröttkörde de folk. Arbetarskyddsåtgärder fick vidtas. Så testandet går nog inte så fort. Varför man inte heller kan lägga antalet konstaterade fall som någon måttstock på hur många sjuka som finns eller smittspridning. Det var några som trodde att nu har det peakat då kurvan planade ut lite grann, men min "diagnos" är att testkits tog slut och man fick återgå till arbetskrävande tester.

Intressant är att följa hur antalet misstänkta växer. Den skaran består av folk som vården har ställt i testkö efter okulärbesiktning och intervju, dvs de har sållat bort tokstollar och inbillningssjuka, för att få fram de som behöver testas och kanske vårdas eller hamna i karantän. Så där kan man börja göra kökbordsbedömningar om vart vi är på väg, ökat antal sjuka, utplaning eller sjunkande antal.
Citera
2020-02-01, 15:54
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag försöker följa er konversation tillbaka till klippet men inlägget är borta? Vem är det som plockar bort inlägg med länkar hela tiden? Vad är poängen med att ta bort sådana inlägg överhuvudtaget?
Filmen var i mitt tidigare inlägg, inte i det du citerade.
Är på en annan platta nu så jag har inte tillgång till det. Ska finnas.
Citera
2020-02-01, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
För de som skrattade åt att vi skrev att folk dör på gatorna.
Här är läckt material på att folk faller ihop på gatorna.
Gissar att det beror på septic shock
https://www.liveleak.com/view?t=uARzb_1580542019
Alltså det är bara en handfull personer som ramlar ihop. Vad säger det i en 11 miljonersstad? Ingenting. Kan lika gärna vara hjärtproblem, stroke eller en mängd andra saker som man kan svimma av. Hur vet vi ens att det är från Wuhan och att det är nya klipp?

Jag såg en tjej på en buss i Sverige få världens jävla anfall i veckan. Hon skakade, krampade och var helt okontaktbar i ett par minuter. Betyder det att nueva Corona är helt bortom kontroll i Sverige redan?
Citera
2020-02-01, 15:55
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Om jag tolkar det rätt så är dödsfallen som rapporteras in de som insjuknat i lunginflammation, lagts in på sjukhus och avlidit där.
I sin senaste situation report, igår, så skrivet who att Kina har drygt 9 tusen "confirmed cases of 2019-nCoV".

Dvs who är av uppfattningen at kina inkl hubei har diagnosticerat sina fall med just detta virus. Har who tagit fel?
Citera
2020-02-01, 15:55
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Filmen var i mitt tidigare inlägg, inte i det du citerade.
Är på en annan platta nu så jag har inte tillgång till det. Ska finnas.
Ok, tack! Då vet jag var jag ska leta. Har idag gått bet på minst tre klipp som jag vet har funnits i tråden men kammat noll.

Edit: Är det denna video?

https://twitter.com/HeoLuci/status/1223518162613723136?s=20
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-02-01 kl. 16:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in