2020-02-01, 13:54
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger
Det är väl självklart att 2-3% inte stämmer.

Det hade varit plundring på hög nivå i samtliga länder vid det här laget om man gått ut med den faktiska siffran.

Dvs. [Antal döda]/[Antal döda+tillfrisknade] ~60%.

Snälla, sluta fantisera nu och det gäller alla som sitter här med foliehattar.

Dödligheten är lägre än vanlig influensa, finns ingenting att oroa sig över. Vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag ser hur folk försöker planera att skaffa skyddsdräkter för att tvätta.

Skärp er för helvete.
Citera
2020-02-01, 13:55
Medlem
Vi borde inte ta emot folk som har besökt smittade områden. Det gäller hela fucking Kina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Den behöver vi ju själv!!!
Tur för UK att dom slipper skicka nåt iaf.

NEJ GUD NEJ ! vi kommer bara ha enstaka fall i Sverige fattar du väl ! Och blir det nu värre än så.... Så fattar du väl att regeringen och sjukvården kommer trolla med svetspinnen
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Fast vi kan ju vara överens att vi vet mer när omsmittade” studeras och man kan dra slutsatser ?

Det är vi överens om.

Just därför är det för tidigt att med trovärdighet prata om mortalitet och letalitet i siffror, samt immunitet. Det blir mest gissning och spekulation.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunvaldKarlsson
Folk skriver att dödligheten ligger på 2-3%.

Kan någon då förklara för mig HUR vi kan ha fler som dött än som blivit friska?
Just nu ligger dödsfallen på 259 personer. Medans vi har 252 som har blivit friska.

Jag är ingen matematiker men någonting i mina beräkningar får inte det till en dödlighet på 2-3%.

Om 12000 har blivit smittade och 259 har avlidit, hur skulle du räkna?

Att siffran avlidna är högre än friskförklarade i ett tidigt skede är klart, då man dör ungefär dag 7-11, medans man blir friskförklarad cirka dag 14-20.
Citera
2020-02-01, 13:56
Medlem
InteMassmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gs20
Vet man om tjejen bodde inne i Jönköping eller någon ort runtom? Läste något om höglandet men hittar ej det nu.

Det var jag som skrev om rykten att hon ska ha flyttats från sjukhus i Eksjö till Jönköping.
Men det är högst oklart. Det har även skrivits att hon bor i Vaggeryd och pluggar i Jönköping.
Så det är lika bra att skita i båda ryktena tills vi vet med säkerhet.
Citera
2020-02-01, 13:57
Medlem
Den här tråden med alla spekulationen om hur, var, när och varför viruset kom är verkligen intressant och roande. Nästan ingenting av skriverierna har ju ändå någon större betydelse. Det enda jag på riktigt kan hålla med om är att myndigheterna inte tar viruset på det allvar som jag tycker att man ska ta. Att man tar i hårdhanskarna och överdrivet skyddar människor från hotet av viruset, tycker jag är mindre farligt än att låta det sprida sig och sen behandla drabbade. Det kanske inte är så stor risk att bli sjuk, men ordet kanske gör det osäkert.
Låt oss säga att det i dag blir stopp för all persontrafik till och från EU länderna i 14 dagar. Vad är det värsta som kan hända? Ekonomiskt kan det slå hårt i vissa fall och läkemedel kanske tar slut. Men om man på det sättet kan få slut på spridningen av smittan och behandla de sjuka, vore inte det bättre ändå? Om myndigheterna vet att det är onödigt med karantäner för hela länder, för det kommer att sprida sig ändå, då förstår jag. Annars räcker inte mitt förstånd till.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
60 räcker nog inte långt. Tror inte du behöver noja (än) men känner du för att vara extra försiktig bör du tvätta för hand helt enkelt.

Klart att jag vidtar alla åtgärder redan nu.
Vad skulle jag annars göra?
Vänta på att myndigheterna säger att jag ska vara försiktig?
Av alla stupid grejer "experterna" har sagt på tv de senaste åren, så slår nog det här rekordet.
Själv är bäste dräng. Alltid.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nej det har det inte.
Länderna har precis nyss börjat testa folk för viruset.
Hur många som redan har dött i det världen över, vet vi ingenting om, då ingen visste ett skit om det här tills alldeles nyss.
Vi kan bara vänta och se vad som händer med de fall de just har upptäckt som är bekräftat virus.

Vadå ”nyss”..?

Vi har testat för Corona i över en vecka vilket är halva tiden sedan det tog fart, knappast ”nyss” i sammanhanget.

Vi vet exakt hur många som dött av Corona över världen. Det borde vara förbud att skriva i tråden när man lider av vanföreställningar
Citera
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latitude64
Stämmer det att det mattats av? Enligt mina uppgifter har det dött 0 personer och hittat 1000 smittade senaste 12 timmarna, om det ska fortsätta i samma takt som det gjort tidigare bör det då dö 259 personer och smittas 11.000 nästkommande 36 timmar?

Ingen vet om smittade avtar eller ökar då Kina inte rapporterar den datan, siffran som Kina rapporterar är inlagda på sjukhus med lunginflammation.
Citera
2020-02-01, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boored
2019-nCoV vs SARS LIVE dag för dag
https://i.imgur.com/evqwWA4.jpg

Förutom att grafen är fel. Det började i början av december för ganska så exakt 60 dagar sedan.

https://www.sciencemag.org/news/2020/01/wuhan-seafood-market-may-not-be-source-novel-virus-spreading-globally
Citera
2020-02-01, 13:58
Medlem
Traxdatas avatar
5 direktflyg från Kina landar varje vecka i Sverige.
Hade inte viruset spritt sig över hela mainland Kina nu?
Hur gör Svedavia sin bedömning att det är riskfritt?
Jag förstår inte detta.

https://svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/arlanda-vi-har-tat-kontakt-med-myndigheter

Från artikeln.

Under fredagen bekräftades ett fall av coronavirus i Jönköping men risken att viruset ska spridas i Sverige är låg, enligt Folkhälsomyndigheten. På flygplatsen följs utvecklingen noga. I dagsläget kommer fem direktflyg från Kina varje vecka. Men några särskilda kontroller för dessa resenärer är inte aktuella enligt Svedavia.”
Senast redigerad av Traxdata 2020-02-01 kl. 14:04. Anledning: Förtydligande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in