2020-02-01, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Det fanns en epidemi med samma symptom Spanska sjukan i Kina runt 1918 så smittan kan eventuellt ha ursprung där. I övrigt hade jag väl främst Asiaten, Hongkonginfluensan, Sars och fågelinfluensan i tankarna.

Och en hel del har ju hänt i Europa sedan Napoleonkrigen...
Medan tiden verkar ha stått still i Kina när det kommer till djurmarknader och hygien.

Runt Spanska sjukan finns fler teorier. De flesta säger att den började 1917 i antingen USA, Österrike eller Frankrike. Den slog inte ut förrän 1918. Det finns en teori som hävdar Kina men inte förrän 1918. Det är lite konstigt då man hade fall i USA helt säkert mycket tidigt 1918.

Du har helt rätt att Kina med sin stora population och att deras nära kontakt med djur (Ex djurmarknader), speciellt med grisar. En normal spridning av fågelvirus till människa går genom grisar.
Citera
2020-02-01, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, det kommer kanske visa sig extremt olyckligt att man inte tog tag i smittspårning tidigt. Krävs att alla EU länder gör som Tyskland för att hantera viruset. Nä, Sverige kan ju med Corona Malin introducera viruset på allvar inom EU.
Heter hon Malin? Herregud vad snabb Flashback är på identifiering.

Ja, tyvärr tror jag att vi snart får fler fall.

Inte orolig för egen del men mer för äldre i min närhet. Och de mindre.....
Citera
2020-02-01, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Heter hon Malin? Herregud vad snabb Flashback är på identifiering.

Ja, tyvärr tror jag att vi snart får fler fall.

Inte orolig för egen del men mer för äldre i min närhet. Och de mindre.....

Malin är smittskyddsläkaren i Jönköping, inte patienten.
Citera
2020-02-01, 10:55
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
oj jösses. hela den sidan känns som komedi

https://rationalwiki.org/wiki/European_Union_Times

Tyvärr inte komedi. Den är inriktad på att blåsa neanderthalare och WT.
Citera
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=YgKC5am9vxw

Alla andra länder är överens om att (kolla från 4:34) viruset smittar innan symtomen kommit. Hon HAR smittat någon redan. Vi som jobbar inom sjukvården i Sverige (kom igen alla måste känna minst en läkare eller sjuksköterska som de kan fråga) vet att om detta smittar många människor, strunta i hur låg dödligheten är, så blir det ett problem för svensk sjukvård. Väldigt många som behöver vård samtidigt, kom ihåg att bara för att man inte dör av det betyder det inte att man inte behöver vård. Vi pratar om något som kommer ske om några veckor eller om några månader isf. Håll inte på att pilla på ditt ansikte när du åker kommunalt tex. Man vet ännu inte hur länge det kan leva på ytor. Dessutom borde alla fråga en läkare de känner om någon kan säga att "vi vet att hon inte har smittat någon". Det är helt sjukt att de säger sånt i media (alltså hon smittskyddsläkaren), eller ja kanske inte så sjukt men det är för att inte skapa hysteri. De ljuger när de säger så iaf.
Citera
Medlem
Citat:
conf 12012

death 259

cured 264

Botade överstiger döda.
svårt å säga om dom botade var kritiska eller allvarliga.

dock så är det en bra trend,

Och hade de som dog en underliggande sjukdom eller hög ålder?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
En rättelse, det var pappan som grät och inte läkaren

https://www.youtube.com/watch?v=KH0Kd3MTlKw
Sen får man ju tro vad man vill om den är sann eller inte

Tack det är ju svårt att veta om den är sann. Kan ju vara något helt annat. Fördelen med små bebisar som fortfarande ammas är att de har mer eller mindre mammans immunförsvar och har säkert friska lungor. Sen såg ju bebisen ut att må bra. Riktiga sjuka bebisar Gråter eller bara ligger.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Jag tror inte alls att vi är fucked.
I mina ögon är det här ofarligt för oss svenskar. Ofarligare än en vanlig säsongsinfluensa. Kina har drabbat men det innebär inte att vi kommer att göra det.

Men även om (eller snarare när) något allvarligt händer i Sverige skulle myndigheterna förneka det in i det sista och lyckas sjabbla till det rejält genom att inte vidta åtgärder i tid. Det behöver inte vara ett virus utan kan lika gärna vara hot och påverkan mot samhället i vilken form som helst.

Vad du tycker och tänker är ju inte så intressant.
Hårda fakta är ju vad som gäller här, och det har vi i överflöd.
Jag förstår att man vill stoppa huvudet i sanden, och hitta små utvägar av hopp. Vi är redan drabbade, i vilken omfattning kan du ju räkna ut själv med lite enkel matematik.
Men hopp är bra.
Jag tänker inte övertala dig att vi är fucked, utan hoppas att du håller fast vid hoppet så länge du kan. så länge du vidtar försiktighetsåtgärder såklart.
Matematik har aldrig fel. Det är det värsta med matematik. Den här gången hoppas jag att den har fel iallafall.
Citera
2020-02-01, 10:56
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
conf 12012

death 259

cured 264

Botade överstiger döda.
svårt å säga om dom botade var kritiska eller allvarliga.

dock så är det en bra trend,

Så ser inte jag på det. Det var 1700 officiellt smittade för över två veckor sedan. 264 botade i skrivande stund. Borde ju vara minst 1500 personer som har skrivits ut vid det här laget såvida inte det tar tre veckor att tillfriskna.
Citera
2020-02-01, 10:56
Medlem
Citat:
Jag tror inte alls att vi är fucked.
I mina ögon är det här ofarligt för oss svenskar. Ofarligare än en vanlig säsongsinfluensa. Kina har drabbat men det innebär inte att vi kommer att göra det.

Men även om (eller snarare när) något allvarligt händer i Sverige skulle myndigheterna förneka det in i det sista och lyckas sjabbla till det rejält genom att inte vidta åtgärder i tid. Det behöver inte vara ett virus utan kan lika gärna vara hot och påverkan mot samhället i vilken form som helst.

Hahaha ”ofarligt för oss svenskar”?!? 🤦🏼‍♀️😂🤦🏼‍♀️
Citera
2020-02-01, 10:58
Medlem
gs20s avatar
Vet man om tjejen bodde inne i Jönköping eller någon ort runtom? Läste något om höglandet men hittar ej det nu.
Citera
2020-02-01, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Kina redovisar knapp några döda i influensan, Kina kännaren serpentza på Youtube säger 50 fall per år, det beror på att Kina inte anger influensan som dödsorsak om t.ex den avlidne har en annan underliggande sjukdom eller svaghet, dåligt hjärta osv, då blir dödsorsaken t.ex hjärtsvikt.

Vart har du fått dom siffrorna från
Den kinesiska forskarrapporten var citerad i expressen el aftonbladet i veckan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in