2020-02-01, 11:50
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Inte riktigt hängt med i debatten. Varför är det så mycket hysteri kring just detta virus?

Av det jag läst är det som en influensa med tillhörande lunginflammation? Med typ 1-2% dödlighet (hittills. Siffrorna kan ju sjunka betydligt när ett större antal har smittats. På tok för små siffror hittills).
Visst ska man ta det på allvar, men känns som att folk överreagerar lite, i samma stil som när SARS och fågel/svininfluensan var på tapeten.

Varför pratar folk om att börja bunkra upp flera veckors mat och leva lite som en eremit kommande tid...?

Dödligheten kan inte beräknas än, det finns inte tillräcklig data.

Ganska många flygbolag ställer in sina flighter till Kina nu, beslut fattas på regeringsnivå. Så det är inte bara "folk" som reagerar på smittan.

Då det i dag inte finns någon annan lösning för att skydda sig själv så är frivillig karantän det vi vet fungerar bäst. Då måste du bunkra mat för att slippa trängas i butiker om läget blir värre.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 26xB
Jag ska här förtydliga vad som pågår när somliga går in i tråden och manar till "lugn" och anklagar folk som diskuterar de värre scenariorna på spektrumet för att vara "karaktärssvaga", "hypokondriker", "ej män", "kärringar", etc.

Vad som sker är att dessa människor försöker undermedvetet boosta deras ställning inför sig själva och inför gruppen (i detta fallet en bunt pseudonymer på ett forum, en virtuell mötesplats) genom att verka serotonergiska och därmed högre upp i hierarkin (dvs de vill framstå som "alfas"). Jag tycker det är ett patetiskt beteende eftersom jag förstår vad det verkligen handlar om. Den typen av icke-relevant kompetenssignalering är helt onödig eftersom vi inte ens känner varandra i verkliga livet. Låt oss istället diskutera alla möjliga eventualiteter här.

Rent logiskt så förstår ni att ingen virussmitta avhjälps genom s.k. "ta det lugnt". Endast försiktighet hjälper för att minimera virussmitta. Att operera som vanligt är ett säkert sätt att vara behjälplig för fortsatt smitta. Självklart behöver fundamentala delar av samhället fungera vidare, såsom logistiska linjer, etc. Men att inte ta risker i beaktande och göra allt precis som vanligt är rent oansvarigt. Folk kommer dö till följd av detta.

Om ni inte som beter er på detta sätt inte inser implikationerna i det jag skriver ovan, vågar jag påstå att ni lider av rejäl Dunning–Kruger. Kom ihåg att 50% av alla deltagare i en tråd kommer statistiskt sett ha lägre IQ än den andra hälften. Det innebär att det finns idioter här.

PS: Jag är relativt säker på att det i historien finns otaliga exempel på människor som befunnit sig inuti en brinnande byggnad, intalar sig själv att "det finns ingen anledning till panik" och lugnt avslutar ett mail till en kollega, för att sedan brinna inne då de missförstått hur snabbt en brand kan utvecklas.

”Boosta sin ställning” på ett anonymt forum. Gå och lägg dig. Glöm inte att köp en massa ansiktsmasker och konservmat.
Citera
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
För att indikationer finns att det är relativt smittsamt och även är så innan symtom uppstår. T.ex kan kvinnan i Jönköping smittat folk som nu börjar smitta folk.

Tänk en miljon smittade i Sverige (är väl en rimlig siffra för svininfluensan utan vaccineringen), det är 50 000 döda. Är du en av dem? Din fru, barn eller annan släkting? Oddsen pekar på det. Vill du riskerar att vara "indexpersonen" bland dina nära och kära?

Sjukdomar bör man agera mot, inte reagera.
5% dödlighet? Det ligger väl på 1-2%? Det skulle vara 10-20 000 på en miljon.

Jag säger inte att man ska ta det lätt, men folk som pratar om domedagen, att bunkra upp inför den kommande kollapsen och liknande tycker jag är lite väl panikslagna. Folk får det ju att låta som ett virus som kommer slå ut hela statsapparaten och civilisationen >.<
Citera
2020-02-01, 11:51
Medlem
Citat:
Någon?
Förstår att det kan verka knasigt men till saken hör att viruset numera hanteras även som luftburet. Alltså väldigt smittsamt. Sen finns inget vaccin. Skulle en hel befolkning smittas så kan du ju själv räkna på hur många som skulle dö om det är 1% dödlighet. Till skillnad från säsongsinfluensa som är 0,17% och där det även finns vaccin att ta
Citera
2020-02-01, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Vet inte om detta skrivits innan, men här är en google translated kinesisk artikeln om fallet i Jönköping:
https://translate.google.com/translate?hl=&sl=zh-CN&tl=sv&u=https%3A%2F%2Fmp.weixin.qq.com%2Fs%2FOS nLrJDPZoMDNRft-01l2g

Den verkar ha mer detaljer än jag kan hitta på SVT, om hur kvinnan väntat vid Göteborgs tågstation flera timmar och sedan färdats med buss till Jönköping efter att ha anlänt till Sverige.
Mycket informativt. Tack!
Citera
2020-02-01, 11:53
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag kan inte bekräfta detta men Kina är ju rätt stort och jag tror att de olika provinserna rapporterar var för sig och att någon exakt tid inte riktigt hålls. Det kan man utläsa av att scrolla ned på bno sammanställningen där alla tidpunkter för förändringar loggas.

Tack ska du ha!
Jag har flera sidor uppe, bland annat den.
Jag har inte sett loggarna men ska kolla.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Hej!
i ett tidigare inlägg försökte jag förklara min upplevelse kring Corona.
Har varit i Asien och bevisligen kommit i kontakt med personer från Wuhan.
Sedan jag kom hem och blev dålig har jag försökt få komma in för provtagning, men nekats.
Under dom här dagarna har jag varit i kontakt med Smittskyddsläkaren i regionen, Vårdcentral, DN osv.

Här är ett mejl jag skickade till DN igår, svar på ett där hen tycker jag ska åka in för provtagning.

"Har försökt men då måste ?jag? bevisa att jag varit i kontakt med en konstaterat smittad. Det är så dumt att klockorna stannar. Det brukar vara svårt att få mig tyst,, men då Dr Hans Broman sa det blev jag tametusan knäpptyst!
Jaja, eftersom jag inte känner någon Corona-sjuk blir det svårt,, eller så får jag väl bryta mig in hos hon i Jönköping o ge henne en rejäl krya på dig kram😊

Jag hade önskat att ni tog tag i det här, dels finns ännu ingen information om ”oss” och dels så verkar det skilja sig mellan landstingen om hur dom hanterar frågan. I Jönköping är man SÅ välkommen och får åka limousine ända fram till dörren medan här i länet får man fan sköta sig själv.

Vad händer på måndag då Corona troligen är anmälningspliktig, om jag ringer då, måste dom ta emot mig?
Eller ska jag ändå behöva släpa med sig en som garanterat har Corona-virus o slänga upp på disken?
Jo just ja! denna person måste jag ha träffat I Wuhan! Det gills INTE om vi satt bredvid varann på ett flyg över oceanen. Doktorn var VäLldiGt tYDlig med det! Så här är hon i Jönköping troligen ändå inte mycket att ha. Västernorrlands Landsting..

I princip alla jag kommit i kontakt med kring det här verkar närmast lobotomerade, känns som att jag är huvudperson i en psykologisk thriller. Jag går febrig och med dimmig syn omkring i en värld av idioter skapad av någon högre makt för att hålla folket i schack.. men behandlingen bet inte på just mig.

Efter samtalet med Smittskyddsläkaren känns det som att jag lika gärna kunde dö nu.
Det sista hoppet för mänskligheten lämnade min arma lekamen."
Det här är för fan helt sanslöst. Handfallna och hjärntvättade. Förjävligt. Ring till Jönköping vetja och be dem tala lite sans i de i ditt län. Why not.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Nästan 100 miljoner i karantän, vad fan händer där?
Ju fler som smittas desto fler potentiella dödsfall och större risk till spridning utanför kina. Det är vad som händer
Citera
Medlem
Citat:
5% dödlighet? Det ligger väl på 1-2%? Det skulle vara 10-20 000 på en miljon.

Jag säger inte att man ska ta det lätt, men folk som pratar om domedagen, att bunkra upp inför den kommande kollapsen och liknande tycker jag är lite väl panikslagna. Folk får det ju att låta som ett virus som kommer slå ut hela statsapparaten och civilisationen >.<
De är kanske det som kommer ske, hur lite man än vill erkänna det.
Citera
2020-02-01, 11:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Om någon inte visste varför det här landet våldtas av allt och alla, läs den här tråden. En massa hypokondriker till ”män” som sitter i sina källare och spår domedagen över ett influensavirus.

https://www.youtube.com/watch?v=UDY5COg2P2c

Här har du en dokumentär om vad ett "influensavirus" kan ställa till med. Själv är jag ej orolig utan väldigt neutral till det hela, låt naturen ha sin gång. Med det sagt är det verkligen ingen omöjlighet att detta virus får förödande konsekvenser för mänskligheten med tanke på hur öppen världen är idag med folk som reser osv.
Citera
2020-02-01, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Jag är i Sverige just nu. Det är typ mer panik i denna tråden än vad det är här. Just sayin.
Panik o panik folk tycker det är roligt att diskutera saker.
Citera
2020-02-01, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
”Boosta sin ställning” på ett anonymt forum. Gå och lägg dig. Glöm inte att köp en massa ansiktsmasker och konservmat.

Men om du analyserar dig själv, vad är det du håller på med om inte att skapa en virtuell feedback-loop för dig själv där du försöker boosta din ställning i dina egna ögon - genom att håna andra som diskuterar en pandemi, genom att försöka emaskulera dem?

Jag tycker det är rätt uppenbart vad det är för beteende du sysslar med. Du är en tönt som försöker bygga upp din egen status inför pseudonymer på ett forum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in