Citat:
Ursprungligen postat av
bulletproofsoul
Genom jobbet kom jag igår i samtal med en ca 30 årig sjuksköterska från Karolinska. Hon var seriöst orolig eller rättare sagt all personal på KS var riktigt orolig inför corona. Det är mycket allvarligare än vad allmänheten och politiker fattat menade hon. Det finns folk på KS som forskar på viruset för fullt just i detta nu. Hittills gillar de inte vad de ser men de kan samtidigt inte gå ut med info för att skapa panik och dessutom vet man förstås för lite om viruset ännu. All info från myndigheter har ett syfte nu, att inte skapa panik i samhället. Hon sa vidare att KS redan nu går på knäna. Det är mer eller mindre kaos på akuten och det fattas bäddar. Hur det ska bli om det börjar droppa in smittade av corona vågade hon inte tänka på. En total lockdown som i Wuhan där allt är stängt och alla sitter hemma och väntar ut viruset är inte alls ett osannolikt scenario även här menade hon. Hon gav rådet att lite lugnt börja hamstra basvaror och annat nödvändigt redan nu.
KS har gått på knäna länge. Jag har också en kompis som jobbar där.
Har mängder med halvårsgamla sms om kaoset, personalbristen, att de är överbelagda varje dag m.m.
Framför allt i somras då ett par avdelningar stängdes och slogs ihop till en och de fick placera patienter över hela sjukhuset. Hon grät av utmattning flera gånger när hon åkte från jobbet.
Så det är klart att de inte skulle klara ytterligare belastning. Men det gäller ju vilka scenarier som helst, större olyckor eller smittor. Min kontakt på KS har inte hört något överdriven rädsla för just Corona utan säger att de är oroliga för allt som kan tära på den redan ansträngda situationen. Och hon kommer inte att bunkra basvaror eller förbereda sig för en lockdown med en enda smittad i Jönköping.
Så man får väl se det som att vårdpersonal är som folk är mest, dvs olika benägna att låta sig skrämmas upp och känna oro.