2020-02-01, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Jag vill bara inte vara den som för smitta vidare, för egen del är jag inte orolig även om jag är dålig som fn.
Sannolikheten att det är någon annan sorts influensa som intagit min kropp är nog större än att det är Corona, men man vill ju veta. Allrahelst som ingen verkar veta säkert hur länge i efterhand man kan smitta.

Hur många har du träffat sedan du insjuknade och dagarna innan?
Stört ändå att du inte får testas trots kontakt med Wuhan-kineser. Visar det sig att du har Corona ska denna historia ut i all media så alla svenskar fattar.
Corona Malin hade väl sagt att ”risken är låg” att du smittats. Eftersom du inte bytt saliv med kineserna.
Citera
Medlem
NYTs Chris Buckley strosar i Wuhan lördagmorgon. Många bilder.

https://twitter.com/ChuBailiang/status/1223507699448438784
Citera
Medlem
Nästan 100 miljoner i karantän, vad fan händer där?
Citera
2020-02-01, 11:46
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Inte riktigt hängt med i debatten. Varför är det så mycket hysteri kring just detta virus?

Av det jag läst är det som en influensa med tillhörande lunginflammation? Med typ 1-2% dödlighet (hittills. Siffrorna kan ju sjunka betydligt när ett större antal har smittats. På tok för små siffror hittills).
Visst ska man ta det på allvar, men känns som att folk överreagerar lite, i samma stil som när SARS och fågel/svininfluensan var på tapeten.

Varför pratar folk om att börja bunkra upp flera veckors mat och leva lite som en eremit kommande tid...?

För att indikationer finns att det är relativt smittsamt och även är så innan symtom uppstår. T.ex kan kvinnan i Jönköping smittat folk som nu börjar smitta folk.

Tänk en miljon smittade i Sverige (är väl en rimlig siffra för svininfluensan utan vaccineringen), det är 20 000 döda. Är du en av dem? Din fru, barn eller annan släkting/vän? Oddsen pekar på det. Vill du riskerar att vara "indexpersonen" bland dina nära och kära?

Sjukdomar bör man agera mot, inte reagera.
Senast redigerad av Seemve 2020-02-01 kl. 11:51.
Citera
2020-02-01, 11:47
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det är väl dels på grund av youtubekanalen med filmer inifrån Wuhan, dels på grund av smittospridningen över världen just nu, med nya länder varje dag, samt att WHO har utlyst globalt nödläge.
Ärligt talat, jag tolkar Wuhans isolering bara som att Kina har lärt sig från SARS. Då var de ju knappast särskilt proaktiva i hur de hanterade viruset. Att det sprids över hela världen är inte så konstigt då vi är så globala som vi är. Utlyste inte WHO nödläge vid något av SARS, Svin- eller fågelinfluensa? Har inget minne av huruvida de gjorde det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Genom jobbet kom jag igår i samtal med en ca 30 årig sjuksköterska från Karolinska. Hon var seriöst orolig eller rättare sagt all personal på KS var riktigt orolig inför corona. Det är mycket allvarligare än vad allmänheten och politiker fattat menade hon. Det finns folk på KS som forskar på viruset för fullt just i detta nu. Hittills gillar de inte vad de ser men de kan samtidigt inte gå ut med info för att skapa panik och dessutom vet man förstås för lite om viruset ännu. All info från myndigheter har ett syfte nu, att inte skapa panik i samhället. Hon sa vidare att KS redan nu går på knäna. Det är mer eller mindre kaos på akuten och det fattas bäddar. Hur det ska bli om det börjar droppa in smittade av corona vågade hon inte tänka på. En total lockdown som i Wuhan där allt är stängt och alla sitter hemma och väntar ut viruset är inte alls ett osannolikt scenario även här menade hon. Hon gav rådet att lite lugnt börja hamstra basvaror och annat nödvändigt redan nu.

KS har gått på knäna länge. Jag har också en kompis som jobbar där.
Har mängder med halvårsgamla sms om kaoset, personalbristen, att de är överbelagda varje dag m.m.
Framför allt i somras då ett par avdelningar stängdes och slogs ihop till en och de fick placera patienter över hela sjukhuset. Hon grät av utmattning flera gånger när hon åkte från jobbet.

Så det är klart att de inte skulle klara ytterligare belastning. Men det gäller ju vilka scenarier som helst, större olyckor eller smittor. Min kontakt på KS har inte hört något överdriven rädsla för just Corona utan säger att de är oroliga för allt som kan tära på den redan ansträngda situationen. Och hon kommer inte att bunkra basvaror eller förbereda sig för en lockdown med en enda smittad i Jönköping.

Så man får väl se det som att vårdpersonal är som folk är mest, dvs olika benägna att låta sig skrämmas upp och känna oro.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Better safe than sorry. Rabiat panik är inte befogat, men försiktighet och att undvika folksamlingar skulle minska en eventuell spridning av viruset. Det måste inte vara svart eller vitt.

Folk som är ”ointresserade” av detta virus älskar att komma in i denna tråden och påpeka för oss alla hur mesiga vi är, hur vi är både domedagsprofeter och foliehattar och samtidigt visa på hur tuffa de är.
Folk förstår inte ens att det är genom kunskap man kan skydda sig utan att ha någon panik. Man bör vara bekymrad men inte livrädd.
Jag tillhör själv en riskgrupp liksom flera i min familj så jag vill veta så mycket jag kan
Citera
2020-02-01, 11:48
Medlem
Flygande maskpoliser i drönarform patrullerar samhällen så att folk inte ränner runt utan mask.

https://twitter.com/globaltimesnews/status/1223218977570078721
Citera
2020-02-01, 11:49
Medlem
nått karanieöarna också
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset-har-natt-svenska-turistparadiset/
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag skulle behöva uppgifter på när Kina rapporterar sina siffror. Jag läste någonstans att de bara rapporterar två gånger per dygn, men jag hittar inte klockslagen. Någon som har dem?

Jag kan inte bekräfta detta men Kina är ju rätt stort och jag tror att de olika provinserna rapporterar var för sig och att någon exakt tid inte riktigt hålls. Det kan man utläsa av att scrolla ned på bno sammanställningen där alla tidpunkter för förändringar loggas.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Orsaken till att vi ser en så stor andel personer från Wuhan bland de konfirmerade fallen i Europa och USA är troligtvis att de är de fall man misstänker och därför testar. Vi är mitt i en influensa/förkylningsperiod, så om du som helt vanligt svensk (och inte har varit i Asien) blir krasslig så lär du inte gå och testa dig.

Jag tror nästa våg av konstaterade fall i vår del av världen kommer att vara de allvarliga fallen som söker sjukhusvård mer akut, och då blir testade.
Citera
2020-02-01, 11:50
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ärligt talat, jag tolkar Wuhans isolering bara som att Kina har lärt sig från SARS. Då var de ju knappast särskilt proaktiva i hur de hanterade viruset. Att det sprids över hela världen är inte så konstigt då vi är så globala som vi är. Utlyste inte WHO nödläge vid något av SARS, Svin- eller fågelinfluensa? Har inget minne av huruvida de gjorde det.

Ja man gör ju lite som man vill här.
Vill man tycka att detta är en larvig sak, så får man det.
Men det du tar upp har ju redan stötts och blötts hundra gånger i denna tråd, så kanske läsa i tråden kan ge svar på det mesta du undrar över
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in