2020-02-01, 00:54
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte vad bilderna och messen innehåller.
Självklart är det risker med allt du gör.

Du vet ju inte riktigt vem du inleder ett förhållande med. I början är man väl alltid försiktig, efterhand får du mer tilltro. Öppnar dig mer. Ger förtroenden. Till sist vågar man älska, öppna sig, ge av sitt innersta.

Ska du aldrig våga det? För att personen kan använda det som hot?
Kanske t om döda dig?

Kanske bäst att låsa in sig?
Fast du vet väl om att hemmet är den farligast platsen av alla? Förutom fallolyckor för äldre, är olyckor i hemmet för barn vanliga. Och också misshandel händer ofta inom hemmets väggar... Ingenstans är du skyddad, hur oskyldig du än är. Det finns nog många som lidit skada, helt utan egen förskylan.

Man ska inte behöva som människa tänka att man inte kan öppna sig, inte vara med någon för att människan kan använda allt mot dig och slutligen mörda dig.

Som tur är håller våra lagar med om det.
Sluta att lägga allt ansvar på L*ena.

Hon hade tillräckligt med ledtrådar till vad
för sorts ”man” hon inledde ett förhållande
med. Någon som ljög för sin fru och sina
barn. En bedragare. Hur kunde hon tro
att hon kunde lita på honom?
Varför skulle han behandla henne annorlunda?
Citera
2020-02-01, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Överdrifter? Det är inte mitt fel att ni
har selektivt minne och bara kommer
ihåg det ni vill komma ihåg.

Varför "duggar" det av citationstecken tror du? Först så är det ett felaktigt användande av citationstecken, men det lämnar jag därhän.

Använt på detta sätt innebär det att skribenten inser att det är icke-korrekt uttryck/vidlyftigt och vill markera/friskriva sig ansvar från det. Vissa läsare utnyttjar det till att tolka det fritt efter eget önskemål.

Här tror jag både du och EGT är högst medvetna om detta. Samma Troll-hatt liksom.

Men fakta är det inte.
Senast redigerad av Remark 2020-02-01 kl. 01:31.
Citera
2020-02-01, 01:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Som alltid både intressant och underhållande att läsa dina kloka tankar. Det ger både krydda och lärdom runt det mänskliga och våra beteenden. Därför brukar jag ta mig lite tid och spara dina inlägg till sist, och läsa dom med eftertanke.

Och det är ju intressant , det här med erkännande eller inte.
Jag har följt några fall på youtube, där gm plötsligt har erkänt.

Ibland är det svårt att se varför någon plötsligt ändrar hållning, från att ha nekat på det bestämdaste till att plötsligt erkänna. Ibland blir erkännandet inte fullt ut (skambrott t ex), men ibland mycket detaljerat.

Om jag bara får gissa, verkar det vara något mönster som kan skönjas i erkännanden.
Ibland är det helt enkelt att de blir överbevisade och det är lönlöst att fortsätta. Ibland finns det vinster att få av ett erkännande. T ex om man är överbevisad att man är den skyldige, kan man kanske komma undan lindrigare om man erkänner delvis, att ja jag var där, eller ja, jag utdelade det dödande hugget, men det var i självförsvar. Eller jag minns inte, det kan ha varit jag. Men jag minns inge för jag var full/drogad.

Någon gång har man sett någon som erkänt fast det inte har funnits övertygande bevisning eller åtminstone inte övertygande bevisning. Det kan vara gärningsmän som njuter av uppmärksamheten, att få gå igenom sina dåd på nytt och vara huvudperson i ett drama som många följer. Det gäller kanske mest serievåldtäktsmän/mördare?

Det kan finnas gärningsmän som inte är av det hårdare virket, som kan ha känslor för de efterlevande och för sina nära/vänner och som ångrar sig.

Men i det här fallet tror jag inte att det kommer något erkännande i första taget.
Han har hållit ställningarna så länge att om det hade funnits något som äkta ånger, äkta känslor, då hade han erkänt.
Inte heller tror jag att han känner sig stolt, eller behov av att som en seriegärningsman återupprepa sina dåd. Även om han skulle ha behov av att stoltsera med hur briljant han har varit, tror jag inte att han anser att den vinsten överväger straffet.

Möjligen skulle han kunna tappa ansiktet för mycket av att i rätten bli så överbevisad att det är löjligt att inte erkänna att han skulle kunna erkänna något. Men säkert har han i sin hjärna redan en plan för hur han ska parera det. Det kommer nog inte ett helt erkännande, utan det finns nogon någon hake där.

Precis som han i den rättspsykiatriska undersökningen lägger ansvaret på L*ena och erkänner (det som han säkert vet han är överbevisad med; att han har hotat och slagit(?) henne). Det säger han berodde på att hon hotade att öppet gå ut med detta och berätta för HD och han blev rosenrasande. De hade ju haft ett förhållande i hela(!) två år (inte sex som det egentligen var), men efter denna period lugnade allt ner sig och de var bästa vänner.

Något sådant kanske vi får se.

Tack, du är alltför vänlig. Men ditt svar var, som vanligt också, mycket givande. Du graviterar mot gärningspsukologin, vilket är ganska följdriktigt, men lite svårt och kräver en del erfarenhet. Det är inte bara antingen/eller erkännande utan det är uppkopplat på vem som utförde gärningen mot vem och varför. Jag tror som du att det kan ligga både en underkastelse under faktum och ett fortsatt blånekande med hänvisning till minnesförlust el dyl. i korten. Möjligen men mindre troligt en hänvisning till hot eller svek från LW. En sån kommer kanske troligare på nåt års sikt eller så. Efter domen. Lite som gyllnesvan, där det var för tokigt och pinigt att ta på sig saken först, under rättegång. På ytan, såvitt man kan gissa, så är mordet här utlöst och knutet till en vilja att hemlighålla ngt, som riskerade komma i dagen (otroheten), inför exv barnen. Och kanske framtvinga flytt el förlorad vårdnad eldyl. Möjligen bara ”förlorat ansikte”, eller nån variant av det. Den viljan till hemlighållande bör väl då kunna tendera mot ett fortsatt hemlighållande, även om det kanske inte är exakt samma sak, eller inte längre. Det finns en skam. Den skammen bottnar i en vårdslöshet med mänskliga värden, dvs det finns saker som inte tål dagens ljus.

På ett plan är det ju intressant. Hur det ska avlöpa. På ett annat kanske not so much ändå, för mördare är ofta tråkiga i sin grå självförträfflighet. Och sin obetydlighet. Som de djupt känner och så flagrant poängterat i och med sin handling. Det svider förstås. Svider länge.
Senast redigerad av Lonnrot 2020-02-01 kl. 02:21.
Citera
2020-02-01, 01:30
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Hon hade tillräckligt med ledtrådar till vad
för sorts ”man” hon inledde ett förhållande
med. Någon som ljög för sin fru och sina
barn. En bedragare. Hur kunde hon tro
att hon kunde lita på honom?
Varför skulle han behandla henne annorlunda?

Nu med facit i hand: Tror du att SD behandlade HD likadant som hon behandlade LW?
Citera
2020-02-01, 01:40
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Nu med facit i hand: Tror du att SD behandlade HD likadant som hon behandlade LW?

Nej. Jag tror att det var ett
Hora–madonna-komplex.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hora–madonna-komplexet
Citera
2020-02-01, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Är du helt säker på att hon gjorde det mot slutet? Kan mycket väl vara så att hon dödades när hon försökte dra sig ur helt. Ett inte helt osannolikt scenario.

Du försöker göra det till en trådsanning genom att posta informationen om vartannat som om det vore klarlagt fakta. Med andra ord försöker du föra andra besökare här inne bakom ljuset med information som du tycker passar dig och hoppas skall vara sann.

Dina analyser utav hennes sociala liv är allt annat än bra. Hur du analyserade hennes föräldrar tex får en och tro att du aldrig någonsin har upplevt familjeliv. Den information du sitter på och hur du kan härleda detta till de slutsatser du gör är ofattbart. Du är snabb att kasta stenar, fördöma och fylla i tomrutor på de mest krystade och påhittade scenariorna. Om du tror att du känner LW så är du totalt blåst.

Man kan vara besviken och ändå vänner. Det tror jag att de flesta förstår.

Jag vet inte vad du har råkat ut för men jag hoppas att du tillfrisknar och kommer vidare.

Finns väl bara en person som möjligen kände LW fullt ut,
och han skilde sig från henne.
Citera
2020-02-01, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Det var väl det LW ville,Att lägga korten på bordet och berätta för HD om SDs förhållande med LW men det fick hon väl inte va? Det var väl då som SD började med sina hot och trakasserier mot LW,Att SD ville äta kakan och ha den kvar förstår väl alla vid det här laget,Att LW verkligen trodde på SDs alla lögner bevisade hon väl när hon gav upp arbetet som pastor,Och det bevisar väl att hon hade moral om någon

Om LW hade varit seriös när det gäller SD så hade hon krävt att han
åtminstone hade påbörjat en skilsmässa från HD innan hon inledde
ett förhållande med honom.
Samma sak med SD, om han menade allvar så hade han skilt sig först.

Å hävda att LW blev lurad och förd bakom ljuset av SD i sex års tid, det är å
klassa ner henne som människa och idiotförklara henne, intelligensbefria henne totalt.
Det är inte den bilden jag har fått av henne, jag tror hon va mycket mer än så.

Vad gäller hennes moral så avstår jag från å kommentera den
Citera
2020-02-01, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Anhöriga?? Du tror inte fam är medvetna av vad som skedde då flera av dom stod bakom anmälningarna enligt Schazz ? Det är sonen själv som är källa så trovärdigare uppgifter hittar du knappast.

Notera på datumen att barnen var små vid tillfället. Det finns flera uppgifter om att lämnat t.om. sjuka barn nattetid för att tillfredsställa sitt omättlig behov att catscha.

Mollan UWs fd fru blogg .
Citat:

Ursprungligen postat av Schazz

Ursprungligen postat av Schazz:

Citat:

Kanske är det signifikativt att du och några till upprörs mer över att det skrivs om det än att det faktiskt skedde. Dvs, sällar dig till dom som låtit eländet fortgå.
Finns något trångsynt i att bli mer provocerad av den som har curage att säga att något är fel emedan den som orsakat problemen skyddas.
Orkar inte leta nu men tidigare i tråden har Schazz skrivit att hen fått uppgifter att HD har alibi (skrevs innan HD blev inplockad) och hen visste/hört att MH har blivit förhörd.

Så frågan är hur mycket sanning det ligger i deras inlägg/blogg. HD hade bevisligen inte alibi (då hade hon väl inte blivit hämtad av farbror blå).

MH verkar minst sagt bitter på det mesta efter sitt uppbrott från UW.
Citera
2020-02-01, 09:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Orkar inte leta nu men tidigare i tråden har Schazz skrivit att hen fått uppgifter att HD har alibi (skrevs innan HD blev inplockad) och hen visste/hört att MH har blivit förhörd.

Så frågan är hur mycket sanning det ligger i deras inlägg/blogg. HD hade bevisligen inte alibi (då hade hon väl inte blivit hämtad av farbror blå).

Jag skulle nog snarare gissa tvärtom, att HD visade sig ha ett riktigt bra alibi. Helt plötsligt greps och häktades hon. Efter några dagar släpptes hon med motiveringen att det inte längre fanns anledning att misstänka henne.

Varför HD togs in är det väl ingen som vet, men man kan ju spekulera. Vet inte om det står i lagen eller är någon praxis, men en förutsättning för att man skall kunna åtala/döma någon är tydligen att man kan "utesluta annan gärningsman". I och med turerna kring HD kan den saken sägas vara avklarad.
Senast redigerad av Draifos 2020-02-01 kl. 09:51.
Citera
2020-02-01, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag skulle nog gissa tvärtom, att HD visade sig ha ett riktigt bra alibi. Helt plötsligt greps och häktades hon. Sedan efter några dagar släpptes hon ur häktet med motiveringen att det inte längre fanns anledning att misstänka henne.

Varför HD togs in är det väl ingen som vet, men man kan ju spekulera. Vet inte om det står i lagen eller är någon praxis, men en förutsättning för att kunna åtala/döma någon är tydligen att man kan "utesluta annan gärningsman". I och med turerna kring HD kan nu den saken sägas vara avklarad.
Så du menar att polisen tar in HD och hon får sitta i häktet så hade hon "riktigt bra alibi"?

Varför blev hon inte avskriven omedelbums isf?

Vad jag ville få fram i inlägget till SJ var att Schazz skrev, långt innan HD blev inplockad att hen hört att HD hade alibi... om så vore antar jag att även polisen visste om det och inte hade plockat in HD.
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-02-01 kl. 09:55.
Citera
2020-02-01, 10:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Allt det där du hänvisar till har väl Åsa Hiding också gjort: "svarat på frågorna var/när/hur/vem, uteslutit annan gärningsman och tagit fram att ett motiv fanns."

Det är bara ett åtalsbeslut som saknas nu.

Ja, åklagaren anser det ja.
Men så återstår också rättegången, och att Tingsrätten också anser det. Försvaret ska ju ha en möjlighet att säga sitt.
Citera
2020-02-01, 10:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Här är de inlägg som du menade:

Citat:
Enligt källor jag pratat med ska MH vara hörd för länge sedan. Hon var på annan ort den aktuella tiden. En av dessa källor menade också att HD inte var misstänkt på något sätt.

Citat:
Enligt uppgift ska HD haft alibi. Uppgiften kom från nära vänner till familjen W och från flera håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in