2020-01-31, 12:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nog får det ändå nu anses ”bekräftat” att dessa 14 000 sidor avser hela fu-materialet (allt som framkommit under utredningen), alltså även sidomaterial (den sk ”slasken”).
Som jag från början påtalade.

Ang fettet: tror så här om anledningen till att åkl ”propsar” på att försvaret skall ta del av hela klabbet: SD hade ju enl uppgift från Backman framfört någon form av egen hypotes kring omständigheterna kring mordet.
Det ligger väl nära till hands att tro att SD, mer el mindre explicit, har pekat mot någon alternativ GM. Vilket man utrett.
Och inte funnit någon substans alls i.
Därför har det slaskats. Men åkl förutser att SD under huf kommer att ideligen åberopa utredning som inte finns i fup.
Vilket kommer att göra huf till en mecklig historia. Lika så bäst då för åkl att delge allt och sedan ge gott om tid/uppskov för inläsning.
På så vis kan hon på förhand neutralisera kommande invändningar etc.

Du kan säkert ha rätt i det du säger. Det låter väl ganska troligt med tanker på att SD har signalerat tidigt att han hade någon teori, men den ville han spara till sist...
Citera
2020-01-31, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flatamoderata
He grab women ny the pussy är var jag har hört. Inte så många protesterade.

De vågade väl inte.
Citera
2020-01-31, 12:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Under ”normala” och godartade förhållanden ska det säkert inte behöva bli mycket trassel kring vad som bör hamna i slasken och inte, skulle jag tro. Så länge det gäller rena bevisfrågor i alla fall. Sen är väl få fall helt ”normala” i en ideal mening, utan unika, men givet att personen ska fällas för vad som står i åtalet så reglerar ju saker sig trots allt efter detta, vilket torde fungera reglerande även i komplexa fall. Jag vet inte om det kan finnas typiska fall där frågetecken ofta uppstår. Kanske flera möjliga GM och möjlig anstiftare? Men då får väl åkl ta höjd för det på annat sätt, före åtal. Nån känner säkert till det där...

Sen kan ju den åtalade inbilla sig att det finns saker i slasken som borde vädras, men vanligen är väl nyckelpunkterna i bevisläget tröskade och tveksamma förhållanden kända. En ”vändning vid galgen” där den åtalade lyckas plocka fram ngn detalj som skulle kullkasta åtalet är väl inte otänkbart iofs. Men det lär ju vara ovanligt, och svårt att genomföra.

Eller?

Sen kan man väl kanske tänka sig att försvaret och åkl har olika synsätt på den åtalades karaktär och försvårande resp. ”förmildrande” omständigheter. Där kan man väl tänka sig att försvaret vill åberopa saker som talar för en lite annan uppsåtsbild eldyl. Men då har man ju också börjat traska uppför erkännandets stig, föreställer jag mig. Det är väl svårt att framställa saker i försonligt ljus från positionen att personen inte erkänner. Om man säger så. Men försvaret kanske tänker sig en möjlig kovändning där, inför faktum. Jag vet inte hur domstol ställer sig till erkännanden ”utifall att man ändå är överbevisad”. En ”funktionell” hållning till skuld till mord i rätten är inte gångbar, skulle jag tro. Man bör nog bestämma sig i god tid. GM här skulle ha bestämt sig för ett år sen eller så. Att gå lös och tänka sig att mord är okej så länge man inte åker dit är ingen exemplarisk hållning. Möjligen kan GM hänvisa till familjens försörjning och barnens behov av båda sina föräldrar, men en sådan argumentation ser väl ut att kunna falla på eget grepp här.

Att försvaret i detta fall skulle kunna hitta substantiella luckor i bevisningen, efter det att åtalet kommit så här långt, förefaller mindre troligt. Att GM får chansen att läsa mycket, och ha synpunkter, är ju bra. Och att processen att sammanställa allt är tidskrävande och kan behöva extra tid ibland är ju begripligt.

Bevis talar ju sällan litegrann för eller emot. Det brukar vara antingen eller. Särskilt i sin kontext. Så en bit här eller där och hit eller dit förändrar vanligen inte vad som verkligen hände. Det gör det inte ogjort. BO försvinner inte, inte heller mordet.

Nu försvinner de aldrig.

Som alltid både intressant och underhållande att läsa dina kloka tankar. Det ger både krydda och lärdom runt det mänskliga och våra beteenden. Därför brukar jag ta mig lite tid och spara dina inlägg till sist, och läsa dom med eftertanke.

Och det är ju intressant , det här med erkännande eller inte.
Jag har följt några fall på youtube, där gm plötsligt har erkänt.

Ibland är det svårt att se varför någon plötsligt ändrar hållning, från att ha nekat på det bestämdaste till att plötsligt erkänna. Ibland blir erkännandet inte fullt ut (skambrott t ex), men ibland mycket detaljerat.

Om jag bara får gissa, verkar det vara något mönster som kan skönjas i erkännanden.
Ibland är det helt enkelt att de blir överbevisade och det är lönlöst att fortsätta. Ibland finns det vinster att få av ett erkännande. T ex om man är överbevisad att man är den skyldige, kan man kanske komma undan lindrigare om man erkänner delvis, att ja jag var där, eller ja, jag utdelade det dödande hugget, men det var i självförsvar. Eller jag minns inte, det kan ha varit jag. Men jag minns inge för jag var full/drogad.

Någon gång har man sett någon som erkänt fast det inte har funnits övertygande bevisning eller åtminstone inte övertygande bevisning. Det kan vara gärningsmän som njuter av uppmärksamheten, att få gå igenom sina dåd på nytt och vara huvudperson i ett drama som många följer. Det gäller kanske mest serievåldtäktsmän/mördare?

Det kan finnas gärningsmän som inte är av det hårdare virket, som kan ha känslor för de efterlevande och för sina nära/vänner och som ångrar sig.

Men i det här fallet tror jag inte att det kommer något erkännande i första taget.
Han har hållit ställningarna så länge att om det hade funnits något som äkta ånger, äkta känslor, då hade han erkänt.
Inte heller tror jag att han känner sig stolt, eller behov av att som en seriegärningsman återupprepa sina dåd. Även om han skulle ha behov av att stoltsera med hur briljant han har varit, tror jag inte att han anser att den vinsten överväger straffet.

Möjligen skulle han kunna tappa ansiktet för mycket av att i rätten bli så överbevisad att det är löjligt att inte erkänna att han skulle kunna erkänna något. Men säkert har han i sin hjärna redan en plan för hur han ska parera det. Det kommer nog inte ett helt erkännande, utan det finns nogon någon hake där.

Precis som han i den rättspsykiatriska undersökningen lägger ansvaret på L*ena och erkänner (det som han säkert vet han är överbevisad med; att han har hotat och slagit(?) henne). Det säger han berodde på att hon hotade att öppet gå ut med detta och berätta för HD och han blev rosenrasande. De hade ju haft ett förhållande i hela(!) två år (inte sex som det egentligen var), men efter denna period lugnade allt ner sig och de var bästa vänner.

Något sådant kanske vi får se.
Citera
2020-01-31, 13:00
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Klart dödsorsak måste gå att fastställa. Han har inte direkt blåååst omkull henne.

Det är väl därför det är svårt att fastställa om du tänker efter.
Citera
2020-01-31, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du kan säkert ha rätt i det du säger. Det låter väl ganska troligt med tanker på att SD har signalerat tidigt att han hade någon teori, men den ville han spara till sist...

Ja det var ju så det var; att SD hade någon egen förklaringsmodell som han inte ens ville förmedla till sin försvarare.
Men SD har kanske fått anledning att ompröva denna hållning sedan dess.

Får någon sorts aning om att SD själv kommer att komma till tals mer än brukligt under huf.

Någon som förresten vågar sig på en gissning om hur många dagar som kommer att planeras in hos TR?

Lägger ett grundbud: 7 dagar + lika många i reserv.
Citera
2020-01-31, 13:03
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
------------------
Att ålägga Åkl den lika omöjliga som omänskliga uppgiften att som part i målet hålla sig objektiv ligger nästan i linje med att hävda att Advokater är överflödiga. Ex, på medialt uppmärksammade mål där Åklagare våldfört sig på objektivitetsprincipen:
Thomas Qvick
Kevinfallet
Kaj Linna
Operation playa mf mf.

64 advokater utvecklar detta i Sveriges radio söndag 15 december 2019 kl 07.28

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7367847

För att återgå till jämnförelsen att gå mot rött så är väl andelen Åkl som i komplicerade brottmål klarar av att hålla sig till objektivitetsplikten lika vanligt som att någon väntar vid röd gubbe om inga bilar fanns

Vi får väl hoppas att inte Hiding medvetet eller omedvetet sållar bort det som talar till den MT fördel.
Vad gäller hennes uttalanden i media vilka ligger till grund att SD är dömd på förhand så kan man misstänka Åkl har svårt att hålla sig objektiv.

Det fetade: Har du någon statistik att visa upp, istället för att namedroppa enskilda rättsfall under ett 20-års spann, som ej har kopplingar till detta fallet eller för den delen till åklagare Hilding? Hur ser statistiken på "gå mot rött" ut?

Du förstår, det är väldigt väsentligt för fallet Wesström att jämföra gångtrafikanters benägenhet att gå mot rött, med hur ofta åklagare bryter mot objektivitetsprincipen. Du får anmäla henne tycker jag. Om du luskar lite också, så kanske du finner bevis för att Hilding gått mot rött på vägen till jobbet.

Förresten; vad hade du nu för belägg på att Hilding brutit mot objektivitetsprincipen?
Citera
2020-01-31, 13:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Ett mycket uppseendeväckande och märkligt inlägg från en som studerat juridik. Vi bor inte i 30-talets USA, och heller inte lever vi i en kommunistisk diktatur. Du verkar ha slarvat ordentligt under dina juridikstudier, och samtidigt levt under en sten de flesta dagarna i ditt liv.

Ja, verkligen mycket underligt att ha en sådan inställning till vårt rättssystem i stort och i detta fall i synnerhet.

Man kan ju inte utgå från att åklagaren är korrupt, att vårt rättssystem inte är pålitligt i allmänhet utan att ha något på fötterna innan man börjar länka och rada upp samtliga fall man känner till där det funnits oegentligheter.

På vilket sätt skulle åklagaren i det här fallet visat sig korrupt, kunna misstänkas för att mörka delar av sidomaterialet eller andra skumma grejor?

Det finns inget än så länge som tyder på att vi har att göra med ett nytt älgfall, Qvickfall eller Kevinfall.

Som sagt, samma personer som smutskastat L*ena å det grövsta, är de som också är mycket, mycket skeptiska till rättssystemet. Nästan lite av rättshaveristinställning.

Tråden har helt ockuperats av dessa tankar på hur hemsk L*ena var, hur många kvinnor som sitter i Tingsrätten(ROKS) och hur korrumperat vårt rättssytem är. Detta helt utan att det finns minsta tecken på att något oegentligt har hänt.

Citera
2020-01-31, 13:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Då kan man ju undra varför det skulle vara "skumt" från åklagarens sida. Det märks nu, tydligare än aldrig förr, att krafterna i tråden som vurmar för SD, blir mer och mer desperata. Oavsett vad Hilding gör så är det skumt; hade hon ej gått ut med att hon vill att försvaret ska gå igenom slasken, då hade det också varit skumt så klart.

Tyvärr lär detta synsätt fortsätta i tråden även under och efter rättegången. I samma anda som att "jorden är platt"-konspiratörer aldrig ger sig, oavsett vilken fakta de får presenterat för sig.

Ja, du har säkert rätt.
Citera
2020-01-31, 13:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Slask är sidomaterial. Men åklagaren uttalar sig slarvigt (eller är hon felciterad). Det borde stå: " (...)..det är material som jag valt att inte lägga i förundersökningsprotokollet."

Jag tänker att åklagaren pratar till oss "allmänheten", som inte är utbildade inom juridiken. För oss är det finlir som vi inte känner till vad det är för skillnad mellan de olika termerna.
Citera
2020-01-31, 13:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, hur många FUP har du läst där du funnit något positivt för den misstänkte?

Alla resningsansökningar som jag vet om beror inte på vad som stått i FUP däremot med saker som inte har tagits upp i förundersökningen.

Rent krasst så är ju FUP resultatet av den förundersökning på vad åklagaren räknar med att få till en fällande dom, då vill det ju till att den är vattentät och inte innehåller sjunkbomber och annat oknytt.

Fast när du pratar om FUP, då har ju utredningen gått så långt att det har gått till åtal.
Nu är jag novis i området juridik och är kanske ute på hal is. Spånar och tänker lite.

Jag tänker ändå att en utredning ska göras brett och objektivt. Om utredningen hittar saker som talar till den misstänktes fördel, då behöver det kollas upp ytterligare. Säg att det har med alibit att göra som ett exempel. Då kollar man upp detta ytterligare för att se vad som finns där. Om det för den misstänkte som talar till fördel för den misstänkte sedan stärkts eller t om bevisas, då avförs personen, eller misstanken minskar beroende på hur det ligger till.

Så när dessa personer där det finns bevisning/tecken, indicier som talar för att personen inte är inblandad, då kanske de inte går till åtal?

För åklagaren ska ju inte åtala om det inte finns tilltro till fällande dom.
Citera
2020-01-31, 13:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Då har vi uppfattat FUP:arna på olika sätt helt enkelt, de jag har läst så har det fan inte funnits något positivt för den misstänkte, snarare tvärtom och det är ju så det ska vara om åklagaren ska kunna räkna med en fällande dom.

Men det är helt ok, du får gärna försvara ditt skrå men jag tror att även åklagare är människor och människor resonerar på ett visst sätt när de ska bevisa något, då brukar det som bevisar ens egen tes komma i förgrunden och det som talar emot den tonas ner eller förtigs helt.

Nu kommer jag med mina "okunniga" funderingar igen.

Kan man inte säga att när man tex undersöker en brottsplats, då tar man t ex prover för DNA och/eller fingeravtrycks analys på en mängd objekt och ställen.

Sedan kollas detta upp mot den misstänkte med även en rad andra kända personer. Dessa kan vara annan som bor i lägenheten, men också någon som man vet kan ha vistas där, tex barn eller släktingar, vänner. men även ambulanspersonale och tekniker bruka kollas. Därefter frågar man efter "annan", dvs om det är någon okänd.

Detta är ju ett sätt att ringa in om någon "annan" återfinns i materialet och upprepar sig detta i ett mönster, bör man kanske kolla upp om det finna annan gm.

Detta är ju något som kan tala för den misstänkte också. Dvs att man jobbar brett, innebär at man tittar även på sådant som kan utesluta den misstänkte ju.
Citera
2020-01-31, 13:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Hoppas innerligt vi får möjlighet att lyssna på denna rättegång. Någon som vill göra det live?

Någon skrev i tråden ett tips om en sådan podd. Minns inte men hette den inte typ rättegångspodden eller något liknade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in