2020-02-01, 00:41
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Rätt kul att se helgkrigarn propagera för 7,62 ...Jag har gjort min beskärda del av jobb inom grön firma, och jag hatar att bära. En bössa i 7,62 är otymplig och tung (bortsett från möjligen FN FAL) och ammunitionen väger satan. Jag skulle inte byta en lätthanterad 5.56 mot ett spett i 7,62. Den som får en pärla från endera bössa lär inte känna nån stor skillnad. Och inom alla rimliga avstånd skiljer det mycket lite i verkan, precision och annat.
Citera
2020-02-01, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Easypeasypie
Igen gissar du om saker, du bara insisterar på att fortsätta göra bort dig ..

Så anslagsverkan, vilket var EXAKT vad jag nämnde i tidigare inlägg , där du påstod det absolut inte var det du pratade om .. är du dum på riktigt eller är du retarderat ? Eller minns du inte vad du skrivit några inlägg tillbaka ?

11 år i Afghanistan och Irak, och inte en enda gång har jag hört någon soldat från något koalitionsland säga att dom.ville ha ak4/g3 ..
Visst några få vill gärna ha något i 7.62 , men det är oftast dom som , precis som du tror på myter .. Och ingen av dom skulle ville ha ak4 , utan oftast hk417 och liknande

Dom som verkligen vill bort från 5.56 till fördel för en kaliber med fördelaktig skillnad i verkan och precision väljer inte 7.62x51 öht , utan 6.8spc , och för prickskyttar 338 lapua, 300wm osv .. alla kaliber med långt bättre precision , verkan och ballistik än en 7.62x51 , särskild skjuten ur en gammal sleten ak4

Som.sagd ät en korv till , och försök komma upp på dina minimumstimmar med löskrut och korvätande..

Om jag skall börja gissa som du så gissar jag på att du är en överviktig ginger, single såklart och med glasögon .. det enda innehåll du har i ditt liv är hemvärnet , och för dig är allt ditt också överviktiga rödhåriga befäl lik med Guds sanning..

Lägg ner och sluta skämma ut dig själv mer nu .. du började precis på rätt väg med att erkänna att du hade fel, och sen föll du i igen
I mycket har du rätt , är gammal , singel med barn och barnbarn. Väger några kilon för mycket. Men sen så stämmer det inte längre , hemvärnet är inte mitt liv, min närmsta chef är inte gudalik eller rödhårig heller för den delen , han har inget hår alls.I både tjänst och privat har jag träffat elitsoldater, fallskämsjägare ,attackdykare etc etc och den gemensamma nämnaren för dom här killarna är att dom är tysta och fåordiga. Alltså motsatsen mot dig !! Du har läst in vissa tekniska fakta på Wikipedia och utger dig för att vara något du inte är. Ett nättroll helt enkelt
Citera
2020-02-01, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Rätt kul att se helgkrigarn propagera för 7,62 ...Jag har gjort min beskärda del av jobb inom grön firma, och jag hatar att bära. En bössa i 7,62 är otymplig och tung (bortsett från möjligen FN FAL) och ammunitionen väger satan. Jag skulle inte byta en lätthanterad 5.56 mot ett spett i 7,62. Den som får en pärla från endera bössa lär inte känna nån stor skillnad. Och inom alla rimliga avstånd skiljer det mycket lite i verkan, precision och annat.
FN FAL är ursprungversionen av AK4
Citera
2020-02-01, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miben
Nej. FN FAL var en av de sex kandidaterna men det var H&K G3 som var kandidat #4.
Citera
2020-02-01, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Nej. FN FAL var en av de sex kandidaterna men det var H&K G3 som var kandidat #4.
Du har helt rätt
Citera
2020-02-01, 08:32
Medlem
Citat:
I mycket har du rätt , är gammal , singel med barn och barnbarn. Väger några kilon för mycket. Men sen så stämmer det inte längre , hemvärnet är inte mitt liv, min närmsta chef är inte gudalik eller rödhårig heller för den delen , han har inget hår alls.I både tjänst och privat har jag träffat elitsoldater, fallskämsjägare ,attackdykare etc etc och den gemensamma nämnaren för dom här killarna är att dom är tysta och fåordiga. Alltså motsatsen mot dig !! Du har läst in vissa tekniska fakta på Wikipedia och utger dig för att vara något du inte är. Ett nättroll helt enkelt

Fåordiga med saker man skall vara fåordiga med , jag är ingen elitesoldat , men har iaf 11 års mere erfarenhet av att vara riktig soldat än du har ..

Det sjuka är att ALLA i tråden , med fakta i hand, säger att du har fel , men du vägrar inse det eller också trollar du.. du är ett psykfall helt enkelt
Citera
2020-02-01, 08:34
Medlem
Citat:

Exakt , skillnaden är marginell , så liten att den inte uppvägar nackdelarna ..
Citera
2020-02-01, 08:35
Medlem
Citat:

Nu bara yrar du ännu mer .. har du feber ? Coronavirus ?
Citera
2020-02-01, 09:56
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Jag antar att du aldrig hållt i "the right arm of the free world "... skillnaden mellan en FAL och en G3 är att jämställa med skillnaden mellan att dansa med Sigrid Bernson eller Margit Paulsen.
Det är kul att du engagerar dig, men det skiner igenom att du spenderat din militära bana bakom en trossvagn i Kävlinge.
Citera
2020-02-01, 10:18
Medlem
Citat:
Jag antar att du aldrig hållt i "the right arm of the free world "... skillnaden mellan en FAL och en G3 är att jämställa med skillnaden mellan att dansa med Sigrid Bernson eller Margit Paulsen.
Det är kul att du engagerar dig, men det skiner igenom att du spenderat din militära bana bakom en trossvagn i Kävlinge.
Eller Pauline Hanson, "The Tank from Queensland". Men varför racka ner på Ak4? Den funkar den med och den är tillförlitlig, kanske den viktigaste egenskapen för ett militärvapen. Jag vet inte exakt, men jag misstänker att kostnad och möjlighet till lokal tillverkning vägt tungt när Sverige har valt automatkarbiner och ingen av de hittillsvarande standardkarbinerna Ak4 och Ak5 har ju varit direkt dålig. Ok för att Ak5C eller vad den heter med ultrakort pipa haft en del hyss för sig men det är ju för att man försöker göra den till något den inte är.

Sedan ger 7.62 ett mer manligt muller vid automateld, icke att förglömma! Mer seriöst så slår den väl lättare genom betong och tegel vilket kan vara bra. Men som andra skrivit har .223 flackare kulbana, kortare flygtid och väger mindre och tar mindre volym. Plus att det är praktiskt möjligt med 30-skottsmagasin vilket är halvjobbigt i 7.62.

Men det verkar ju som att jänkarna är inne på .266-.277-.284 eller något i den stilen så det blir nog att vi får följa NATO standard. Även om kaliberbyte för massförbanden blir en jätteuppgift.
Citera
2020-02-01, 10:22
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Ja om man går på en mellankaliber så blir det dyyyrt. Jag skulle tro att det finns annat att lägga pengar på än att optimera kaliber för EHV.
Citera
2020-02-01, 10:26
Avstängd
Det kommer att bli HK 416 och HK 417.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här