Citat:
Ursprungligen postat av
IdiAminsKusin
Jag antar att du aldrig hållt i "the right arm of the free world "... skillnaden mellan en FAL och en G3 är att jämställa med skillnaden mellan att dansa med Sigrid Bernson eller Margit Paulsen.
Det är kul att du engagerar dig, men det skiner igenom att du spenderat din militära bana bakom en trossvagn i Kävlinge.
Eller Pauline Hanson, "The Tank from Queensland". Men varför racka ner på Ak4? Den funkar den med och den är tillförlitlig, kanske den viktigaste egenskapen för ett militärvapen. Jag vet inte exakt, men jag misstänker att kostnad och möjlighet till lokal tillverkning vägt tungt när Sverige har valt automatkarbiner och ingen av de hittillsvarande standardkarbinerna Ak4 och Ak5 har ju varit direkt dålig. Ok för att Ak5C eller vad den heter med ultrakort pipa haft en del hyss för sig men det är ju för att man försöker göra den till något den inte är.
Sedan ger 7.62 ett mer manligt muller vid automateld, icke att förglömma! Mer seriöst så slår den väl lättare genom betong och tegel vilket kan vara bra. Men som andra skrivit har .223 flackare kulbana, kortare flygtid och väger mindre och tar mindre volym. Plus att det är praktiskt möjligt med 30-skottsmagasin vilket är halvjobbigt i 7.62.
Men det verkar ju som att jänkarna är inne på .266-.277-.284 eller något i den stilen så det blir nog att vi får följa NATO standard. Även om kaliberbyte för massförbanden blir en jätteuppgift.