2020-01-31, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coad
Obegriplig taktik hos SA. Tvåfrontsmanövern med både Saraqib och Aleppo och att tränga fram mot hela m5 är fiffig, men var är kniptångsmanövrarna då? Mycket sårbart på den södra flanken. Inte för att jag tror det, men kanske har inte uamap(som är min främsta källa) hängt med i rapporteringen.

Var ligger sårbarheten ?
Citera
2020-01-31, 10:07
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Vad håller Turkiet på med nu de bygger road blocks och skit längst M5

Sultan Sultan
Antar att du tittar på syrian live map eftersom det så ser det ut så där.

Men tittar du på bilden som publiceras så ser man att positionerna på kartan inte stämmer med bilden som publicerades.
Citera
2020-01-31, 11:53
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ha ha turkarna med sina obs-punkter. Varför ger de aldrig upp? Helt meningslöst.
Erogdan verkar bli nervös nu när hans proxys tappar mark. Tonen verkar vridas upp också. De kanske planerar att stödja sina Al-Qaida proxys officiellt.
Citera
2020-01-31, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Erogdan verkar bli nervös nu när hans proxys tappar mark. Tonen verkar vridas upp också. De kanske planerar att stödja sina Al-Qaida proxys officiellt.
Jag tror snarare Erdoğan vill tvinga dem att ansluta sig till FSA/SNA.
Citera
2020-01-31, 13:52
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jag tror snarare Erdoğan vill tvinga dem att ansluta sig till FSA/SNA.
Spelar ingen roll om de byter namn igen. SAA/Ryssland kommer inte bromsa medan de vinner. Turkiet har inte muskler att stå emot Ryssland och jag tror inte Erogdan är villiga att ta en öppen konflikt heller. Tror inte USA eller några EU länder kommer vilja stödja Turkiets agenda i Syrien.
Citera
2020-01-31, 14:35
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll om de byter namn igen. SAA/Ryssland kommer inte bromsa medan de vinner. Turkiet har inte muskler att stå emot Ryssland och jag tror inte Erogdan är villiga att ta en öppen konflikt heller. Tror inte USA eller några EU länder kommer vilja stödja Turkiets agenda i Syrien.
Trots det så hotar Erdoğan Syrien med en militär offensiv om de inte slutar attackera Idlib.
Turkiska försvarsministeriet sa även att de är beredda att förvara sina observationsposter om de attackeras.
Däremot är den officiella orsaken att Turkiet inte klarar av att hantera flyktingströmmen från Idlib och Aleppo.
Jag avvaktar och ser vad som händer då det vore dumt av SAA att inte utnyttja det övertag de har i striderna i området just nu.
Informationen som kommer är lite rörig så jag får avvakta och se vad allt landar i.
Senast redigerad av Jahvet 2020-01-31 kl. 14:38.
Citera
2020-01-31, 15:43
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Trots det så hotar Erdoğan Syrien med en militär offensiv om de inte slutar attackera Idlib.
Turkiska försvarsministeriet sa även att de är beredda att förvara sina observationsposter om de attackeras.
Däremot är den officiella orsaken att Turkiet inte klarar av att hantera flyktingströmmen från Idlib och Aleppo.
Jag avvaktar och ser vad som händer då det vore dumt av SAA att inte utnyttja det övertag de har i striderna i området just nu.
Informationen som kommer är lite rörig så jag får avvakta och se vad allt landar i.
Jo Erdoğan skramlar en hel del. Men det är tveksamt om han faktiskt gör något. Det är först nu när SAA börjar ta mark som de gnäller. Finns ju egentligen inget att vinna i detta område. Kurdiska styrkorna är redan utslagna.

Flyktingströmmarna lär inte bli mindre om Turkiet går in mer offensivt.

Ingen lär attackera observationspunkterna så länge de inte blandar sig i striderna.
Citera
2020-01-31, 18:35
Medlem
Citat:
Jo Erdoğan skramlar en hel del. Men det är tveksamt om han faktiskt gör något. Det är först nu när SAA börjar ta mark som de gnäller. Finns ju egentligen inget att vinna i detta område. Kurdiska styrkorna är redan utslagna.

Flyktingströmmarna lär inte bli mindre om Turkiet går in mer offensivt.

Ingen lär attackera observationspunkterna så länge de inte blandar sig i striderna.

Erdogan har storslagna planer som trasats sönder. Efter Idlib väntar Afrin och sedan norra Aleppo. #everyinch
Vilka kurdiska styrkor pratar du om?
Citera
2020-01-31, 19:59
Medlem
Erdogan har ett riktigt högt tonläge just nu

"ISTANBUL - Turkey may launch a military operation into Syria's northwestern Idlib province if the situation is not resolved immediately, President Tayyip Erdogan said Friday as attacks by Russia-backed Syrian government forces risked a new wave of refugees."

https://www.jpost.com/Breaking-News/Erdogan-Turkey-may-attack-Syrias-Idlib-if-situation-remains-unresolved-616067

Edit: såg att det redan skrivits, men lade till en länk
Citera
2020-01-31, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Var ligger sårbarheten ?
Jag tänker att de skulle behöva möta upp från fler håll, och gärna på bred front i riktning mot m5 (antagligen kan de inte frigöra tillräckligt med folk för en sådan insats). Det är svårt att veta vad som verkligen sker, men jag vet att de har gjort det misstaget förut att rycka fram för djupt och åkt på stora nederlag.
Citera
2020-01-31, 21:11
Medlem
Citat:
Jag tänker att de skulle behöva möta upp från fler håll, och gärna på bred front i riktning mot m5 (antagligen kan de inte frigöra tillräckligt med folk för en sådan insats). Det är svårt att veta vad som verkligen sker, men jag vet att de har gjort det misstaget förut att rycka fram för djupt och åkt på stora nederlag.

Förstår hur du menar, men situationen just nu går inte jämföra med gamla. Dels är rebellerna betydligt försvagade men framförallt är SAA betydligt bättre rent taktiskt och kan fokusera på en sak i taget nu.

Men de kommer rensa ut öster om M5 nu först innan de går på staden garanterat.
Citera
2020-01-31, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Förstår hur du menar, men situationen just nu går inte jämföra med gamla. Dels är rebellerna betydligt försvagade men framförallt är SAA betydligt bättre rent taktiskt och kan fokusera på en sak i taget nu.

Men de kommer rensa ut öster om M5 nu först innan de går på staden garanterat.

Jag tror du har rätt, de kommer segra, men också som många gånger förut kommer de att riskera onödiga förluster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in