2020-01-31, 18:09
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Dagens rapportering och hantering av det svenska fallet gör att jag helt tappar tilltron till svenska myndigheter. Sverige kommer sannolikt att vara ett av de hårdast drabbade länderna, när man hanterar allting så här totalt inkompetent.

- Chefsläkaren i sjukvårdsregionen som Jönköping ligger i verkar inte känna till att detta virus smittar även under inkubationstiden (bekräftat från WHO, Kina, USA mfl). Han trodde att "eftersom kvinnan fick symtom först 28/1 så är det ingen fara med tiden före dess".

- Vi ska alltså ta hem dussintals personer från Wuhan, och direkt låta dem gå ut i samhället eftersom vi inte kan "tvinga på dem karantän". Andra länder möter sina hemvändare med rymddräkter och send direkt till isolering i karantän.

- I Sverige: "det är ingen fara, allt är bra". I USA tillsätter presidenten specialteam, i Italien utlyser man Nationellt nödläge, och i Kina är det total kris och hela landet är nedstängt.

- Rapporteringen kring kvinnans fall är extremt märklig. "Hon kom hem till Sverige för några dagar sedan" (rätt är exakt en vecka sedan, 24/1). "Hon har inte träffat någon" (så bör altså ha gått genom skogen till Jönköping, från den plats där hon simmade iland efter att ha simmat över Östersjön till Sverige).
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Varför har dom inte det? De samarbetar ju fullt ut med WHO, vilka uttryckligen har sagt att de Uppskattar och är nöjda med transparensen. I det här fallet så har Beijing lärt mycket av SARS, så jag tror att deras uppgifter är ganska OK, och bättre än vad falungongarna här på FB vill påskina.

Därför att kineserna själva inifrån Wuhan har rapporterat helt andra saker.
Kina har ARRESTERAT sin egen media när de skulle rapportera om viruset.
Kineser som pratar är under hot om böter och arrest.
Kina kunde ha gjort en hel del men försöker nu rädda ansiktet.
Det fattar du väl själv att man inte isolerar så många människor och kallar in hela armén, arresterar sin egen media och belägger ett helt folk med tystnadsplikt för så få smittade? hade det varit sant hade vi inte suttit i den sitsen vi gör nu med så många länder smittade. Det faller ju på sin egen orimlighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Enligt en av dessa statistik sidor så är två av dom smittade i Frankrike "In serious conditions".

Jag googlade som hastigast. Verkar som minst en av de smittade var över 80 år. Är väl inte så kul ändå men...
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Nästan alla som dött i Kina är gamla och/eller kroniskt sjuka människor. Finns en frisk tonåring som dött med men ett tragiskt undantag.

Kommer mattas av.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Jag vet inte riktigt vad jag tror längre. Jag tror inte dödligheten kommer ligga nära SARS eller än värre MERS men å andra sidan spred de sig betydligt mindre än 2019-nCoV. Det totala antalet dödsfall i 2019-nCoV kommer nog överstiga dessa två. Framtagandet av ett vaccin blir nog avgörande i denna historian. Jag tror vi står inför en stundande global pandemi.

Men exakta siffror om dödlighet och i övrigt specifika fakta om morbiditet och mortalitet får vi helt enkelt vänta och se med...
Även om bara 2 % dör och 20 % av Sveriges befolkning smittas så är det 40 000 döda. Hur står sig Estonia "katastrofen" mot det, eller Tsunamin 2004? Det är vad trafiken har ihjäl på 100 år.

Jag tycker att det finns skäl för försikighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Enligt vissa uppgifter fungerar sprit på detta virus. Klorin fungerar helt säkert, väteperoxid möjligen också. Vatten plus tvål, tvättmedel eller annat rengöringsmedel fungerar också. Vattnet sköljer bort viruspartiklarna och tvålen hjälper till.

Om man ska sanera en lokal kan man använda andra produkter t.ex. den som finns i bifogade länk.

http://www.procurator.net/sv-se/partners/kbm/kbm-professional/desinficera-med-kbm-disinfection-by-lifeclean

Hur många symtom som behövs/ärtypiska har jag ingen aning om, förutom de som nämns: hosta, feber och halsont. Dvs. exakt samma som alla andra luftvägsinfektioner.

Ja bra att tvål och vatten funkar då jag inte klarar av dem starkare grejerna som klorin.

Borde man vara orolig vid extrem kroppsvärk och huvudvärk och illamående?
Citera
2020-01-31, 18:10
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Såna här trådar öppnar fönster till fascinerande galenskap hos våra kära medmänniskor. Jag får någon sorts förståelse för förnekelse av månfärder, platta jordar, fluorförgiftning, slagrutor, virvlat vatten, vaccinationsvägran.
Man kan ju inte låta bli att fråga sig om demokrati är så bra egentligen...

Helt enig! Helt otroligt vilken hysteri det är här på Flashback. Jag tror inte att vi skall ge upp hoppet om mänskligheten, och därför inte överge tanken på att demokrati ändå kan fungera. Inte än i alla fall.
Däremot kan man kanske fundera på om det skulle vara läge för myndighetsprövning och god mans förordnanden för en hel del aktiva FB-are?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det verkar som i princip alla som är smittade utanför Kina ( undantaget kille i Malaysia) Knapp bli sjuka, eller? Kan ett virus mattas av efter att ha gått "genom" flera personer, vad säger professorerna på FB?

Inte koll på alla sjuka, vad har de för ålder och status i övrigt? Är ju redan sjuka personer som blivit jättesjuka om Kinas uppgifter stämmer.

"Tecken på infektionen är luftvägssymptom, feber och hosta.
De som dött i sjukdomen har haft andra allvarliga underliggande sjukdomar."

En övrigt frisk person lär inte klassas som allvarligt sjuk om man blir smittad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll

Man verkar vara livrädda för att kvinnan ska hängas ut.

Vem är "man"? Du verkar inte känna till lagarna kring hälso- och sjukvård, så ett tips är - läs på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Vilket flyg, hur många mellanlandningar och flög eller tog hon tåget till Jönköping tex? Smittades hon under färdvägen eller i Kina är också ganska intressant även om det är otroligt svårt säga när hon blev smittad. Det är frågor som Folkhälsomyndigheten måste ställa sig samt börja utreda direkt. Att hon har stannat hemma i en hel vecka själv om första symtomen dök upp den 28:e låter ganska anmärkningsvärt även för en 20 årig student(?). Måste ju ha handlat, bor hon själv eller hemma hos föräldrar"?

Tyckte pressträffen inte gav något svar alls även om det är tidigt att säga samt hyllade bara sig själva i vanlig ordning.

Själv tror jag att man inte skall oroa sig alltför mycket i alla fall nu i början. Däremot skall man ha stor respekt. Det enda jag är rädd för är om viruset lyckas komma in i fas 2 samt muteras, när spanska sjuk härjade så var det inte första vågen som var farlig/dödlig utan den andra.
Det var nån kvinna från folkhälsomyndigheten som på TV uttalade sig tvärsäkert om att den här 20-åriga kvinnan inte smittade på flygresorna hem.

Jag undrar om de verkligen kan veta sånt säkert redan nu.
Citera
Medlem
Måste säga att jag blir så frustrerad att ingen tar detta allvarligt samtidigt så förstår jag för man tänker att äsch det försvinner och drabbar inte mig.

Många säger att det är som vilken influensa som helst. Men vi får väl se jag har iallafall bunkrat antagligen för lite ”ifall det verkligen blir nått” men har egen brunn så vatten känns bra.

Och mest irriterande är det att media ljuger om allt och underdriver. Så inte konstigt folk knappt reagerar.
Citera
2020-01-31, 18:11
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricssonS700
Jag har ett tangentbord som är supersnabbt. Dessutom lägger jag inte in så mkt energi när jag diskuterar med idioter.

Vad gör du inne på Flashback då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in