2020-01-31, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Nej, men ingen är mindre förvånad än jag om den gör det.

Vad tror du själv?
Jag vet inte riktigt vad jag tror längre. Jag tror inte dödligheten kommer ligga nära SARS eller än värre MERS men å andra sidan spred de sig betydligt mindre än 2019-nCoV. Det totala antalet dödsfall i 2019-nCoV kommer nog överstiga dessa två. Framtagandet av ett vaccin blir nog avgörande i denna historian. Jag tror vi står inför en stundande global pandemi.

Men exakta siffror om dödlighet och i övrigt specifika fakta om morbiditet och mortalitet får vi helt enkelt vänta och se med...
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
NU börjar sanningen komma ut:

https://www.newsweek.com/coronavirus-infected-people-wuhan-scientists-1485025
Coronavirus May Have Infected Over 100,000 People in Wuhan, Scientists Believe
By Kashmira Gander On 1/31/20 at 7:33 AM EST
/NEWSWEEK

Citat:
Researchers in the U.S. and U.K. used computer models to crunch data on the virus collected up to 22 January. They presented their work as a preprint study on the medRxivwebsite, meaning it has not been peer-reviewed.

Truth or fiction?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Njet. PPF3. Andningsskydd och munskydd är två skilda saker.

Om nån gråter ut och påstår att det endast är till för att inte smitta andra. Är det inte bra om alla använder mask så att vi inte smittar varandra då?

Skulle du kunna länka en sådan mask?

Kan inte hitta den någonstans.
Citera
2020-01-31, 18:02
Medlem
remixutoheavens avatar
Vilket flyg, hur många mellanlandningar och flög eller tog hon tåget till Jönköping tex? Smittades hon under färdvägen eller i Kina är också ganska intressant även om det är otroligt svårt säga när hon blev smittad. Det är frågor som Folkhälsomyndigheten måste ställa sig samt börja utreda direkt. Att hon har stannat hemma i en hel vecka själv om första symtomen dök upp den 28:e låter ganska anmärkningsvärt även för en 20 årig student(?). Måste ju ha handlat, bor hon själv eller hemma hos föräldrar"?

Tyckte pressträffen inte gav något svar alls även om det är tidigt att säga samt hyllade bara sig själva i vanlig ordning.

Själv tror jag att man inte skall oroa sig alltför mycket i alla fall nu i början. Däremot skall man ha stor respekt. Det enda jag är rädd för är om viruset lyckas komma in i fas 2 samt muteras, när spanska sjuk härjade så var det inte första vågen som var farlig/dödlig utan den andra.
Senast redigerad av remixutoheaven 2020-01-31 kl. 18:06.
Citera
2020-01-31, 18:02
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Nu är antalet friskförklarade större än antalet döda!
(Om man litar på siffrorna)

https://3g.dxy.cn/newh5/view/pneumonia?scene=2&clicktime=1579582238&enterid=157 9582238&from=singlemessage&isappinstalled=0
Ja men det där betyder ingenting. E som att sitta och titta på en aktiekurs i realtid och spekulera om värdet imorgon. Det är först efter epidemin har lagt sig som vi kan börja räkna. Allt pekar dock på att dödligheten kommer hamna någonstans mellan 2-18% beroende på alla tänkbara faktorer enligt amerikansk expertis. Vårdplatser, mutationer av viruset, ålder på de smittade, länderna som drabbas värst osv är det som avgör.
Citera
2020-01-31, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Fast att sitta på ett flyg och andas är att vara i väldigt nära kontakt med folk. Att sitta på en buss/tåg/taxi hem är att ha kontakt med någon. I små utrymmen kan även droppsmitta smitta utan att man fysiskt tar på någon.

det är oundvikligt. vi har fortfarande kineser som anländer
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Borde inte antalet friskförklarade öka nu den närmaste tiden? Menar ju att i början var ett fåtal smittade, och sedan ska dem hinna bli friska. Då borde ju antalet friskförklarade öka nu ju längre tiden går.

Om det stämmer att de som dör är personer som redan har andra sjukdomar så ser vi troligen mest dödsfall nu i början för att sedan se fler som tillfrisknar än som dör. I samband med att länder begränsar smittan kommer, förhoppningsvis, färre personer i riskgrupp att bli sjuka.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag är fullt medveten om att Kinas uppgifter inte har något värde alls.
Det intressanta med att följa siffran är nu att antal smittade från omvärlden börjar komma in, och vi kanske äntligen kan få ett vettigt värde på smittsamhet och dödlighet.

Varför har dom inte det? De samarbetar ju fullt ut med WHO, vilka uttryckligen har sagt att de Uppskattar och är nöjda med transparensen. I det här fallet så har Beijing lärt mycket av SARS, så jag tror att deras uppgifter är ganska OK, och bättre än vad falungongarna här på FB vill påskina.
Citera
2020-01-31, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricssonS700
Visst är det så.

Tycker bara att det är fascinerande hur många som försöker spela allan på det här när folk sitter och är uppriktigt oroliga.

Tror det har o göra med för lite drama i deras liv. Så nu drar de upp denna nyhet överallt bara för att det inte finns något annat att snacka om^^

Detta kommer dö ut snart som sagt. Så trådar kan sluta skapas.

Såna här trådar öppnar fönster till fascinerande galenskap hos våra kära medmänniskor. Jag får någon sorts förståelse för förnekelse av månfärder, platta jordar, fluorförgiftning, slagrutor, virvlat vatten, vaccinationsvägran.
Man kan ju inte låta bli att fråga sig om demokrati är så bra egentligen...
Citera
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Truth or fiction?

Det är bra om det infekterat många fler än de som tagit sig till sjukhus. Det skulle innebära att immuniteten byggs upp utan att de flesta får allvarliga besvär eller dör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricssonS700
Visst är det så.

Tycker bara att det är fascinerande hur många som försöker spela allan på det här när folk sitter och är uppriktigt oroliga.

Tror det har o göra med för lite drama i deras liv. Så nu drar de upp denna nyhet överallt bara för att det inte finns något annat att snacka om^^

Detta kommer dö ut snart som sagt. Så trådar kan sluta skapas.

Ja, det är många spänningssökare som dras till sådana här trådar. Som får en kick av att försöka skrämma folk, men som märkligt ofta också verkar önska katastrofscenarier med många dödsoffer osv.

På betryggande avstånd, naturligtvis. De skulle knappast vara lika sturska om det verkligen fanns risk att deras föräldrar, syskon och vänner skulle drabbas på riktigt.
Citera
2020-01-31, 18:05
Medlem
Det verkar som i princip alla som är smittade utanför Kina ( undantaget kille i Malaysia) Knapp bli sjuka, eller? Kan ett virus mattas av efter att ha gått "genom" flera personer, vad säger professorerna på FB?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in