2020-01-31, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sofiajadetarjag
Vad har du för bevis ? Det är Calici (magsjukevirus) det inte tar på.
Calicivirus är ett naket virus utan hölje. Sådana virus hjälper handsprit inte mot. Corona är ett höljeförsett virus som handsprit är verksamt mot.
Citera
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Daily Mail skrev redan 00:07 inatt om det svenska fallet. Varför rapporterade inte svenska medier tidigare? Väntade man på att myndigheterna själva skulle hinna förbereda sig och gå ut med informationen? Svenska medier lyder direkt under våra politiker bekräftar det här. Det får mig att tänka på när man tvingade Daily Mail att blockera svenska läsare när man rapporterade om mordet på HVB-hemmet i Mölndal.

Sweden becomes latest country to be struck down by the killer coronavirus as Russia announces two cases with almost 10,000 now infected across the world
https://www.dailymail.co.uk/health/article-7950041/China-virus-death-toll-tops-200-WHO-declares-global-emergency.html

Hogst markligt!! Ekot 16:00 rapporterade on detta som forsta kalla efter vad jag vet. 15 djavla timmar!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Den 20-åriga kvinnan fick alltså symptomen den 28 januari och har inte träffat några personer mellan den 24 januari till och med den 28 januari. Högst otroligt om du frågar mig.

Vi har ingen märkbar spridning så det låter logiskt att hon och andra gjort det.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Vaddå 50-50? Nu snackar du som att det vore pest eller ebola.
En av de värsta utbrotten av influensa, spanska sjukan, hade en dödlighet på lite över 2,5% av de som fick diagnosen.

På ett ungefär ja. Siffror jag senast läste handlade om 57 döda mot 46 överlevare och återhämtade. Så 50-50 ~
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det finns redan ett vaccin.
Ska testas och börja delas ut i början på sommaren.
Nix, de sa att tillverkning eventuellt kunna ska vid sommaren, undertiden har viruset muterat 10 falt.
Citera
2020-01-31, 17:45
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mars-79
Jag såg presskonferensen från Jönköpning.

Tydligen så tror den svenske smittskyddsläkaren, Malin Begner[stavning?], som blev intervjuad av SVT att det inte smittar före man fått symtom. Den här smittade kvinnan har alltså inte smittat andra under inkubationstiden enligt henne. Så på resan fram till att denna kvinnan sjävmant isolerade sig kan hon inte ha smittat.

Men detta går inte ihop med vad man får höra från internationella källor. Man smittar under inkubationstiden.

Något är mycket fel.

Precis som att många blandar ihop siffrorna från Wuhan där de lokalt räknar de som fått lunginflammation, medan man internationellt tolkar dessa siffror som de som är smittade av Coronaviruset. I själva verket är det bara en begränsad andel som fått lunginflammation.

Det råder mycket förvirring från alla håll om flera punkter i detta virusutbrott.

Det värsta jag sett var igår med WHOs presskonferens där Tedros Adhanom Ghebreyesus (Director-General of the World Health Organization ) satt och skrattade innan började prata. Och när han pratade handlade det mesta om hur bra Kina har hanterat det.

Ja, informationsläget är helt hopplöst, omöjligt att göra någon som helst bedömning av läget annat än att det åtminstone inte verkar vara ett existentiellt hot. Kineserna och WHO är amatörer på kommunikation, tänk om viruset hade varit ett allvarligt hot, tror knappast det hade sköts med någon större kompetens.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
NU börjar sanningen komma ut:

https://www.newsweek.com/coronavirus-infected-people-wuhan-scientists-1485025
Coronavirus May Have Infected Over 100,000 People in Wuhan, Scientists Believe
By Kashmira Gander On 1/31/20 at 7:33 AM EST
/NEWSWEEK
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingedRyze
Den här videon borde alla som vill "ta det lugnt" se.
https://youtu.be/nW3xqcGidpQ?t=346

Det är nog många som drar i bromsen pga vad som hände med fågel/svininfluensan. Det som förvånar mig är hur man tillåter folk att resa fritt om man anser det är så farligt och hög spridning.

Att det finns folk i regionerna som vill hem förstår jag mycket väl, men det borde vara full "lockdown" och man borde inte flyttas oavsett om man har viruset eller inte. När det är så mycket frågetecken så är det bättre att inskränka några rättigheter.
Citera
Medlem
Vilken mask ska man köpa?

Har läst att bara N95 masker hjälper. Vart köper man dessa?
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Antal smittade tog just ett skutt upp till 9946.

https://www.youtube.com/watch?v=qgylp3Td1Bw
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Vi har ingen spridning så det låter logiskt.
Fast det vet vi ju inte än
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Självklart ska hon inte hängas ut. Men de resonerar jävligt märkligt i informationen. Även om hon bowlat, festat och gått på ica maxi innan hon blev sjuk är det ju inte hennes fel att hon haft oflyt att bli smittad.
Men det är viktigt att riskgrupper som kan ha befunnit sig på samma ställe får veta om detta så de agerar rätt om de börjar få symptom och inte själva för vidare smittan.

Tror inte en sekund på att hon inte riskerat att smitta någon.
Det är ju naturligtvis inte tjejen som skall klandras även om en väldigt ansvarsfull person kanske inte skulle gjort som hon.
Ansvaret vilar däremot blytungt på våra makthavare. Att de inte stängde gränserna så fort att Wuhan gjorde det är oförlåtligt. Nu bär man skulden till en enorm massa mänskligt lidande och död bland det folk som de skulle älska och värna. Det är bara att hoppas att de själva får bita i gräset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in