2020-01-27, 17:41
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Fast vi har ju ingen aning om vilket åldersspann de som är sjuka har, bara att det är äldre och/eller redan sjuka människor som dött. Barnet är dessutom fortfarande vid liv.
Fast nog håller du med om att det enda som är rimligt att förhålla sig till är det som ”alla” är överens om? Hur gagnar det diskussionen om jag hävdar att ålderspannet består av en spermie + en sån där youghurtturk som är 198 år gammal? Att jag kört google translate på nån webchatt och använder det som ”bevis”? Jag förstår verkligen inte hur så många lyckas läsa in så mycket eget skit i så lite text som jag postade?

”Barnet är dessutom fortfarande vid liv”? Vem har påstått något annat? Den smittade 36-åringen var också vid liv innan han dog.

Du får ursäkta min något hårda ton men jag börjar bli trött på alla som sparkar upp vidöppna dörrar varje gång man länkar. Det är inte jag som producerar texterna, jag bara länkar.
Citera
2020-01-27, 17:42
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
36-åringen var den yngsta att dö av viruset, medan spädbarnet är den yngsta som är smittad.
Två helt olika saker...
Som sagt... Vet vi om den äldre var fulare än den yngre? Det är också två helt olika saker.

Citat:
Ursprungligen postat av T89
rejält skutt?

har ålder på alla 2000 smittade kommit ut?

Shit, jag orkar inte...
Citera
2020-01-27, 17:43
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja det har muterats på nåt sätt och hoppat över till nån kines på marknaden. Denna gång så verkar det dessutom ha råkat anpassa sig mycket väl till sin nya bärare med en mycket hög smittsamhet som följd.

Men som Björn Olsen säger: Det här är ett virus som inte borde finnas hos människor. Den här typen av djurmarknader med vilda djur och arter som blandas utgör ett hot mot oss alla.

Pandemier startade för 10 000 år sedan när människor började bo i större samhällen tillsammans med djur vilket möjliggjorde spridning av bakterier och virus mellan boskapsdjur och människa. Inget nytt under solen. Björn Olsen snackar skit, influensavirus som har orsakat pandemier har ofta haft sitt ursprung i virus som har cirkulerat bland djur (fåglar, boskap etc.)
Citera
2020-01-27, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
nu har siffran höjts en aning

Den har inte ens två på Kanada.
Citera
2020-01-27, 17:46
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Har du källa på det?
Har postat en MILJON länkar i tråden om situationen i Wuhan. Där testar de inte längre folk. Det håller dock på att skickas resurser till dem.
Citera
2020-01-27, 17:46
Medlem
tinybitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Folk är rädda för döden. Vi vill leva så det är ganska poänglöst att trigga igång dem.

Rädsla innebär att vi vill fly och då tänker vi mindre rationellt så där håller jag med dig.

Det går lika mycket åt båda hållen dock.
Everybody is gangsta until the virus gets real.
12 åringar slår många här i logiskt tänkande. Kina censurerar kraftigt om pandemin. Vem evakuerar så enorma befolkningsmängden från städer för 20 döda? Den som fått för sig att regimen är en pålitlig källa har förmodligen Mao Zedong hängandes på väggen. Vem vågar mucka med Kina? Det är en fet stormakt idag.
Elefanten måste tas i många bitar för att det ska bli en hållbar ordning. Det är dock en lögn. Everybody is gangsta until the virus gets real.
Det är helt naturligt med dessa pandemier. Sen är väl denna ganska mild med "enbart" 30% dödsfall, så vad finns det i längden att oroa sig för då vi inte ens har denna här uppe ännu?
Citera
2020-01-27, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinybits
Det är helt naturligt med dessa pandemier. Sen är väl denna ganska mild med "enbart" 30% dödsfall, så vad finns det i längden att oroa sig för då vi inte ens har denna här uppe ännu?
30%? Nä, snarare 3%
Citera
2020-01-27, 17:49
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
”Canada: The wife of the first case preliminarily tested positive for coronavirus and has been classified as a presumptive case. Final test results are pending. Once confirmed, this case will be added to the list.”

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-01-27, 17:50
Medlem
tinybitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
30%? Nä, snarare 3%
Oj, blev fel där. Tror jag blandade ihop det med Mers.
Ännu bättre isåfall.
Citera
2020-01-27, 17:51
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Oj, blev fel där. Tror jag blandade ihop det med Mers.
Ännu bättre isåfall.
Mers har en dödlighet på 4,2%, detta virus 4,6% se WHO.

Se officiella siffror här
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

2 886 confirmed carriers
81 deceased
59 recovered
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-01-27 kl. 17:54.
Citera
2020-01-27, 17:53
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Där har vi en av Asiens bästa virusexperter
https://youtu.be/dcbJdRb6mds
Att vara rädd ingår inte i hans yrke. Det är att förhindra att människor drabbas av smittor. Jag föreslår att du lyssnar på vad han har att säga om coronaviruset, det gör dig inte mindre klokare.

Olika professorer säger olika saker. Här ser du några professorer CNN intervjuat, som tycker att Kinas extrema åtgärder är "absurda":

Citat:
But historically a mass quarantine is an aggressive response that's far from perfect. In the past it has led to political, financial and social consequences.

The shutdown of Wuhan, a city of more than 11 million people where the virus originated, is "utterly incredible," Howard Markel, professor and director of the Center for the History of Medicine at the University of Michigan, told CNN.

"I've never seen an entire city 11.4 million people cordoned off like that," Markel said. "I thought I'd seen everything."

Lawrence Gostin, a professor of global health law at Georgetown University and director of the World Health Organization's Center on Global Health Law, said the move was "unprecedented," and "very unwise."

"Nothing on this scale has ever been tried," he told CNN. "There's very little evidence of its effectiveness. And I think there's good reason to think that it could backfire, from a public health, social, human rights perspective."

https://edition.cnn.com/2020/01/26/health/quarantine-china-coronavirus/index.html

Din Youtube-video är en intervju med kinesen Yuen Kwok-yung. Det var han som hittade SARS coronaviruset 2003. Utgår ifrån att han är Peking-regeringens främsta rådgivare just nu, om Wuhan-viruset. Det är säkerligen han som rekommenderat den totala karantänen av hela Hubei-provinsen, som är stor som Frankrike.

Citat:
During the global outbreak of severe acute respiratory syndrome (SARS) in 2003, he led his team in the discovery of the SARS coronavirus, being honoured as "Asian heroes of the year" in April by Time Asia Magazine.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yuen_Kwok-yung

ﹰVad du ser i videon, är att Yuen Kwok-yung försvarar de extrema åtgärder han själv rekommenderat för Hubei-provinsen.

Andra virusforskare håller inte med Yuen Kwok-yung om de extrema åtgärderna. Det kan du se i CNN-artikeln ovan
.

Svårt att vet vem som har mest rätt. Men en sak är säker, och det är att aldrig tidigare i historien har en så här omfattande karantän införts. Den omfattar ca 60 miljoner människor, i ett enormt geografiskt område stort som ett land. De här enorma åtgärderna är helt oprövad mark, även för forskarna.
Senast redigerad av KinaTorterarSvensk 2020-01-27 kl. 18:10.
Citera
2020-01-27, 17:54
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Naturligt? Det är i alla fall väldigt konstigt och kanske signifikativt att de alltid uppstår i den här regionen av världen. Man minns redan från förra seklet: Asiaten, Hong-Konginfluensan, senare fågelinfluensan, svininfluensan, och nu coronaviruset, för att inte tala om de årligen återkommande "vanliga" influensorna. Borde man inte kunna ställa de här länderna till svars och kräva att de gör något åt problemet? Det är ju inte rimligt att dessa länder i Östasien sprider smittor som dödar folk över hela världen med jämna mellanrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in